Jehovas vitne

ORIGINAL: smash

ORIGINAL: *Meya*

Forskjellige oversettelser? Finnes det forskjellige bibler da?
Vi har jo den "originale"...

Nå husker jeg ikke helt her, og x-vitnet mitt ligger på sofaen som ett slakt, men er det ikke sånn at dere kun bruker New World translation eller version eller hva den heter?

Jo, men det er akkurat samme Bibelen, men noen ord er "byttet" ut, altså de har akkurat samme betydning, men litt "enklere" ord...
F.eks noen steder kan det stå Ham, også står det Jesus istede feks.
Også står det Jehova istede for Gud. Eller, det står Gud å, men Jehova flere ganger også, siden det er navnet på Gud.

Jeg vet mange hevder den er også endret på, blandt annet for å tilpasses JVs syn på dette med "himmelen på jorden" o.l, og også Helvete og slike ting. Fikk noen vers å sammenligne da jeg gikk på religionsvitenskap for maaange år sia, men husker ikke helt.

ORIGINAL: cassie sin mamma

har en jehovas vitne bibel men aldri lest den[8D]fikk en av svigerfar en gang..siden jeg diskuterte jehovas vitne og kr.dom me han..hehe..han e jehova å mannen min var me når ha var liten men ikke døpt å mannen min har tatt avstand fra det--

spurte mannen min om det der me bursdager men han viste ikke..men han vet det nok men e langt inne i tven...

men sån som faren til min mann gjør er at enten før jul eller i januar så får mi gave av di..for esk nå i januar skal han ha me seg jentungen å kjøpe gave til ho..

til bursdager får mi å gave men ikke på bursdagen vår får dne før eller etter så den ikke er i forbinelse me bursdag/jul

Vi har ikke en EGEN Bibel..

Men det er vel ikke alle oversettelser dere godkjenner?

den e har som e fikk av svigerfar som e jehovas vitne står det jehova i stede for gud...

har en jehovas vitne bibel men aldri lest den[8D]fikk en av svigerfar en gang..siden jeg diskuterte jehovas vitne og kr.dom me han..hehe..han e jehova å mannen min var me når ha var liten men ikke døpt å mannen min har tatt avstand fra det--

spurte mannen min om det der me bursdager men han viste ikke..men han vet det nok men e langt inne i tven...

men sån som faren til min mann gjør er at enten før jul eller i januar så får mi gave av di..for esk nå i januar skal han ha me seg jentungen å kjøpe gave til ho..

til bursdager får mi å gave men ikke på bursdagen vår får dne før eller etter så den ikke er i forbinelse me bursdag/jul

Vi har ikke en EGEN Bibel..

Men det er vel ikke alle oversettelser dere godkjenner?

den e har som e fikk av svigerfar som e jehovas vitne står det jehova i stede for gud...

Jepps, men det er forsatt samme Bibel som den "originale"....
Som sagt, kun enkelte ord som er byttet ut, men orda har samme betydning.

Nå husker jeg ikke helt her, og x-vitnet mitt ligger på sofaen som ett slakt, men er det ikke sånn at dere kun bruker New World translation eller version eller hva den heter?

Jo, men det er akkurat samme Bibelen, men noen ord er "byttet" ut, altså de har akkurat samme betydning, men litt "enklere" ord...
Også står det Jehova istede for Gud. Eller, det står Gud å, men Jehova flere ganger også, siden det er navnet på Gud.

Jeg vet mange hevder den er også endret på, blandt annet for å tilpasses JVs syn på dette med "himmelen på jorden" o.l, og også Helvete og slike ting. Fikk noen vers å sammenligne da jeg gikk på religionsvitenskap for maaange år sia, men husker ikke helt.

det har e oxo hørt..og mange jv forandre det alt etter som di vil selv når di foteler..men det gjør jo mange i krsiten domen å tålker ting forskjelig...

ORIGINAL: Frøken S

ORIGINAL: Heijdii

ORIGINAL: Rimpro

så jesus bodde i Norge da eller???
det er ikke over alt det er snø i desember.. Australia er jo midt på sommern omtrent..

Vell, han bodde ikke i Australia heller ;)

Det er vel andre ting også, som feks at Maria spiste dadler, og de er ikke modne nå. Altså, det er brukt ett ord for dadler, som betegner dadlene i august-oktober en gang...

Kan jo ha spart dem til desember![8D]

Eller kjøpt dem i butikken[8D] uff, nå kvervulerer vi stygt...

Vi får uansett ALDRI vite hva som skjedde, så det er lov![:D]

Sant det[;)] Hvis jeg velger å tro at det var sånn kan ingen motsi meg, for man må jo få tro på det man vil![:)]

Jepp, helt enig.. hehe![:D]
jeg tror Jesus var en vanlig mann, som kanskje hadde litt ekstra ... hehe
slik som klarsynte og healere har.. det er ingen som får meg til å tro på noe jeg ikke kan se, høre, ta på og ja.. håper ikke jeg blir slaktet, men rett å slett så er jeg så usikker på hele greiene at jeg
rett å slett ser på julen og andre helligdager som noe for barna og fri![8D] og tradisjoner da.. hehe

Jeg og er kjempeusikker.. Jeg banner, drikker, og lyver. Samtidig tar jeg meg i å be til Gud f.eks når jeg og mr. Boyfriend har krangla, er kjempespysyk kvelden før jeg skal noe viktig osv. Aner ikke hvorfor[&:] Jeg har ikke barn selv, men anser meg selv som et stort et enda, men julen er definitivt ikke noe kristent for meg selv om jeg har vokst opp med julekrybba på stua[:)] Det er for det meste tradisjoner og glade ansikter, kvalitetstid sammen med venner og familie, og en lang feiring av året som var[:)]

Hehe, må nesten le litt.. er godt å se det ikke bare er meg som gjør sånt!!
er helt enig med deg, det er en fin måte å få samlet familie og venner.. å få julenissen på
besøk, haha![:D] julen kunne jeg ikke levd uten, driter i gavene.. men den gode maten og ja alt sammen
er himmelsk!![:)]

Jeg er redd julenissen[8|] Eller.. Når jeg møter noen som har kledd seg ut som julenissen, friker jeg ut. Kan begynne å gråte[:-] Men pyntenisser osv går bra! Jeg og driter i gavene, sånn egentlig. Det jeg liker best, er at det blir litt pause fra hverdager! Det er så slitsomt etter sommeren, å bare ha hverdager uten noe å glede seg til. Selv om jeg jobber i jula, så er det ikke det samme som ellers[:)] Og ja..MATEN. Gleder meg til i morgen!![:D]

Hehehehe, hos oss er det en av brødrene mine eller en fetter som kler seg ut.. tror det
er avslørt for de minste for det er ikke lett å holde seg alvorlig... alltid moro!![:D]
driter i gavene, men elsker å få uansett.. hihi!
jeg jobbet ett år på julaften, ble veldig rart.. men heldigvis var det bare til 12.. satt å trippet
å venta på å få komme hjem til familien... hehe, maten er det beste.. tror jeg aldri spiser meg så mett som jeg gjør denne dagen, har plutselig plass til litt ekstra![8D]

det har e oxo hørt..og mange jv forandre det alt etter som di vil selv når di foteler..men det gjør jo mange i krsiten domen å tålker ting forskjelig...

JV forandrer ikke på meninger, for vi tror på det som står i Bibelen..
Du kan dra til Kina, og de mener AKKURAT det samme som oss her i Norge.¨.
Vi finner ikke opp egne ting...

det er ikke over alt det er snø i desember.. Australia er jo midt på sommern omtrent..

Det er vel andre ting også, som feks at Maria spiste dadler, og de er ikke modne nå. Altså, det er brukt ett ord for dadler, som betegner dadlene i august-oktober en gang...

Sant det[;)] Hvis jeg velger å tro at det var sånn kan ingen motsi meg, for man må jo få tro på det man vil![:)]

slik som klarsynte og healere har.. det er ingen som får meg til å tro på noe jeg ikke kan se, høre, ta på og ja.. håper ikke jeg blir slaktet, men rett å slett så er jeg så usikker på hele greiene at jeg
rett å slett ser på julen og andre helligdager som noe for barna og fri![8D] og tradisjoner da.. hehe

Jeg og er kjempeusikker.. Jeg banner, drikker, og lyver. Samtidig tar jeg meg i å be til Gud f.eks når jeg og mr. Boyfriend har krangla, er kjempespysyk kvelden før jeg skal noe viktig osv. Aner ikke hvorfor[&:] Jeg har ikke barn selv, men anser meg selv som et stort et enda, men julen er definitivt ikke noe kristent for meg selv om jeg har vokst opp med julekrybba på stua[:)] Det er for det meste tradisjoner og glade ansikter, kvalitetstid sammen med venner og familie, og en lang feiring av året som var[:)]

er helt enig med deg, det er en fin måte å få samlet familie og venner.. å få julenissen på
besøk, haha![:D] julen kunne jeg ikke levd uten, driter i gavene.. men den gode maten og ja alt sammen

Jeg er redd julenissen[8|] Eller.. Når jeg møter noen som har kledd seg ut som julenissen, friker jeg ut. Kan begynne å gråte[:-] Men pyntenisser osv går bra! Jeg og driter i gavene, sånn egentlig. Det jeg liker best, er at det blir litt pause fra hverdager! Det er så slitsomt etter sommeren, å bare ha hverdager uten noe å glede seg til. Selv om jeg jobber i jula, så er det ikke det samme som ellers[:)] Og ja..MATEN. Gleder meg til i morgen!![:D]

Hehehehe, hos oss er det en av brødrene mine eller en fetter som kler seg ut.. tror det
er avslørt for de minste for det er ikke lett å holde seg alvorlig... alltid moro!![:D]
jeg jobbet ett år på julaften, ble veldig rart.. men heldigvis var det bare til 12.. satt å trippet
å venta på å få komme hjem til familien... hehe, maten er det beste.. tror jeg aldri spiser meg så mett som jeg gjør denne dagen, har plutselig plass til litt ekstra![8D]

Haha, kan tenke meg at det er morsomt ja[:)] Skal på jobb halv 9 i morgen jeg, men bare frem til 13.00. Da er det rett bort til mormor på en sen lunsj, for så å døse hjemme et par timer før vi drar til svigerfar på middag[:)] De pleier å ha så MYE mat, og det er så godt! Det er alltid plass til litt søtsaker etter en tung, salt middag[;)] Skal nyte julaften og 1.juledag MAKS, for på lørdag reiser vi til New York, woho! Men nå skal jeg joine min kjære, og gå og legge meg[:)] God jul, kos deg!![:D]

JV forandrer ikke på meninger, for vi tror på det som står i Bibelen..
Du kan dra til Kina, og de mener AKKURAT det samme som oss her i Norge.¨.
Vi finner ikke opp egne ting...

nei ikke sån set at dere finner opp egne ting.men mange tålker det som står i biblen på en ana måte noen ganger...det har e oplevd selv..

hadde bibel under visnig me svigerfar en gang men di gangene mi hadde det så ente mi opp i en diskusjon å e spurte om samme tingen på forskjelige måter å fikk forskjelige svar..og jeg vrengte på alt han sa og ikke alt han sa jeg kjente meg i gjenn i at e hadde hørt før...

Haha, kan tenke meg at det er morsomt ja[:)] Skal på jobb halv 9 i morgen jeg, men bare frem til 13.00. Da er det rett bort til mormor på en sen lunsj, for så å døse hjemme et par timer før vi drar til svigerfar på middag[:)] De pleier å ha så MYE mat, og det er så godt! Det er alltid plass til litt søtsaker etter en tung, salt middag[;)] Skal nyte julaften og 1.juledag MAKS, for på lørdag reiser vi til New York, woho! Men nå skal jeg joine min kjære, og gå og legge meg[:)] God jul, kos deg!![:D]

Oi, heldig du da!![:D][:D]
må kose dere både på tur å i jula!!
god jul![:D]

Ang det med Jesu fødsel.

Bibelen sier ikke noe presist vedrørende datoen for Jesu fødsel. Men det kan neppe ha vært 25. desember, slik vi feirer den.

I Luk.2:8 står det:

"Og det var noen hyrder der på stedet, som var ute på marken og holdt nattevakt over sin hjord."

25. desember er midtvinters. Det er koldt i Israel på det tidspunkt, og hyrdene holdt sine hjorder innendørs. I Lukas står det at de var ute.

Det er derimot noe som kunne tyde på at Jesu fødsel skjedde om høsten - muligvis i september/oktober. I Luk.1:5 nevnes presten Sakarias, som var av Abias skifte. I l.Krøn.24:10 fremgår det at Abias skifte var det åttende. Prestene hadde to ukers tjeneste pr. år ved helligdommen. Det jødiske religiøse år startet i måneden mars/april (abib/nisan). Med to presteskift pr. måned, kan juni/juli (tammuz) ha vært Sakarias' skift. Elisabet, står det, ble fruktsommelig "like etter disse dager" (vers 24) - det kunne være samme måned. Maria bebudelse var 6 måneder etter (vers 36) - vi kommer til desember/januar (tebet). Det står i vers 39 og 40 at hun skyndte seg i de dager for å besøke Sakarias og Elisabet. Da var hun gravid, og hadde 9 måneder foran seg til fødselen. Dette fører oss til september/oktober (tishri).

I de fleste land så åpner de gavene den 25. Desember, Norge åpner vi den 24. Desember.

http://no.wikipedia.org/wiki/Sol_Invictus

Sol Invictus-festivalen har lenge vært antatt å ha en sterk sak for å ta æren for at Kristi Fødselsfest ble lagt til den 25. desember. Solsymbolikk var vanlig blant mange tidlige kristne forfattere[3], for Jesus ble betraktet som «rettferds sol», som blant annet uttrykt i Mal. 4,2:

Men for dere som frykter mitt navn, skal rettferds sol renne med legedom under sine vinger.
Senere kristne forskere finner imidlertid indikasjoner på at fastleggelsen i vestkirkelig miljø av Jesu fødselsdag til 25. desember fant sted innen Sol Invictus-festen oppstod på den dato.

Keiser Aurelian, som var sterkt antikristen, så det som tjenlig å skape et hedensk alternativ til en dato som allerede hadde fått en viss interesse blant kristne i Roma. De kristne på den tid var ennå ikke så opptatt av Jesu fødselsdag at en fødselsfest ble instituert, men datoen 25. desember ble kjent som en konsekvens av at spekulasjonene om Kristi unnfangelse hadde begynt å samle seg om 25. mars. I hvert fall var dette hva de kristne i Vest antok. Da ble det bare å legge til ni måneder. Selv om kirken offisielt ennå ikke Kristi fødselsfest til noen liturgisk fest, var Jesu fødselsdag allerede plassert i romerske kristnes sinn og sosiale liv.

ORIGINAL: bondekone

ORIGINAL: EmTuLe

Husker jeg rett, var det helt opprinnelig fra viktingtiden eller før om at de feiret for at mørkeste dagen var over... vintersolverv eller hva det het... feiret for at sola kommer tilbake.... så kom st. nikolas og omtanke for andre mennesker, så kom barnas fest og tilslutt relgioner overtatt... men manger feirer ikke pga religionen i dag, mest for barna og tradisjoner...
stemmer at 24 des egentlig er feiring av at sola snur, men siden de kristene ville ha bort denne hedense feiringen med god mat og drikke så la de jesus fødsel opp til denne datoen

nei, sola snur ikke 24 desember.. tror det var 21 desember mørkeste kvelden, så snur sola...

ORIGINAL: bondekone

Husker jeg rett, var det helt opprinnelig fra viktingtiden eller før om at de feiret for at mørkeste dagen var over... vintersolverv eller hva det het... feiret for at sola kommer tilbake.... så kom st. nikolas og omtanke for andre mennesker, så kom barnas fest og tilslutt relgioner overtatt... men manger feirer ikke pga religionen i dag, mest for barna og tradisjoner...
stemmer at 24 des egentlig er feiring av at sola snur, men siden de kristene ville ha bort denne hedense feiringen med god mat og drikke så la de jesus fødsel opp til denne datoen

nei, sola snur ikke 24 desember.. tror det var 21 desember mørkeste kvelden, så snur sola...

Vintersolverv var 21 desember ja :)

fikk en hel haug med jehovas bøker av ''tanta'' mi forrige jul..
og ja som julegaver, enda så merkelig det er[8|]
folk må få være hva di vil men da får di holde det for seg selv..
drit og dra sier jeg bare.[8D]
ikke kom her å piss på jula mi.

Okei[:)] Så du tilhører det trossamfunnet? 

Jepps[:D][:D]

Aha! Jeg er litt nysgjerrig, hvorfor feirer dere ikke jul på samme måte som "alle andre"? Vi hadde om dette i religionstimene i russetiden, men fulgte ikke så godt med[:-]

Vi feirer ikke jul på en annen måte.. Vi feirer det ikke i det hele tatt..
For oss er det bare fridager..
Vi tror ikke at Jesus blei født i desember, blant annet fordi det står i Bibelen at det var gjetere og sauer ute på marken++ og det er jo ikke det på vinteren..
Også om man setter seg ordentlig inni Bibelen, så kan man regne seg frem til når han blei født..
Jesus var 33 og et halvt år da han døde, og det vil da si at han er født ca oktober..
Pluss andre argumenter også, men da må jeg sitte å skrive her i hele kveld[8D]

Men bare sånn for å sette ting på spissen.. nå er det jo varmere på denne tida der det sies at han ble født, enn det er her i Norge, eller? så kunne jo godt være at det var gjetere og sauer ute på markene??

ORIGINAL: Piffi Allkrydda

ORIGINAL: Ellen.

Det er jo egentlig kjempelogisk.. Hva med bursdager og 17.mai ++ ?

17. mai har da vel aldri kristendommen klart å slå kloa i?? (vintersolverv, andre tider osv har den derimot fåt tak i)
Det er Norges helt egne dag [:)]

En nabo av oss som er selverklært "hedning" feiret ikke 17. mai i år, p.g.a. kristendommen! [8|]

Komisk hvordan noen alltid må blande inn sin egen religion når det er snakk om en helt annen.. jaja[:-]

Back
Topp