jeg tror at folk

¤Woolfmother¤

Forumet er livet
har sluttet å bry seg om hvordan ting skrives, og jeg tror at folk har sluttet å se feil fordi det er så UTROLIG mye av det!
Det er skremmende at innvandrere skriver bedre norsk en nordmenn! (men det er da enda godt at NOEN klarer det)
En som er fremmedspråklig og som har tatt norskopplæring på voksenopplæring skriver ofte MYE bedre enn en nordmann på 24 år som har hatt norsk i 10-13 år på skolen. Skal man virkelig bare overse det og tenke at "ja, men jeg skjønner jo hva h*n mener", eller er det litt viktig at fremtidens voksne klarer å utrykke seg korrekt både muntlig og skriftlig?

ORIGINAL: ¤Woolfmother¤

har sluttet å bry seg om hvordan ting skrives, og jeg tror at folk har sluttet å se feil fordi det er så UTROLIG mye av det!
Det er skremmende at innvandrere skriver bedre norsk en nordmenn! (men det er da enda gost at NOEN klarer det)
En som er fremmedspråklig og som har tatt norskopplæring på voksenopplæring skriver ofte MYE bedre enn en nordmann på 24 år som har hatt norsk i 10-13 år på skolen. Skal man virkelig bare overse det og tenke at "ja, men jeg skjønner jo hva h*n mener", eller er det litt viktig at fremtidens voksne klarer å utrykke seg korrekt både muntlig og skriftlig?
høhøhøh[8D][8D][8D][:D]

ORIGINAL: Jafseslafsaslappfis

Det er skremmende at innvandrere skriver bedre norsk en nordmenn! (men det er da enda gost at NOEN klarer det)

sant, men må ærlig innrømme at når eg skriver her på bv, facen eller sms, så skriver eg litt feil og mye forkortelser. men skal eg skrive brev eller en oppg, da skriver eg rett, og e nøye på det.

ORIGINAL: Jafseslafsaslappfis

hehehe,godt du tok den[:D][:D][:D][:D]

ORIGINAL: betsy82

who cares?? si no æ bare[:D]

det er akkurat den holdningen der jeg syns er litt "skummel" da, eller hva jeg skal si[;)]
Hvorfor er ikke språk viktig??

Men seriøst, er det ingen som tenker på når ungene blir store og går på skolen, og trenger hjelp til leksene... Eller som det opplegget de hadde med datteren min ett par år, at vi foreldre måtte rette stilene hennes hver gang.

må vi skrive feilfritt på et forum da? d gidder ikke jeg iaffal[8D] men jeg kan å skrive norsk altså. jeg går nemmlig på skole enda[;)]

ORIGINAL: *Meya*

Men seriøst, er det ingen som tenker på når ungene blir store og går på skolen, og trenger hjelp til leksene... Eller som det opplegget de hadde med datteren min ett par år, at vi foreldre måtte rette stilene hennes hver gang.

det er akkurat det! For når man begynner å slurve med språket så blir det en vane, og den dagen man trenger å kunne det så har man glemt det.
Mulig at jeg er litt rar på det punktet (også) men jeg mener det er ganske viktig!
(jeg er ikke perfekt jeg heller, men jeg gjør mitt beste for å skrive godt norsk)

jeg må bare si at når jeg skal ansette noen så inkaller jeg ikke inn til intervju om cv er full av feil....

det er akkurat den holdningen der jeg syns er litt "skummel" da, eller hva jeg skal si[;)]

Sign!

Tenk om det blir sånn at alle kan skrive som de vil, så lenge flesteparten forstår hva de mener. DA vil det være vanskelig for innvandrere å lære seg det norske språket, som jo er vanskelig nok i seg selv.

ORIGINAL: FancyPants

Sign!

Tenk om det blir sånn at alle kan skrive som de vil, så lenge flesteparten forstår hva de mener. DA vil det være vanskelig for innvandrere å lære seg det norske språket, som jo er vanskelig nok i seg selv.

sign!

Det er viktig når man skriver noe av betydning, men det er ikke viktig når man sitter inne på ett FORUM å bare ikke har noe bedre å gjøre.. Da kan man fint skrive dialekt uten at folk skal klikke av den grunn spør du meg.. er kun ett forum, er ikke mer seriøst enn det..

ORIGINAL: dommett

jeg må bare si at når jeg skal ansette noen så inkaller jeg ikke inn til intervju om cv er full av feil....

ikke sant! du vil jo gjerne at den personen du ansetter er nøye

ORIGINAL: dommett

ikke sant! du vil jo gjerne at den personen du ansetter er nøye

ja, det synes jeg er veldig viktig. Derfor håper jeg de satser litt mere på skolen..føler det er litt avslappete forhold for tiden.

ORIGINAL: Snoflak

Det er viktig når man skriver noe av betydning, men det er ikke viktig når man sitter inne på ett FORUM å bare ikke har noe bedre å gjøre.. Da kan man fint skrive dialekt uten at folk skal klikke av den grunn spør du meg.. er kun ett forum, er ikke mer seriøst enn det..

jeg mener at man bør bruke et skriftspråk som ALLE kan forstå, nettopp fordi man er på et forum.
En og annen skrivefeil har nok de aller fleste, men det vil ikke si at man skal drite i det[;)]

Men kan også legge til at jeg biter meg merke i at dem som oftest klager om noen skriver dialekt er dem som kommer fra Oslo omegn.. Nettopp fordi dem snakker slik selv, og da er det enklest at alle andre også skriver slik er mitt inntrykk.. Dem skriver jo igrunnen dialekten sin selv.. Men kan forstå det på den måten at jeg leste at nettopp østlendinger er dem som er dårligst på å forstå dialekter og Dansk/svensk.. :)

men hvis innvandrere ikke gidder å lære seg norsk, DA blir det ramaskrik?
hvis de klarer å vifte med armene såpass at de blir forstått, da gjør det kanskje ikke noe da?

ORIGINAL: *Meya*

Signerer! Synes det er alt for mye "gi faen" hva angår skriftspråket vårt.. Tror det er en lettvint måte å "slippe unna" å lære seg å skrive på.. LATSKAP!

Back
Topp