Jeg trenger råd! (ang soving) Oppdatert! Refluks?

MiLfYwAy

Gift med forumet

Poden er snart 6 mnd og er spent umulig å få til å sove om natta/kvelden.. Han kan sovne på puppen feks kl 9, så legger jeg han. 15 min senere er han våken. Så sovner han kl 23, sover kanskje 20 min også våkner han.. Kanskje er jeg heldig å får lagt han rundt ett, men da våkner han ca 1 gang i timen hele natta.

Jeg blir gal! Noen som har opplevd det samme? Blir det bedre? Noen som har noen tips?

Jeg er så sliten at jeg sitter her å gråter.

Nå er jeg rimelig sikker på at han har refluks, han har mange symptomer

Han sover urolig

Han brekker seg ofte

Han har gjentatte øreinfeksjoner

Han spenner seg i en bue når han pupper

Han har hatt kolikkaktig oppførsel

Han sikler mye, og snørrer

Illeluktende og løs avføring.

Men han kaster sjeldent opp, men det har hendt, ikke som i gulp men oppkast med brekninger..

Hva kan gjøres med det da? 

Huff herlighet *klemmepå*

Vettu jeg ville snakka med fastlegen eller helsesøster om det jeg, for det høres utrolig slitsomt ut. Kanskje har de noen gode tips?

Vi hadde det på samme måte og har dessverre ikke noen tips. Det er helt ubeskrivelig slitsomt! :( vi fikk vite at gutten vår hadde kiss/kid syndrom da han var over året. Da han var 15mnd slutta jeg å amme og han begynte da å sove bedre..

Min er helt lik, hun er 13mnd, vært sånn siden hun var 4 uker.... Så har ingen tips dessverre....

Ved den alderen begynte vi å eksperimentere med å legge jenta vår tidligere og tidligere og bevisst holde gode søvnrutiner på dagen. Dvs. ikke mer dagsoving etter kl 16 (jeg vet, det virker uoverkommelig nå...) og så var det leggetid kl 19. Kl 18 begynte vi med leggerutiner som pupp, kveldsgrøt, kos på badet og så inn på soverommet, kose, synge, dempet lys, pupp og så over i egen seng. Hun sovna gjerne sammen med meg i senga og så la jeg henne over. Brukte hennes egen dyne over oss sånn at hun beholdt noe av varmen da hun kom over i egen seng.

Mistanken min er nemlig at lillegutten din blir overtrøtt når han legger seg såpass sent på kvelden og da er det vanskelig å få ro i kroppen som varer hele natta.

Vi kom relativt kjapt inn i et mønster der hun sov fra kl 19, en urolig periode 45 min senere der smokken måtte überkjapt på plass for at hun ikke skulle våkne. Så sov hun fint til kl 23 og så til kl 1-2 og så til 5-6 og så til kl 8. Og gradvis sov hun lenger og lenger og plutselig var det slutt på den ene etter den andre av nattammingene!

vår lille ramp har også slitt veldig med søvn.. vi har prøvd alt mulig rart, og det er først nå siste uka vi synes han har begynt å bli bedre.. og han er snart ett år!!! Det er forferdelig slitsomt, det er sikkert og visst.. 
Hvor mye sover han på dagen?
Her er det ihvertfall slik at søvn avler søvn, hvis han sover mye på dagen sover han mye på natta og omvendt. Men det er jo ikke alle barn som er slik heller. 
Også er det det med mat, spiser han nok?
Våkner han av gammel vane?
Det vi har gjort i det siste er at vi går inn til han da han gråter, og er der, men gir minst mulig "service".. han skal ikke synes det er gøy å våkne på natta, men han skal vite at mamma og pappa er der.. så har vi gradvis gått mer og mer ut av rommet, og noen ganger snakker jeg til han uten at jeg er i rommet også.. dette funker fint nå, men vi prøvde noe lignende før og da funket det ikke.. så du må bare føle på hva som er riktig for ditt barn.. 
Jeg leste at hvis en prøver nye ting så skal det ikke være en natt med det og neste natt med noe annet.. det skal prøves i perioder før en kan se om det har effekt.. her har vi prøvd ca en uke, har det ikke funket så har vi gjort noe annet.. 

Han sover ikke mye på dagen heller, han kan sovne på puppen, men våkner så snart jeg legger han fra meg.. Men han kan sove lenge i vogna, så når det ikke er forjævlig vær så går vi lange turer.. Han spiser stortsett pupp, er ikke så veldig interessert i verken middag 

eller grør. Men liker den pære/banan/jogurt fra 5-6 mnd.. Jeg misstenker at han kanskje ikke er helt mett..

MiLfYwAy skrev:

Han sover ikke mye på dagen heller, han kan sovne på puppen, men våkner så snart jeg legger han fra meg.. Men han kan sove lenge i vogna, så når det ikke er forjævlig vær så går vi lange turer.. Han spiser stortsett pupp, er ikke så veldig interessert i verken middag 

eller grør. Men liker den pære/banan/jogurt fra 5-6 mnd.. Jeg misstenker at han kanskje ikke er helt mett..

hva med å puppe først, og fylle opp med mme etterpå? :)

Dollface skrev:

MiLfYwAy skrev:

hva med å puppe først, og fylle opp med mme etterpå? :)

Jeg har prøvd, men han vil ikke ha, han foretrekker puppen uansett. Om vi skal få han til å drikke av flaske så kan ikke jeg være tilstede i rommet.. Jeg skal jo på cupfinale i Oslo neste helg, så da er jo det spennende å se om pappa får han til både å sove og spise..

MiLfYwAy skrev:

Forstår GODT at du er sliten ja! Mistenkte at han var en som bare ville bli båret. Mi var slik... Kunne ikke ligge fornøyd alene, var i armene mine selv om jeg var på do omtrent. Ville ikke sove om jeg satt i ro heller så her trasket jeg hvileløst rundt...

Hvis han ikke liker grøt så kan du jo prøve med litt velling på flaske på kvelden?

Kan manuellterapi være noe? Når han var mindre så sov han skjevt og han hadde en favorittside. Men han har jo få symptomer på KISS/KIDD ellers, forutenom dårlig søvn...

Misslead skrev:
Min er helt lik, hun er 13mnd, vært sånn siden hun var 4 uker.... Så har ingen tips dessverre....

Ammer du ennå?

Tweak skrev:

MiLfYwAy skrev:

Forstår GODT at du er sliten ja! Mistenkte at han var en som bare ville bli båret. Mi var slik... Kunne ikke ligge fornøyd alene, var i armene mine selv om jeg var på do omtrent. Ville ikke sove om jeg satt i ro heller så her trasket jeg hvileløst rundt...

Hvis han ikke liker grøt så kan du jo prøve med litt velling på flaske på kvelden?

Tar man da bare litt grøtpulver i melka? Eller må jeg kjøpe velling?

MiLfYwAy skrev:

Høres akkurat ut som min han der... var slik på den tiden han og.. Har du ikke et sted du kan ha vogna slik at han kan ha faste tider for soving i vogn? 
Min ville heller ikke ha grøt, men brødskiver likte han veldig godt så han begynte å spise det veldig tidlig.. ellers så kan du dyppe grøtskjea oppi sånn fruktbeger så kanskje han liker det bedre.. 
Men jeg tror veldig på søvn på dagen.. jeg brukte ganske lang tid på å få han til å sove i vogna, men da han først vennet seg til det angret jeg på at jeg ikke hadde vært litt mer opptatt av det før..jeg kunne også lett la han sove på meg fordi han våknet hvis jeg beveget på meg eller skulle legge han et annet sted.. 
Sover han på eget rom?

Oceania skrev:

MiLfYwAy skrev:

Høres akkurat ut som min han der... var slik på den tiden han og.. Har du ikke et sted du kan ha vogna slik at han kan ha faste tider for soving i vogn? 
Min ville heller ikke ha grøt, men brødskiver likte han veldig godt så han begynte å spise det veldig tidlig.. ellers så kan du dyppe grøtskjea oppi sånn fruktbeger så kanskje han liker det bedre.. 
Men jeg tror veldig på søvn på dagen.. jeg brukte ganske lang tid på å få han til å sove i vogna, men da han først vennet seg til det angret jeg på at jeg ikke hadde vært litt mer opptatt av det før..jeg kunne også lett la han sove på meg fordi han våknet hvis jeg beveget på meg eller skulle legge han et annet sted.. 
Sover han på eget rom?

Høhøhø, nei, han sover på meg!

MiLfYwAy skrev:

Oceania skrev:

MiLfYwAy skrev:

Sover han på eget rom?

på natta også? 

Oceania skrev:

MiLfYwAy skrev:

Oceania skrev:

MiLfYwAy skrev:

Sover han på eget rom?

på natta også? 

Ja, mest da..

Jenta mi var også litt sånn en periode, men fant fort ut at vi la henne for sent så hun var rett og slett overtrøtt.
Hun var også til kiropraktor en stund før, for hun ville ikke ligge så kunne aldri legge henne fra meg. Og hun gråt en del og sov dårlig på dagtid. Etter at kirapraktoren fikk løst opp i låsninger kunne hun ligge alene.
Så da sov hun plutselig godt på dagtid og når vi da la henne tidlig nok om kvelden så sovnet hun selv og sov hele natta.

Minste min var akkurat slik.. hadde i perioder kun 2 timer søvn i døgnet og jobbet 100%, sier sitt hvordan det gikk... Han ble sjekket for astma på sykehuset, og de ville ha en reflukstest /pH-måling siden broren hadde det og jeg hadde hatt det som barn.

Det viste seg at han hadde kraftig Refluks, og etter medisinering så fikk vi en ny hverdag! Det skal sies at han ALDRI gulpet, så tanken på refluks streifet meg egentlig ikke... Vi måtte også til kiropraktor pga låsninger i ryggen som gjordet det umulig å få han til å sove i vign og om natten...

Snakk med en lege om problemene, for det er faktisk ikke normalt at han skal kun sove på deg om natten. Ville ha sjekket om det kan være noe medisinsk... Du kan jo bli veldig syk hvis dette får fortsette!  

Hmmm... Reflux.. Han brekker seg ofte, av ingenting.. Kanskje jeg skal sjekke det..

Back
Topp