Bizarre
Glad i forumet
Kan manuellterapi være noe? Når han var mindre så sov han skjevt og han hadde en favorittside. Men han har jo få symptomer på KISS/KIDD ellers, forutenom dårlig søvn...MiLfYwAy skrev:
Min lille slet veldig med kolikk og lå skjevt og hadde favorittside, jeg tenkte også på KISS/KID, men det var "bare" kolikk.
Vi gikk til kiropraktor med han, og etter 4 behandlinger var han helt fin.
Gråt ikke så mye lenger og magen kom igang.
Slet litt med forstoppelse en stund etterpå, men det løste vi med probiotika-pulver fra helsekosten.
Mini her var også sånn at han ikke ville sove, hverken på dagen eller natten :/
Han holdt på sånn leeeenge, men det løste seg tilslutt.
Det vi gjorde var at vi tok for oss dagsovingen først!
Når man først har fått de inn i en god rytme på dagen er det lettere for at det blir roligere netter også.
Jeg begynte med å legge han i vogna ute på terassen, trilla og vugga på vogna, strøk og sang og styra voldsomt for å få han til å sove.
I starten tok det lang tid, men så ble det lettere og lettere.
Når han var blitt flink å sovne i vogna tok jeg han inn i senga og fortsatte samme prossesen der.
Fra å sove 10-20min MAX iløpet av en hel dag, sov han da 3-4timer fordelt på to hviler, og han sovna av seg selv.
Tidligere måtte vi gjerne bruke en time og to for å få han til å sove 10-15min :/
UTROLIG frustrerende!!!
Når han kom inn i gode rutiner på dagsovingen sov han også bedre på nettene.
Tidligere tok det lang tid å få han til å sovne for kvelden, og han våkna gjere 20-30 ganger hver natt :(
Etter litt iherdig jobbing med dagsoving sov han iallefall noen timer i strekk før han våkna, og var gjerne ikke våken mer enn 1-2 ganger om natta, men ville tidlig opp da (5-6tia om morgenen).
Jobba en del med dette, og nå i sommer da vi var på ferie løste det seg.
Nå legges han klokka 19.30-20 om kvelden og sover til 09-10 neste morgen (noen ganger 11) :D
Det er utrolig deilig.
Er slitsomt når det står på og det er ikke lett å jobbe inn gode søvnrutiner når man er så sliten, og tålmodigheten gjerne ikke er helt på topp.
Men det er SÅ verdt det når det gir resultater, og jo tidligere man tar opp kampen jo bedre.
Kanskje du kan prøve å få i han litt havregrøt før han legges for kvelden.
Om han ikke er så interessert så fortsett å prøv likevel.
Du kan jo blande inn litt av den yoghurten han liker i grøten, så frister den kanskje litt mer.
Grøt metter jo godt, og bidrar gjerne til at han sover lenger!
Jeg har vert heldig og har en gutt som ELSKER grøt og mat generelt, så har ennå ikke kommet over noe han ikke spiser :P
I starten kan du holde hånda hans, stryke på han, synge og kose til han sovner.
Så fortsetter du sånn til du slipper å bruke så lang tid på det lenger, da kan du gå over til å trappe ned på strykingen og kosen og lære han til å sovne selv.
Bruker han noe for kos når han skal sove?
F.eks smokk eller koseklut?
Det er en veldig stor trygghet for lillegutt, og han sovner temmelig fort nå bare han får smokken og "kosen" sin :)
Men han sovner IKKE i vogna når vi er ute da, så her må vi sørge for at han får den første hvilen sin hjemme før vi kan gå ut :P