Jeg vil diskutere....

fisken

Forelsket i forumet
...Hvorfor har det seg slik at ikke flere deler permisjonen med pappen? Jeg tror at fedre er vel så flinke å ta seg av babyen og fortjener litt "bonding" tid med barnet sitt på lik linje med mor!

Med oss og nesten alle andre e kjenner så er faren 2 eller 4 uker på sjøen, også 4 uker hjemme. Så da taper vi penger på at pappa har permisjon. Han er jo hjemme like vel, og får bet når han er hjemme også uansett!

For at samboern tjener dobbelt så mye som meg å vi ville gått konk om han skulle tatt halve og fordi han knapt kan være hjemme en uke før han går på veggene av kjedsomhet.. I tillegg til at han synes at det er mamma/baby tid.. Selv om han ønsker å være med så mye som mulig når han er hjemme da..

ORIGINAL: alena

Med oss og nesten alle andre e kjenner så er faren 2 eller 4 uker på sjøen, også 4 uker hjemme. Så da taper vi penger på at pappa har permisjon. Han er jo hjemme like vel, og får bet når han er hjemme også uansett!

I slike tilfeller så forstår jeg det veldig godt! Men jeg mente de tilfeller hvor mor og far jobber like mye og tjener ca like mye. [;)]

Flott diskusjon det...

Jeg studerer, og har dermed et års permisjon fra skolen mens jeg er hjemme.... Kan liksom ikke velge å gå på skole i de månedene mannen min vil være hjemme med lillesnuppa. Når vi fikk vår første var begge hjemme, for han var arbeidsledig da. Og denne gangen har han vært langtidssykemeldt, så vi har vært hjemme mye begge to.

Hadde jeg vært i jobb vet jeg ikke hvor villig jeg hadde vært til å dele permisjonen likt. Greier ikke egentlig å forklare hvorfor heller. Kan jo kanskje komme av at det var mamma som var hjemme med meg?

Tror det er ganske mange fedre som føler at de "stjeler" mors tid med barnet også, og derfor sier at de ikke vil ha lang permisjon.

Her hadde ikke pappaen permisjon. Begge skulle ønske han gjorde det, men han var nettopp begynnt i ny jobb, og da var det ikke mulig å ta ut permisjon! Dessuten hadde jeg ikke noen fast jobb å gå tilbake til..
Men permisjon eller ikke så fikk han like mye tid sammen med barnet sitt alikevel!

Nå jobber ikke jeg men hadde tenkt å begynne å søke jobb etter sommeren og at far skulle overta min hvis jeg fikk jobb.
Men siden vi har fått et barn til som krever litt ekstra oppfølging så må jeg gå litt lenger hjemme en det ene året.

Heisan

For mange tror jeg kanskje det har en del med amming å gjøre... selv vet jeg ikke, det var helt naturlig at jeg tok største delen sist, og naturlig nå (annen mann) - ingen av dem som har bedt om å få masse mer, selv om de begge har vært veldig til stedet og hjelpsomme, så det går ikke på det heller...

skal jeg være helt ærlig så er jeg vel egoistisk nok til at jeg gjerne tar all sammen selv også :-)) men denne gangen skal jeg (av hensyn til alle parter) dele ut litt mer enn minimumstiden.

Jeg er arbeidsledig når min permisjon er over, så vist det dukker opp en jobb jeg har lyst på og jeg får den, så vil han ta over permisjonen min.

Det er ikke sikkert det er en aktuell jobb for meg når permisjonen er over, så jeg vil lete etter arbeid nå, vi har ikke råd til at jeg skal gå hjemme.

ORIGINAL: monicola

Hos oss er det av den enkle grunn at mannen min har 4 ganger min lønn, og det offentlige dekker bare 80% av 6G (ca 59000).
Skal sies at han er veldig flink til å utnytte tiden han har med Tuva da [:)]

Har nok noe med økonomi å gjøre også ja...
Og de fleste menn som ikke tar ut så mye i permisjon er veldig flinke til å utnytte tiden de har med barnet ..

Her skal vi dele permisjonen likt - jeg gleder meg jo ikke akkurat til å måtte gå tilbake til arbeid, men synes allikevel at det skal bli en fin tid for dem begge to. Dessuten så tror jeg fedre får litt bedre innsikt i hva en dag med en baby innebærer.... At det er dager der en ikke får støvsugd, vasket eller gjordt en dritt for det har vært grining og hyling fra morgen til kveld.

Dessuten - hvis flere fedre hadde tatt permisjonen sin i bruk kunne vi begynt å snakke om skikkelig likestilling mht. jobb (les: at en muligens ikke får jobben fordi en er kvinne og muligens får barn snart etc.etc.)

ORIGINAL: angelina.

Heisan

For mange tror jeg kanskje det har en del med amming å gjøre... selv vet jeg ikke, det var helt naturlig at jeg tok største delen sist, og naturlig nå (annen mann) - ingen av dem som har bedt om å få masse mer, selv om de begge har vært veldig til stedet og hjelpsomme, så det går ikke på det heller...

skal jeg være helt ærlig så er jeg vel egoistisk nok til at jeg gjerne tar all sammen selv også :-)) men denne gangen skal jeg (av hensyn til alle parter) dele ut litt mer enn minimumstiden.

Når barnet er 6 måneder så ammer en ikke hele dagen da. En har krav på ammepauser av arbeidsgiver der en enten kan gå hjem eller pappaen kan komme innom på jobb [;)]

Kan jo hende vi kvinner er litt egoistiske når det gjelder tid med barna våre, hadde man f.eks fått 2 års permisjon, tror jeg nok de fleste fedre hadde "fått" mye mer permisjonstid av mor.

Det første året er i alle fall på en måte "hellig" for meg...

Jeg selv har en time å reise hver vei til jobb, så å komme innom for amming er ikke veldig praktisk... men er enig i at den unnskyldningen ikke holder i ett helt år kanskje - men til godt over halvparten for min del hvertfall :-)

Men før man kan snakke om likestilling må pappa'n ha pupper med melk i! Det er ikke like enkelt om man ammer... Vet mange sier man bare kan pumpe seg, men ikke alle får til dette!

Jeg for min del studerer og da har ikke faren en dritt rettigheter. Helt sykt men!

Det er jeg helt enig i! At de kunne hatt permisjon samtidig!
De fleste har vel det de første 14 dagene, men jeg skulle ønske de kunne hatt en senere også, myyyye lengre![:D] 

ORIGINAL: Wibe^

Men før man kan snakke om likestilling må pappa'n ha pupper med melk i! Det er ikke like enkelt om man ammer... Vet mange sier man bare kan pumpe seg, men ikke alle får til dette!

En har KRAV på ammefri fra arbeidsgiveren! En baby på 6 måneder får ikke så masse pupp!? Da er jo pappa like god som mamma!!

Permisjon samtidig hadde vært bra ja! Men tror også litt alene begge to så en får ha styringa selv liksom... Tror altfor mange papper ikke får slippe til skikkelig [8|]

Back
Topp