Jeg vil/skal ha!

Sier som regelt "jeg vil gjerne ha..." aldri sett på det som uhøflig. Er det?

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app
Det har jeg også alltid gjort. Ser heller ikke på det om uhøflig å si jeg vil gjerne ha. Det er ikke uhøflig synes jeg. Mer uhøflig si jeg vil ha... Men på den annen side er det på en restaurant og du betaler for varen.

Jeg takker alltid når maten/drikken kommer. Og det er da bare folkeskikk i mine øyne. Men å konsekvent si kan jeg få...? Det kan en jo. Men synes kanskje det er litt kunstig.

Vi er veldig klare på høfflighet når man spør om å få noe. Og å takke.

Men når jeg bestiller noe jeg betaler for, det er da noe helt, helt annet enn å spørre om å få noe.

Jeg ber ikke pent om jeg kan få lov til å kjøpe, jeg sier jeg vil kjøpe. Men vi ber pent om vi kan få en is på en sommerdag, litt druer til "dessert" etter frokost etc.

"Kan jeg få..." "Jeg tar gjerne...", "Jeg ønsker å bestille..." Mener det er litt uhøflig med "jeg skal ha...", men det er sikkert en smakssak:)

Det kommer an på hvor jeg er.

Her hjemme (norge) sier jeg; "Jeg vil gjerne ha..."
Skal jeg derimot driste meg til å bestille mat i Italia følger jeg sjarongen der.
En sånn og sånn, eller i finere lag til meg, sånn og sånn, vær så snill.

"Un caffè, per favore"
Per me, un caffè, per favore.
"Grazie"

Jeg takker alltid når den som har tatt bestillingen bekrefter hva som er sagt dersom det ikke er en uskreven leder i selskapet som gjør det for meg. :)

Back
Topp