Jeg trenger litt hjelp

Babydrøm94

Betatt av forumet
JuniJubel2021
Jeg trenger litt hjelp av dere. Er selv førstegangsgravid og har en del plager. Aner ikke hva jeg kan forvente, hvor mye jeg skal presse meg etc. litt backstory: for tiden er jeg 50% sykemeldt, har en kontorjobb. Jeg sliter med vondt i hofter og rygg. Har vært kvalm og dermed ikke spist mer enn et måltid om dagen (ingen oppkast). Konstant sliten, trøtt og null energi og ømme bryster. Trur ikke jeg har glemt noe
Men nå er kvalmen blitt bedre og jeg klarer å spise mer mat. Dette gjør jo at jeg får mer energi. Det «dumme» her er jo at jeg da gjør mer som utløser mer smerte i rygg og hofter.... en ond sirkel rett og slett. Er sykemeldt fra jobb på grunn av alt over, så jeg klarer ikke være lenge på jobb (eller andre steder) av gangen før smertene melder seg og energien er tom.

så her kommer dilemmaet mitt. Jeg har ny legetime på torsdag, hvor vi skal se på sykemeldingen min om den skal forlenges/endres. Formen er bedre, men smertene verre (når jeg gjør mye; som å være oppreist over flere timer). Hvor mye er det riktig å presse seg? Skal jeg jobbe lengre selvom jeg har vondt, og så heller være sengeliggende når jeg kommer hjem? Eller skal jeg jobbe til jeg får vondt og så dra hjem? Synes dette er skikkelig vanskelig. Sliter litt med at jeg alltid har vært «flink pike» og at jeg elsker jobben min. Har jo lyst til å jobbe, men alt over gjør det veldig vanskelig.

beklager for langt innlegg, men jeg trenger hjelp fra noen som forstår.. ingen i familien som har att samme plager under graviditeten, så føler meg veldig alene.
 
Hvis du har en forståelsesfull lege, så tenker jeg at dere kan finne litt ut av det sammen. Pressa meg max i første svangerskap, litt for mye i andre, og nå i tredje ba jeg om sykmelding med en gang jeg merket at jeg ikke klarte å yte godt nok på jobb. For da er jo faktisk ikke nyttig for noen at man er på jobb.
 
Jeg trenger litt hjelp av dere. Er selv førstegangsgravid og har en del plager. Aner ikke hva jeg kan forvente, hvor mye jeg skal presse meg etc. litt backstory: for tiden er jeg 50% sykemeldt, har en kontorjobb. Jeg sliter med vondt i hofter og rygg. Har vært kvalm og dermed ikke spist mer enn et måltid om dagen (ingen oppkast). Konstant sliten, trøtt og null energi og ømme bryster. Trur ikke jeg har glemt noe
Men nå er kvalmen blitt bedre og jeg klarer å spise mer mat. Dette gjør jo at jeg får mer energi. Det «dumme» her er jo at jeg da gjør mer som utløser mer smerte i rygg og hofter.... en ond sirkel rett og slett. Er sykemeldt fra jobb på grunn av alt over, så jeg klarer ikke være lenge på jobb (eller andre steder) av gangen før smertene melder seg og energien er tom.

så her kommer dilemmaet mitt. Jeg har ny legetime på torsdag, hvor vi skal se på sykemeldingen min om den skal forlenges/endres. Formen er bedre, men smertene verre (når jeg gjør mye; som å være oppreist over flere timer). Hvor mye er det riktig å presse seg? Skal jeg jobbe lengre selvom jeg har vondt, og så heller være sengeliggende når jeg kommer hjem? Eller skal jeg jobbe til jeg får vondt og så dra hjem? Synes dette er skikkelig vanskelig. Sliter litt med at jeg alltid har vært «flink pike» og at jeg elsker jobben min. Har jo lyst til å jobbe, men alt over gjør det veldig vanskelig.

beklager for langt innlegg, men jeg trenger hjelp fra noen som forstår.. ingen i familien som har att samme plager under graviditeten, så føler meg veldig alene.
Fra egen erfaring ville jeg nok anbefalt deg å hvertfall ikke redusere grad av sykemelding videre. Jeg er også førstegangsgravid og endte opp med å jpbbe fullt for lenge før jeg fikk gradert sykemelding. Tok ikke veldig lang tid før jeg fikk problemer med søvn i graviditeten bl.a. pga. plager med bekken. Etter rundt 4 mnd med lite og dårlig søvn var energi lageret tomt. Det endte med at jeg ble 100 % sykemeldt i en uke for å klare å hente meg inn. Etter dette ble jeg gradert 40 % sykemeldt. Etter ytterligere 2-3 uker ble denne oppjustert til 60 % og nå er den på 80 %.

Jeg slet (og til en viss grad sliter jeg fortsatt) med «flink pike» syndromet. Tenkte liksom at «jeg klarer å holde ut litt til, det er jo ikke så ille ennå». Faren er jo at du sliter deg selv helt ut og at dette kan føre til økte plager, samt at du på et tidligere tidspunkt må ut i full sykemelding dersom du ikke tar hensyn. I tillegg er det fare for at du er utslitt når du kommer så langt at du skal føde, og det er jo slettes ikke bra. Man vil jo gjerne bidra på jobb og det er jo også veldig greit å ha noe å gjøre om dagen og ikke bare gå hjemme. Dette blir fort både ensforming og kjedelig og det virker som tiden går utrolig mye saktere. Er nok også vanskeligere for oss som aldri har vært i lignende situasjon tidligere å forstå at kroppen prøver å si ifra om at nå må du ta det mer med ro.
Hadde jeg vært deg hadde jeg forklart legen det du skriver her, at energinivået er bedre, men at du har mer vondt. Du kan jo også eventuelt spørre om gradert sykemelding slik at du er garantert en viss grad av sykemelding, f.eks. 50 eller 60 %, men at du da kan jobbe mer dersom formen tillater det. På nåværende tidspunkt har jeg en garanti på 80 % sykemelding, men legen min sa at dersom jeg føler det går bra kan jeg redusere denne til 60 % (altså at jeg jobber 40 % av fulltid).

Ønsker deg masse lykke til :)
 
Jeg anbefaler deg å fortsatt jobbe gradert slik at du har ork og kropp til å kunne ta vare på deg selv etter jobb. Altså at du klarer å ta en gåtur, bevege seg/trene litt. Jeg tok ikke vare på helsa mi sist svangerskap og det fikk noen konsekvenser ved fødsel og barselstid, og enda den dag i dag. Denne gangen må jeg velge å være mer "egoistisk". Vi har da et langt arbeidsliv vi skal stå i etter graviditeten(e) også!
 
Jeg trenger litt hjelp av dere. Er selv førstegangsgravid og har en del plager. Aner ikke hva jeg kan forvente, hvor mye jeg skal presse meg etc. litt backstory: for tiden er jeg 50% sykemeldt, har en kontorjobb. Jeg sliter med vondt i hofter og rygg. Har vært kvalm og dermed ikke spist mer enn et måltid om dagen (ingen oppkast). Konstant sliten, trøtt og null energi og ømme bryster. Trur ikke jeg har glemt noe
Men nå er kvalmen blitt bedre og jeg klarer å spise mer mat. Dette gjør jo at jeg får mer energi. Det «dumme» her er jo at jeg da gjør mer som utløser mer smerte i rygg og hofter.... en ond sirkel rett og slett. Er sykemeldt fra jobb på grunn av alt over, så jeg klarer ikke være lenge på jobb (eller andre steder) av gangen før smertene melder seg og energien er tom.

så her kommer dilemmaet mitt. Jeg har ny legetime på torsdag, hvor vi skal se på sykemeldingen min om den skal forlenges/endres. Formen er bedre, men smertene verre (når jeg gjør mye; som å være oppreist over flere timer). Hvor mye er det riktig å presse seg? Skal jeg jobbe lengre selvom jeg har vondt, og så heller være sengeliggende når jeg kommer hjem? Eller skal jeg jobbe til jeg får vondt og så dra hjem? Synes dette er skikkelig vanskelig. Sliter litt med at jeg alltid har vært «flink pike» og at jeg elsker jobben min. Har jo lyst til å jobbe, men alt over gjør det veldig vanskelig.

beklager for langt innlegg, men jeg trenger hjelp fra noen som forstår.. ingen i familien som har att samme plager under graviditeten, så føler meg veldig alene.
Jeg synes det høres ut som du både ønsker og trenger å fortsette med gradert sykemelding. Bekkenplager er visst en vanlig årsak til sykemelding i svangerskapet, så tror ikke det er noe å «skamme» seg over :)

Husk at arbeidsgiver skal tilrettelegge for at du skal kunne holde deg i jobb. Så hvis du trenger tilpasset kontorutstyr eller hjemmekontor, er det noe de skal kunne tilrettelegge for så langt det er mulig. Vis til arbeidsmiljøloven hvis det blir nødvendig.

Jeg er også foreløpig 50 % sykemeldt og har midlertidig hjemmekontor. Det er virkelig en drøm å kunne legge seg nedpå når jeg trenger det, og dessuten slippe å bruke energi på å reise til/fra kontoret. Samtidig ønsker jeg jo å jobbe så mye som jeg har energi til, rett og slett fordi det får tiden til å gå raskere ;)
 
Ingen som er tjent med å presse seg. Kroppen jobber på høygir nå, det er utmattende i seg selv å henge med.
Jeg pressa meg på slutten i mitt andre svangerskap, ble kvitt bekken og rygg plagene men til gjengjeld var jeg utmattet i flere måneder etter fødselen.

Tenk heller at det skal være noe igjen til deg selv på slutten av dagen. Det kjenner du best selv.

Hilsen tidligere snill pike med glimt vis tilbakefall ;)
 
Tenk på deg selv, jeg strakk sykemelding og hensyn så langt jeg klarte sist, var utslitt når jeg var hjemme og ga alt på jobb (er butikkesjef for 8 ansatte) og endte opp med å mer eller mindre være sengeliggende siste tre månedene fordi jeg hadde fått så vondt i ryggen. Klarte nesten ikke gå noe særlig siste måneden. Burde tenkt på meg selv lenge før. Ganske kraftig lærepenge til denne runden.
 
Back
Topp