Jeg vil/skal ha!

Det har jeg aldri tenkt over, sier vel som regel `jeg vil ha kebab med kylling` feks :p troor jeg!
Og syns ikke det er uhøflig heller

Jeg sier alltid "jeg vil gjerne bestille ......". Ser ikke på det som uhøflig og vil generelt si at jeg faktisk er mer enn høflig i de fleste sammenhenger jeg kan komme på.

De vet jo at du SKAL ha noe å spise. Ellers så hadde du ikke hvert der. Å det er ikke akkurat som du får det gratis. Du skal jo kjøpe det. Hvis du går på Elkjøp for å kjøpe ny TV. Sier du da " jeg vil gjerne kjøpe en TV takk". Når du går på restaurant så er du der for å kjøpe en tjeneste og en vare. Når servitører sier "kan jeg ta bestillingen din?" Sier jeg. "Jeg vil ha ......." Eller. "Kan jeg få ...." Når servitøren sier "var det alt?" Sier jeg "ja, takk" det er ingenting uhøflig med det. :-) har selv jobbet i restaurant. Har aldri tenkt på at dette er videre uhøffelig.
Jeg kan godt si "jeg vil gjerne kjøpe en tv". Og jeg synes det er stor forskjell på "skal ha" og "vil gjerne".

Restauranten og servitøren er der for å selge deg mat og man betaler jo for det. Men servitøren er i er serviceyrke og gir mer enn bare maten. Og det er jo (satt veldig på spissen) ingen selvfølge at noen skal lage mat og servere til deg bare fordi du kan betale for det. Alternativet er at man må lage all mat selv :p Tenker at høffelighetsfrasene setter ord på taknemlighet for jobben de gjør....

Sent from my iPhone using BV Forum

Last edited:
Sier bare navnet på retten eller nummeret fra menyen... og navnet på drikken når de spør om det. Kort og klart - liker ikke å bestille mat, så jeg gjør det unna kjappest mulig ;p

Jeg syntes at man gjerne kan si "jeg vil ha" og "jeg skal ha" så lenge man er hyggelig i måten man sier det på :D og ikke ser sur og grinete ut. Da er det uhøflig! ett smil og hyggelig væremåte gjør så utrolig mye!

I tlf sier jeg bare : Jeg skulle gjerne bestilt nr det og det. Tusen takk og hadetbra.

Oå restauranten går det nok blanding av Jeg vil gjerne ha/Kan jeg få nr blablabla? Sier alltid tusen takk når drikke og mat kommer. Smiler alltid stort til de og takker for maten og sier at det smakte godt. Innimellom litt hverdagsprat også. :)

Jeg har jobbet i bransjen i mange år, og er superhøflig når jeg bestiller/handler. Synes det bare skulle mangle om jeg skal kunne forvente at barna våre skal behandle mennesker på en ordentlig måte. En gang vi var på restaurant var det ei venninne av meg som bestilte mat, eldstegutten på 3 år lurte på hvorfor hun var så sint på "damen".

Har aldri sett på det som uhøflig på en restaurant/ute nei. Jeg sier ofte "jeg vil gjerne ha", men kan ikke utelukke at jeg ikke også sier "jeg vil ha". Sier det jo i et høflig tonefall og takker ellers for ting etterhvert som servitøren kommer med det, så hvis jeg oppleves som uhøflig hadde jeg syntes det var rart.

"jeg vil gjerne ha" er jo høflig, fordi man setter inn gjerne.

Jeg tenker som så at er man høflig og grei mot de man handler med så gir de bedre service tilbake.
Dessuten; hva om det hadde vært ditt barn? Selvfølgelig skal barnet få mat fra deg, men hadde det ikke vært greit om barnet sa "kan jeg få" heller enn "jeg skal ha"?

Min svigerfamilie er engelsk, og deres oppfatning av nordmenn er at vi ikke akkurat er så høflige at det gjør noe. Nå er jo briter veldig høflige, nesten på grensen til overhøflig, men jeg er enige med dem jeg :)

Jeg sier "Kan jeg få.." eller "Jeg vil gjerne ha...", men når det er sagt synes jeg kroppsspråket, øyekontakt og den øvrige kommunikasjonen er vel så viktig. Det hjelper lite med høflighetsfraser dersom de serveres sammen med et surt tryne som ser ned i menyen. Man kommer alltid lengst med et smil.

Generelt sett prøver jeg så godt jeg kan å være høflig og hyggelig, og jeg ønsker selvsagt at barna mine skal vokse opp og tenke det samme.

Jeg sier "kan jeg få..." Og "vi vil gjerne bestille.." , men mener også at det er mulig å si: "Jeg skal ha.." Osv når man bestiller noe man skal betale for. Sier såklart aldri "jeg skal ha.." , "jeg vil ha.." Om jeg ikke skal betale for det, eller om noe som ikke er mitt etc.

"jeg vil gjerne ha" er jo høflig, fordi man setter inn gjerne.

Jeg tenker som så at er man høflig og grei mot de man handler med så gir de bedre service tilbake.
Dessuten; hva om det hadde vært ditt barn? Selvfølgelig skal barnet få mat fra deg, men hadde det ikke vært greit om barnet sa "kan jeg få" heller enn "jeg skal ha"?

Min svigerfamilie er engelsk, og deres oppfatning av nordmenn er at vi ikke akkurat er så høflige at det gjør noe. Nå er jo briter veldig høflige, nesten på grensen til overhøflig, men jeg er enige med dem jeg :)
Men briter er jo så høflig i den forstand at det mister totalt meningen. Når noen går på meg eller kommer borti meg når jeg er og shopper i London f.eks. sier alle excuse me eller noe. Kan ikke akkurat si at jeg føler de mener det på noen måte. Det kommer helt automatisk for dem, så ser ikke noe høflig i det i det hele tatt. De ser jo ikke på deg engang når de sier det.
Nei, ydmykhet og hvordan man sier ting er greia, ikke HVA man sier.

Men briter er jo så høflig i den forstand at det mister totalt meningen. Når noen går på meg eller kommer borti meg når jeg er og shopper i London f.eks. sier alle excuse me eller noe. Kan ikke akkurat si at jeg føler de mener det på noen måte. Det kommer helt automatisk for dem, så ser ikke noe høflig i det i det hele tatt. De ser jo ikke på deg engang når de sier det.
Nei, ydmykhet og hvordan man sier ting er greia, ikke HVA man sier.

Jeg foretrekker landsbyene, og der møter jeg alltid briter som er høflige i både språk og kroppsspråk. I byer virker det som om folk har det for travelt til å legge merke til deg uansett. Sånn generellt sett.

Jeg foretrekker landsbyene, og der møter jeg alltid briter som er høflige i både språk og kroppsspråk. I byer virker det som om folk har det for travelt til å legge merke til deg uansett. Sånn generellt sett.
Helt sikkert sant det ja :) kun vært i London. Men man kan også bli for høflig synes jeg da :) vet liksom ikke helt hva man skal si tilbake.

Det har jeg aldri sett på.som uhøflig. Man er på en restaurant for å bestille, ikke hjemme på kjøkkenet hos noen. "Jeg vil ha" er ikke uhøflig, det er å informere om hva man vil ha/ønsker å spise. Jeg sier derimot alltid "ja, takk" når de spør om det var alt.

Jeg sier:
Jeg vil gjerne ha....

Aldri tenkt på at det er uhøflig :P Men smiler og sier tusen takk når de kommer, og hjelper til, og takker for maten når de kommer for å rydde opp, og sier det smakte godt. ;) hehee... Men aldri tenkt på at det er uhøflig å si jeg vil ha.. :P

Jeg sier:
Jeg vil gjerne ha....

Aldri tenkt på at det er uhøflig :p Men smiler og sier tusen takk når de kommer, og hjelper til, og takker for maten når de kommer for å rydde opp, og sier det smakte godt. ;) hehee... Men aldri tenkt på at det er uhøflig å si jeg vil ha.. :p

Som jeg sa tidligere i tråden, når du bruker ordet gjerne blir setningen høflig. Det er den nakne "jeg vil ha/skal ha" jeg tenker på.

Jeg pleier å si "jeg vil gjerne ha..."
Uttrykket "kan jeg få"/"kan jeg være så snille å få" mener jeg passer bedre i situasjoner hvor man kan få svaret nei.
Som for eksempel, kan jeg være så snill å få en is?

Som jeg sa tidligere i tråden, når du bruker ordet gjerne blir setningen høflig. Det er den nakne "jeg vil ha/skal ha" jeg tenker på.

Godt mulig jeg dropper gjerne noen ganger også? Har ikke helt tenkt over :P Men jeg spør jo ungene sånn: hva vil du ha? :p

Back
Topp