Jentekatt eller guttekatt?

Ønskebarnnr2

Gift med forumet
Dette er ikke barnerelatert, men vi skal få oss en kattunge å er usikker på hvilket kjønn vi skal velge så jeg trenger litt hjelp her!

Hva anbefaler dere, jentekatt eller guttekatt? Og hvorfor? :)

Jeg har best erfaring med guttepuser.
Men tror neste katt vi skal ha blir jentepus. Det viktigste er å få sterilisert/kastrert så for de er gamle nok.

jeg har like god erfaring med begge deler. Det viktigste er at den får masse kos fra begynnelsen, da blir den kosete det er slik jeg har opplevd dem.

Jeg har best erfaring med guttepuser.
Men tror neste katt vi skal ha blir jentepus. Det viktigste er å få sterilisert/kastrert så for de er gamle nok.
jeg har like god erfaring med begge deler. Det viktigste er at den får masse kos fra begynnelsen, da blir den kosete det er slik jeg har opplevd dem.
Syns det er så vanskelig å finne ut hva vi vil ha. Jeg ville egentlig ha jentepus, men så hører jeg litt forskjellig om at jentepusene burde ha et kull før de kastreres å vi har ingen planer om å få noen kull. I tillegg er det dobbelt så dyrt å kastrere jentepusene enn guttepusene. Men kastreres skal de uansett siden det er anbefalt. :) Jeg har aldri hatt katt så vet ikke hva som er best :p

Har like god erfaring med begge deler.
Men viktig å kastrere/sterilisere så fort det er mulig!

Syns det er så vanskelig å finne ut hva vi vil ha. Jeg ville egentlig ha jentepus, men så hører jeg litt forskjellig om at jentepusene burde ha et kull før de kastreres å vi har ingen planer om å få noen kull. I tillegg er det dobbelt så dyrt å kastrere jentepusene enn guttepusene. Men kastreres skal de uansett siden det er anbefalt. :) Jeg har aldri hatt katt så vet ikke hva som er best :p
Jeg personlig synes det er tull til de bør ha et kull først. Av egne erfaringer syns jeg hankattene er oftere hos dyrlegen enn hokatter. Hvis du tenker kostnad. Men begynn å sette til side litt penger som skal gå til katteutgifter,som feks sterilisering/kastrering :)

Det at kattene må ha kull før de steriliseres er en gammel usann myte :)
Jeg har hatt jente og guttepus og min erfaring er at guttepusen var litt tøffere. Sloss litt ute osv, men jentepusen var mer forsiktig. Dette kan selvfølgelig bare være tilfeldig :)

Vi har jentekatt nå og hun ble kastrert uten å fått kull, det var i gamle dager de sa de måtte ha unger selv. ja, det er dyrere med kastrering, mener de innimellom har tilbud til ca kr. 1500,- inkl. chipping

Det at kattene må ha kull før de steriliseres er en gammel usann myte :)
Jeg har hatt jente og guttepus og min erfaring er at guttepusen var litt tøffere. Sloss litt ute osv, men jentepusen var mer forsiktig. Dette kan selvfølgelig bare være tilfeldig :)
Hvis du kunne valgt igjen da, hva ville du valgt av jentepus og guttepus? :)
Ja det jeg også hørt, har hørt litt forskjellig..

Vi har jentekatt nå og hun ble kastrert uten å fått kull, det var i gamle dager de sa de måtte ha unger selv. ja, det er dyrere med kastrering, mener de innimellom har tilbud til ca kr. 1500,- inkl. chipping
Hvor mye betalte du for kastrering av jentekatten? Lyst å vite litt pris :-) Greit det da hvis de av og til har tilbud da :-)

Jeg personlig synes det er tull til de bør ha et kull først. Av egne erfaringer syns jeg hankattene er oftere hos dyrlegen enn hokatter. Hvis du tenker kostnad. Men begynn å sette til side litt penger som skal gå til katteutgifter,som feks sterilisering/kastrering :)
Ja skal begynne å sette av litt penger til katteutgifter for de skal jo ha ormekur også tre ganger i året har jeg lest, vaksiner hvis den ikke er vaksinert og kastrering så blir fort dyrt :)

Jentepuser skal helst IKKE ha et kull før de steriliseres:) sa min veterinær for 3 måneder siden..
Jeg har erfaring med begge kjønn, foretrekker ikke noe over det andre:)

Hvis du kunne valgt igjen da, hva ville du valgt av jentepus og guttepus? :)
Ja det jeg også hørt, har hørt litt forskjellig..

Det om sterilisering hørte jeg senest for noen uker siden av en veterinær i forbindelse med alle katter som blir dumpet på denne årstiden. En av grunnene til at det er så mange kattunger er at folk tror de må ha kull før sterilisering:)
Hadde nok valgt jentepus :)

Ja skal begynne å sette av litt penger til katteutgifter for de skal jo ha ormekur også tre ganger i året har jeg lest, vaksiner hvis den ikke er vaksinert og kastrering så blir fort dyrt :)
Ormkur helst kun om man jo se ormen!
Gamle anbefalinger å bare gi siden det ikke har en forebyggende effekt.

Og katta mi på 9 år ble sterilisert før hun ble skikkelig kjønnsmoden og føler virkelig at det er perfekt tidspunkt!

Hvor mye betalte du for kastrering av jentekatten? Lyst å vite litt pris :) Greit det da hvis de av og til har tilbud da :)
Vi betalte i underkant av kr. 1400,- for 10 år siden. De pleier å annonsere f.eks. på facebook og de pleier å ha det både på vår og høst.

Vi har et søskenpar, begge kjønn. Hannen er mer utadvent og tryggere enn hunnen. Hunnen er forsiktig og litt skvetten av seg. Begge er like kosete egentlig, men hannen tar mer initiativ til å få kos. Det er også tydelig at han er sjefen, så kan være derfor også..

Det er billigere å kastrere en hann enn en hunn. Hadde derfor valgt en hann.

Med tanke på sterilisering/kastrering: Hann (billigere og enklere, er ikke noe stor operasjon som på ei hokatt)
Med tanke på adferd: Hunn. Roligere og enklere.

Vi har hunnkatt og utgifter er det uansett på et dyr. Vi tok sterilisering og chipping som en pakke så ble billigere da. Og nei, de må ikke ha et kull før sterilisering!
Det beste er å få det gjort før de kommer i løpeperioden, men siden det varierer på katter nårtid så er anbefalingen minimum 6 mnd og 2 kg i vekt.
Vi fikk sterilisert katten vår noen dager etter hun begynte løpeperioden så ble en del mjauinger de dagene. Hun ville ha mons og lå å trippet rundt.

Vi har hun pus. Men har hatt guttepuser også. De har alle vært rolige og kosete... ikkr merket noe forskjell på de

Back
Topp