"Jenteting" og "gutteting"

Det spiller ingen rolle.

Men hu minste foretrekker enhjørninger og sterke farger på sitt. Og tenåringen foretrekker mørke farger.

Så jeg kjøper jo ting de gjerne foretrekker da :)

Nei, de liker det de liker. Så enkelt er det. :)

De får velge selv. Men eldste er veldig «typisk jentete» og vil bare ha rosa...ofte hørt på morgenen: «mamma, jeg vil være rosajente i dag!!», noe som betyr at ho mor må saumfare kommoden hennes etter utelukkende rosa klær fra innerst til ytterst :) Jeg som ikke liker rosa en gang, og som uttalte ganske bastant etter å ha vært på ul og fått vite kjønn «det blir koselig med ei jente, men hun skal IKKE bli rosajente, jeg skal sørge for å ha masse forskjellige farger på klærne hennes, men minst mulig rosa...». Jaja, har fått spist i meg de ordene gjentatte ganger de siste fire årene :rolleyes: Garderoben hennes blir mer og mer rosa gitt.

Nå er vår minste så liten at hun ikke velger så mye selv enda, men tenker at hun skal få lov til å velge akkurat det hun ønsker seg når det gjelder slikt. :)

Min sønn på 4,5 liker å se barbie på TV, leker gjerne med Dukkevogn og dukker.. har en genser med risa Peppa gris på. Hjemme er vi ikke så nøye på hva han har på og leker med. Han har spurt om kjole.. i barnehagen er vi litt mer bevisst på hva han har på.. han er ekstrA sårbar grunnet språkvansker

Om jeg kan velge prøver jeg å gå for kjønnsnøytrale farger på de "store" tingene slik at lillesøster kan arve av storebror. Regntøy, vinterdress, sekker... Fikk fnatt da jeg oppdaget at butikken har rosa og lyseblå bærplukkere i barnestørrelse. Det synes jeg er unødvendig.

Guttungen har noen skjorter som lillejenta ikke arver og jeg kjøper ikke kjoler til ham. Lilla "jentegenser" med paw patrol har jeg derimot null betenkeligheter med å kjøpe og la ham bruke. Og dukkevognen han fikk til jul er en av de mest populære lekene.

Noe velger jeg nøytralt på og andre ting mer kjønnsbestemt . Gutta vil ofte ha noe mer tøft og jenta litt mer duse ting.
Tar litt hensyn til arv, men så er det viktig at de får velge litt selv også .

Da de var små kjøpte jeg gutteklær og gutteting. Men de har også fått velge selv. Har hatt både dukke og vogn. De får velge selv hva de vil.

Nå er lille så liten at det er vi som velger klær osv, og ja, hun får mye rosa og typiske jenteklær med blonder og blomster. Om hun etterhvert vil ha en mer guttete genser o.l så ser jeg ingen problemer med det. Det samme gjelder leker :)

Vi har en del fargerikt og noe blått til vår, men vi har utelukket en del som rett og slett ble for mye gutt.. det et greit med fine blåfarger, men det skal ikke stå "I'm a boy" på bodyen til jentungen.. :p
Jeg håper hun liker fly, biler og den blå kosekluten best!

Nå mens vi venter på baby kjøper jeg ting jeg selv liker, og jeg liker dus rosa, støvlilla osv. veldig godt, så baby får mange klær i de fargene (typiske jentefarger). Etterhvert som hun blir eldre skal hun få velge selv, sånn i utgangspunktet. Om tingene hun vil ha er typisk gutt eller jente spiller ingen rolle, men mor vil gjerne at hun skal ha ting i kvalitet fremfor kvantitet etterhvert. :)

De dyre tingene som vogn, bilstol osv. kjøper vi i nøytrale farger. Rommet er malt rosa, sengetøyet er feminint. Men det er fordi jeg liker det sånn. Om hun vil ha batmanrom når hun blir 4 skal hun så klart få ha det.

Vi har en del fargerikt og noe blått til vår, men vi har utelukket en del som rett og slett ble for mye gutt.. det et greit med fine blåfarger, men det skal ikke stå "I'm a boy" på bodyen til jentungen.. :p
Jeg håper hun liker fly, biler og den blå kosekluten best!
Haha, jeg fikk en genser til minsten som det står storebror på. Får meg ikke til å bruke den, for han er jo ikke storebror og jeg vil ikke at folk skal få ideer (f.eks om det kan være avsløring av ny graviditet :p) :hilarious:

Haha, jeg fikk en genser til minsten som det står storebror på. Får meg ikke til å bruke den, for han er jo ikke storebror og jeg vil ikke at folk skal få ideer (f.eks om det kan være avsløring av ny graviditet :p) :hilarious:
Hahahaha!!!

Har latt jentungen fått velge selv. Hun har vært veldig jentete av seg, men ett pr ønsket hun seg lastebil til bursdagen, da fikk hun det. At den har blitt brukt som barbieseng siden får bare være :hilarious:

Hun valgte også blått rom, og det fikk hun :)

De får velge selv. Når jeg handler uten dem så velger jeg ring som jeg er 100% sikker på at de liker. De velger farge og plagg uavhengig av hvem avdeling det er i også. Ikke lenge siden sønnen min kjøpte seg dukke, eldste var litt ego på dukkene siden alle var hennes så da måtte jo han få sin egen. De leker med de samme tingene og har/Hatt flere like plagg.

De får velge selv, men her er jentungen veldig ROSA, og veldig interessert i dukker, prinsesser, kjoler og sånne ting, mens broren (allerede i en alder av fjorten måneder) går rett på biler, traktorer, og slike ting - selv om han har fritt valg. Favorittleken hans er dog BALL.

Back
Topp