Jehovas vitne

ORIGINAL: Piffi Allkrydda

ORIGINAL: Juliette

ORIGINAL: smash

Juliette.. 

Nå er barna våre såpass små enda, 1 og et halv og 3 år, så de forstår ikke så mye enda, så får de ta egne valg når de blir eldre.
Vi er så heldige at det er 6 jehovas vitner i 3 åringen min sin bhg, så nå som det er så mye jul, har de egne samlingsstunder og sånn.

Men de er med på å lage ting +++ de lager bare ikke nisser...

Ok. Bare lurte fordi skolebarn (gjelder da ikke dere) som ikke blir med i f.eks kirken, må bli igjen på skolen og få alternativ undervisning der, herunder f.eks undervisning i hva jul er, kristendom osv. Barna er pliktige til å delta på dette og om de ikke gjør det, så anses det som fravær

Ja, og noe annet hadde vært rart. Altså, at de er pliktige til å delta på det alternative opplegget som skolen steller i stand til dem, mener jeg.

barna er pliktige til å delta, så lenge det ikke handler om å forkynde...
RLE er et fag om informasjon, på lik linje som samfunnsfag.. å få informasjoner om ulike religioner.. men når man besøker kirker og slike ting, må de elevene få alternativ opplegg, hvis foreldrene ikke vil..

ORIGINAL: *Meya*

ORIGINAL: Frøken S

ORIGINAL: Ellen.

Det er jo egentlig kjempelogisk.. Hva med bursdager og 17.mai ++ ?

17. mai har da vel aldri kristendommen klart å slå kloa i?? (vintersolverv, jul osv har den derimot fåt tak i)
Det er Norges helt egne dag [:)]

Sant det, men de fleste av annen nasjonalitet som bor i Norge er jo med å feirer. Det inntrykket jeg har hvertfall[:)] Jeg for min del hadde nok tatt del i feiringen av landet om jeg hadde bodd i et annet land. Og hvorfor skulle ikke de som tilhører Jehovas vitne og som er norske feire nasjonaldagen? Syns jeg har hørt at de ikke gjør det, da lurer jeg på hvorfor[:)]

Vi feirer ikke nasjonaldagen. Vet at veldig mange muslimer gjør det, så også i den sammenheng er jeg faktisk "kjerringa mot strømmen" hehe, men det gjør meg egentlig ikke så mye.

Men hvis dere tilhører samme religion, hvorfor gjør dere da ikke de samme tingene?
Er det ikke litt spesielt om NOEN kan feire 17 mai, mens andre ikke?
Enten er det riktig eller galt?

ORIGINAL: Heijdii

ORIGINAL: EmTuLe

Jula er ikkee opprinnelig for jesus og kristendommen..
den er opprinneldig for barn..
hvor man kunne gi noe og tenke på andre og glede unga i mørke og kalde tider, før jesus ble født..
(hvis jeg husker riktig)

Hørte de sa på tv i dag at jula faktisk var 6 desember før pga noe med julenissen.. hehe
men den ble flyttet på 1930(?) tallet for .. ja, nå husket jeg seff ikke det!!![:-][8D]

opprinnelig med st. nikolas (hvordan det skrives) og han var rik og så ut over byen sin og der var det mange fattige og triste fjes og han bestemme seg for å gi tingene sine til de fattige, derav julenissen og dens tradisjoner, for å gi noe til andre mennesker!

Godt noen kan mer enn meg, så da har egentlig ikke jul noe med jesus å gjøre sånn
opprinnelig.. så alle burde kunne feire det sånn egentlig..

var jo opprinnelse for godhet og omtanke for andre mennesker...
og en fest for barna i kalde og mørke tider..
hadde i grunn ingenting med religion å gjøre!

Juliette.. 

Nå er barna våre såpass små enda, 1 og et halv og 3 år, så de forstår ikke så mye enda, så får de ta egne valg når de blir eldre.
Vi er så heldige at det er 6 jehovas vitner i 3 åringen min sin bhg, så nå som det er så mye jul, har de egne samlingsstunder og sånn.

Ok. Bare lurte fordi skolebarn (gjelder da ikke dere) som ikke blir med i f.eks kirken, må bli igjen på skolen og få alternativ undervisning der, herunder f.eks undervisning i hva jul er, kristendom osv. Barna er pliktige til å delta på dette og om de ikke gjør det, så anses det som fravær

Hmmm mine barn har stort sett sett på film hvert år når de er igjen på skolen. De går nå i 4 og 6 klasse.

Så heldige de er, da[:D] Men om de ble undervist i det nevnte, så kunne de (dere) ikke ha nektet

Nananannana, fikk nesten følelse av at du satt og rakk tunge til meg nå.

Ehm, de blir jo undervist i hva julen er hvert år ellers, det er jo ikke som om de går glipp av noe hva julen dreier seg om da...

Og jeg som trodde "du" skulket alle de timene og kun lot de komme når det var film[8D]

Jula er ikkee opprinnelig for jesus og kristendommen..
den er opprinneldig for barn..
hvor man kunne gi noe og tenke på andre og glede unga i mørke og kalde tider, før jesus ble født..
(hvis jeg husker riktig)

Hørte de sa på tv i dag at jula faktisk var 6 desember før pga noe med julenissen.. hehe
men den ble flyttet på 1930(?) tallet for .. ja, nå husket jeg seff ikke det!!![:-][8D]

opprinnelig med st. nikolas (hvordan det skrives) og han var rik og så ut over byen sin og der var det mange fattige og triste fjes og han bestemme seg for å gi tingene sine til de fattige, derav julenissen og dens tradisjoner, for å gi noe til andre mennesker!

Godt noen kan mer enn meg, så da har egentlig ikke jul noe med jesus å gjøre sånn
opprinnelig.. så alle burde kunne feire det sånn egentlig..

var jo opprinnelse for godhet og omtanke for andre mennesker...
og en fest for barna i kalde og mørke tider..
hadde i grunn ingenting med religion å gjøre!

Skal si ting endrer seg, ganske synd egentlig..
synes alle skulle ha fått lov å oppleve julen, selv feirer vi det pga tradisjon..
er ikke noe jesus innvolvert hos oss..[:)]

17. mai har da vel aldri kristendommen klart å slå kloa i?? (vintersolverv, jul osv har den derimot fåt tak i)

Sant det, men de fleste av annen nasjonalitet som bor i Norge er jo med å feirer. Det inntrykket jeg har hvertfall[:)] Jeg for min del hadde nok tatt del i feiringen av landet om jeg hadde bodd i et annet land. Og hvorfor skulle ikke de som tilhører Jehovas vitne og som er norske feire nasjonaldagen? Syns jeg har hørt at de ikke gjør det, da lurer jeg på hvorfor[:)]

Vi feirer ikke nasjonaldagen. Vet at veldig mange muslimer gjør det, så også i den sammenheng er jeg faktisk "kjerringa mot strømmen" hehe, men det gjør meg egentlig ikke så mye.

Men hvis dere tilhører samme religion, hvorfor gjør dere da ikke de samme tingene?

Det finnes ulike meninger om det meste blandt muslimer. Noen mener det er greit, noen mener det går fint siden vi bor her og majoriteten feirer, og andre, som oss, mener det er feil.

Man får jo bare følge det som passer en, og som en har samvittighet til. Jeg bryr meg ikke så mye om hva andre gjør egentlig, passer heller på meg selv.

Og jeg som trodde "du" skulket alle de timene og kun lot de komme når det var film[8D]

Neida, de går på skolen hele året faktisk.

De har overraskende lite fravær også, 3-5 dager i året... [8D]

jeg kjenner ett par vitner som røyker på fest jeg...... men de er visst vitner for det....

men hvorfor feirer dere ikke bursdag da? Det er jo bare at barnet blir et år eldre liksom, har vel ikke noe med relgion å gjøre det???

Husker jeg rett, var det helt opprinnelig fra viktingtiden eller før om at de feiret for at mørkeste dagen var over... vintersolverv eller hva det het... feiret for at sola kommer tilbake.... så kom st. nikolas og omtanke for andre mennesker, så kom barnas fest og tilslutt relgioner overtatt... men manger feirer ikke pga religionen i dag, mest for barna og tradisjoner...

ORIGINAL: tinuzz

men hvorfor feirer dere ikke bursdag da? Det er jo bare at barnet blir et år eldre liksom, har vel ikke noe med relgion å gjøre det???

vi skal ikke opphøye oss selv.

ORIGINAL: turbo trash

jeg kjenner ett par vitner som røyker på fest jeg...... men de er visst vitner for det....

Jeg vet ikke hva JV mener om de som har ulike meninger enn dem selv, eller om det i det hele tat finnes meningsforskjeller blandt de, men hos oss muslimer er dette med synd "helt greit". Altså, det er ikke lov å synde, men synden er mellom mennesket og Gud. Om man synder fordi man er svak, er det "greit", men når man sier at synden er lov, har man ett problem.

For å bruke alkohol som ett eksempel. Om man drikker det fordi man ikke kan la være, men vet at det er galt, så er det en synd, men man er fortsatt muslim. Om man drikker det fordi man mener at alkohol er lov i islam, kan man ifølge de fleste, ikke lenger betegnes som muslim.

Den dagen da ungene/du selv ble født, er det en helt vanlig dag da?
Sier dere ikke et lite gratulerer med fødselsdagen o.l heller? Ikke et ord om at det her er dagen du ble født?

ORIGINAL: Rimpro

så jesus bodde i Norge da eller???
det er ikke over alt det er snø i desember.. Australia er jo midt på sommern omtrent..

Vell, han bodde ikke i Australia heller ;)

Det er vel andre ting også, som feks at Maria spiste dadler, og de er ikke modne nå. Altså, det er brukt ett ord for dadler, som betegner dadlene i august-oktober en gang...

det er ikke over alt det er snø i desember.. Australia er jo midt på sommern omtrent..

Det er vel andre ting også, som feks at Maria spiste dadler, og de er ikke modne nå. Altså, det er brukt ett ord for dadler, som betegner dadlene i august-oktober en gang...

Kan jo ha spart dem til desember![8D]

Juliette.. 

Ja, og noe annet hadde vært rart. Altså, at de er pliktige til å delta på det alternative opplegget som skolen steller i stand til dem, mener jeg.

barna er pliktige til å delta, så lenge det ikke handler om å forkynde...
RLE er et fag om informasjon, på lik linje som samfunnsfag.. å få informasjoner om ulike religioner.. men når man besøker kirker og slike ting, må de elevene få alternativ opplegg, hvis foreldrene ikke vil..

Ja, er fullstendig klar over alt det. Jobber på en barneskole selv!
Men altså, hvis det for noen kommer som en bombe at unger ikke kan ta seg fri, med gyldig fravær, for å slippe å dra på gudstjenester o.l., så er jo det litt merkelig, synes jeg.
Jeg vet om folk som påstår at skolen ikke en gang har lov til å være med på jule- eller påskegudstjenester, for eksempel. Og det er jo feil! [;)]

det er helt riktig.. skolen har ikke lov å reise til jule og påskegudstjenester lengre, pga der blir det forkynt.. RLF er opplysningsfag og ikke et fag man skal forkynne i.. det er foreldrenes ansvar... derfor skolen ikke kan reise på gudstjenester lengre...

Eller kjøpt dem i butikken[8D] uff, nå kvervulerer vi stygt...

Eller kjøpt dem i butikken[8D] uff, nå kvervulerer vi stygt...

Vi får uansett ALDRI vite hva som skjedde, så det er lov![:D]

ORIGINAL: turbo trash

Jeg vet ikke hva JV mener om de som har ulike meninger enn dem selv, eller om det i det hele tat finnes meningsforskjeller blandt de, men hos oss muslimer er dette med synd "helt greit". Altså, det er ikke lov å synde, men synden er mellom mennesket og Gud. Om man synder fordi man er svak, er det "greit", men når man sier at synden er lov, har man ett problem.

For å bruke alkohol som ett eksempel. Om man drikker det fordi man ikke kan la være, men vet at det er galt, så er det en synd, men man er fortsatt muslim. Om man drikker det fordi man mener at alkohol er lov i islam, kan man ifølge de fleste, ikke lenger betegnes som muslim.

Men tror du ikke den "holdningen" kan misbrukes av mange, da? Altså, at noen da tenker at det er greit å synde, fordi man får tilgivelse bare man erkjenner at man er "svak", og at man da fortsetter å falle for de fristelsene man helst bør unngå?

Selvsagt. Men de vil jo bli straffet for det i etterlivet.

For å bli tilgitt, må man angre oppriktig, og så holde seg vekke. Men mennesker vil jo alltids håpe på det beste uansett.

husk biblen er skrevet av mennesker og alle mennesker tolker og husker sin ting på sin måte [8D]
(en del av svar på når jesus er født og dadler og slike ting[8D])

Back
Topp