Jeg trenger informasjonsskriv om deling av bilder av barn

Babyyyy

Flørter med forumet
Jeg trenger informasjonsskriv om deling av bilder av barn, som jeg kan dele ut til besteforeldre. Jeg selv er veldig usikker på hvordan man bør gå frem når det gjelder skylagring, om man i det hele tatt bør ta bilder med mobiltelefonen osv, men iallefall besteforeldre må ha noen retningslinjer der. Noen som vet hvor jeg kan få tak i gode kilder til slik informasjon? Aller helst fysiske skriv siden dette er eldre folk, men digital informasjon kan også gå hvis fysisk ikke finnes.

Mener du noe slikt som dette?

Det finnes ikke noen konkrete, offentlige retningslinjer når det kommer til deling av bilder av barn. Det er mer bevisstgjøring rundt å ikke dele sensitive bilder og informasjon om barna, da dette går utover barnas personvern. Er det sånn at du har snakket med barnas besteforeldre, der de uttrykker ønske om å dele bilder av barna?

Last edited:
Jeg trenger informasjonsskriv om deling av bilder av barn, som jeg kan dele ut til besteforeldre. Jeg selv er veldig usikker på hvordan man bør gå frem når det gjelder skylagring, om man i det hele tatt bør ta bilder med mobiltelefonen osv, men iallefall besteforeldre må ha noen retningslinjer der. Noen som vet hvor jeg kan få tak i gode kilder til slik informasjon? Aller helst fysiske skriv siden dette er eldre folk, men digital informasjon kan også gå hvis fysisk ikke finnes.
Syndes dette var litt vel «spesielt». Tar masse bilder av barna, lar andre og, og er ikke redd for skylagring. Har dog ikke «full tilgang» fra bibliotek på WhatsApp, Facebook, snap eller slikt, legger til når jeg skal sende. Hadde aldri sagt til familie at de ikke kan ta bilder av barna mine. Det er litt drøyt. Nakenbilder er evt noe annet hvis man er redd for at de skal spres og misbrukes, men det sier nesten mer om familien hvis du er redd for slikt. Er bare å si at de ikke skal legge ut bilder av barna på feks Facebook uten å spørre først, noe mer enn det hadde jeg ikke vært bekymret for…

Dette tror jeg du må skrive selv, altså...
Du kan jo få med at det er ønskelig at man ikke tar bilder av barna uten klær etc i det hele tatt, i tilfelle lekkasje av bilder ved uhell, men å nekte å ta bilde med mobil av barna i det hele, og nekte skylagring synes jeg var litt i ekstreme laget altså..
Å ikke dele bilder på sosiale medier, nett eller i aviser (uten tillatelse) er innafor dog.

Hei du! Jeg skjønner deg veldig godt. Generasjonen over oss (og mange i vår generasjon) vet ikke risikoen og konsekvensene med å dele bilder av barn. Når det er sagt, så er det ikke lov å dele bilder av barn på sosiale medier uten samtykke av foresatte. Lagring i sky, som onedrive og lignende er ikke noe problem, så lenge de som bruker disse leser og vet hva de aksepterer av vilkår. Ellers så syns vi det er mest vanskelig med søskenbarn som er eldre, da disse ofte ikke vet hva de aksepterer feks på snapchat og facebook/messenger med tanke på tilgang til personlig bildearkiv og minner, og da tenker jeg spesielt på at Meta vil ha tilgang til hele bildearkivet for å finne «dine beste» bilder å publisere. Forhåpentligvis får de ikke lov til dette i Norge, men man kan jo aldri vite dessverre.
Jeg ville brukt copilot eller lignende til å lage et draft på dette, bare lag en god promt til den om hva du ønsker å inkludere og hvem den skal skrive til, også kan du be den inkludere kilder som lovverk på dette, samt hvilke lagringplasser og publiseringskanaler som kan overskride personvernet, og hvilke som er trygge (ende til ende kryptering).
Her har vi ganske strenge retningslinjer for de rundt barna, men vet at det av og til kan være uheldige, så det må være rom for å lære. Håper du finner en løsning som passer for dere :Heartpink

Back
Topp