Jeg vil/skal ha!

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Tenker du over hvordan du bestiller ting når du er ute på restaurant e.l.?
Jeg hører ofte "jeg skal ha" eller "jeg vil ha".
Jeg ønsker at mitt barn skal være høflig når hun spør om noe, og jeg er konsekvent bruker av "kan jeg få" når jeg bestiller noe.

Hva tenker dere?

Sier bare navnet eller nummeret på det jeg skal ha, tror ikke jeg sier noe skal eller vil ha før det.. :)

Sier som regelt "jeg vil gjerne ha..." aldri sett på det som uhøflig. Er det?

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Sier som regel: jeg vil gjerne ha....

Kan jeg få, ser jeg ikke på som noe mer høflig.. Om man sier vær så snill så blir det høflig.

De vet jo at du SKAL ha noe å spise. Ellers så hadde du ikke hvert der. Å det er ikke akkurat som du får det gratis. Du skal jo kjøpe det. Hvis du går på Elkjøp for å kjøpe ny TV. Sier du da " jeg vil gjerne kjøpe en TV takk". Når du går på restaurant så er du der for å kjøpe en tjeneste og en vare. Når servitører sier "kan jeg ta bestillingen din?" Sier jeg. "Jeg vil ha ......." Eller. "Kan jeg få ...." Når servitøren sier "var det alt?" Sier jeg "ja, takk" det er ingenting uhøflig med det. :-) har selv jobbet i restaurant. Har aldri tenkt på at dette er videre uhøffelig.

Aldri tenkt over det som uhøflig nei. Du er jo der for å spise, og de er der for å servere.

Men takker såklart fint for maten når den kommer og er vanlig høflig :-)

Eg seie at "eg ønsker det det og det...." Trur eg gjer det i alle slike sammenhengar.

Ser ikke på noe av det som uhøflig. Vi er jo der for å spise. Jeg er heller ingen uhøflig person og det er ikke sånn at jeg sitter å krever og SKAL ha noe liksom. Så lenge man bruker riktig tonefall på ting man sier, blir det sjelden galt.

Ser ikke på det som uhøflig, men at man viser folkeskikk syns jeg er viktig. At man takker for maten, sier 'ja takk', 'nei takk'. Man kan jo også rose maten om den var veldig god.
Om servitøren sier 'håper det smaker' kan jeg av og til si 'det gjør det nok' med et smil. ;)

Sent from my iPhone using BV Forum

• Liker
Reactions: EJ
Ser ikke på noe av det som uhøflig. Vi er jo der for å spise. Jeg er heller ingen uhøflig person og det er ikke sånn at jeg sitter å krever og SKAL ha noe liksom. Så lenge man bruker riktig tonefall på ting man sier, blir det sjelden galt.

Sign.

Nei, i norge er ikke det uhøflig mener jeg :-) vi har så mange ulike dialektet og ulike måter å formulere oss på. Det er mer væremåten som forteller om man er uhøflig mener jeg.

Tenker du over hvordan du bestiller ting når du er ute på restaurant e.l.?
Jeg hører ofte "jeg skal ha" eller "jeg vil ha".
Jeg ønsker at mitt barn skal være høflig når hun spør om noe, og jeg er konsekvent bruker av "kan jeg få" når jeg bestiller noe.

Hva tenker dere?
Det samme tenker jeg. På jobb i bhg også. Det norske språket eier nesten ikke høffelighetsfraser lengre.

Sent from my iPhone using BV Forum

Hmmm.... Nå måtte jeg tenke over hva jeg sier når jeg bestiller, og kom frem til at jeg sier "jeg vil gjerne få bestille en nr 10" f.eks :)

Og takker selvfølgelig alltid når drikken kommer og maten.

Back
Topp