Jeg trenger deres tanker på dette!

Lillemy0894

Forelsket i forumet
MayDay2021
Jeg har vært på ultralyd i uke 6/7 hvor gyn sa at alt ser normalt og fint ut, hjerte slo som det skulle og lengden var fin. Jeg ordnet time privat til en ny ul som er på Tirsdag. Det koster jo nesten 2000 kr og må ta fri fra jobb hele dagen. Både jordmor og gyn sa at det ikke er nødvendig med fler ul før ordinær så fremst jeg ikke begynner å blø. Alt er fint og flott, er småkvalm og flere symptomer. Synes dere jeg skal ta den timen? Vil helst ikke ha historier om MA’er.. har vært gjennom det selv, men da trodde gyn at hjetet nettopp var begynt å slå da det slo veldig sakte og det var i tidlig uke 6. Hva tenker dere? Jeg og samboer er litt uenig da har mener vi må høre på gyn og jordmor, og er redd for at disse ul’ene skal bli noe jeg er avhengig av for å være trygg.

Hvis du føler deg utrygg og redd så kan ultralyden være betryggende så du stresser mindre og ikke går rundt med bekymringer hele tiden. Men som gynekolog og samboer sier så trenger du ikke ultralyd, det går nok helt fint å vente til OUL også. Du må selv føle på hva behovet ditt er, ultralyd er dyrt, tar mye tid, og du mister timer på jobb. Her er det både fordeler og ulemper som er veldig vanskelig å råde deg til å velge mellom, fordi vi har alle ulike behov ❤️

Det er ikke helt svar på spm ditt, men personlig foretrekker jeg ul i uke 12/13 fordi man da ser hele babyen og dens bevegelser. På OUL ser man bare deler av baby for den er for stor allerede. Så for oss er det et fint minne å få med hjem bilder pg video fra den uken i svangerskapet :) :Heartred

Jeg for min del synes det er mye penger. Jeg som ikke har gjennomgått SA og MA kan kanskje ikke uttale meg, men det er jo svært lite man kan gjøre dersom noe ikke er som det skal. For min del holder det med en tidlig UL i uke 11/12 for å se om baby er frisk og ordinær UL. De fleste går nok og bekymrer seg for at noe skal skje,men det er også helt naturlig å gjøre. Jeg ville hørt på gyn og lege og heller brukt de pengene på noe fint til babyen som de sier har det fint i magen din:)

Tusen takk dere!:Heartred Jeg tror jeg avbestiller timen og heller venter. Kansje jeg kan få en time hos jm når jeg er kommet i uke 12/13. Føler ikke at jeg er skikkelig urolig eller slikt, bare jeg som er en kontrollfreak og HATER å ikke vite :sorry:

Tusen takk dere!:Heartred Jeg tror jeg avbestiller timen og heller venter. Kansje jeg kan få en time hos jm når jeg er kommet i uke 12/13. Føler ikke at jeg er skikkelig urolig eller slikt, bare jeg som er en kontrollfreak og HATER å ikke vite :sorry:

Jeg hadde også privat ultralyd i starten av uke 6, og skal ha ny nå på onsdag, helt i slutten av uke 7 eller 8+0, er ikke helt sikker på datoene lenger. Jeg kjenner at det er helt riktig for meg, men der jeg går koster det bare 700kr! Har sett at andre stedet i nærheten koster det 1500, så det er veldig stor forskjell mellom de forskjellige som tilbyr dette. Hva med å sjekke om det er andre tilbydere i nærheten som kan være billigere? Jeg bor i Rogaland selv, i tilfelle du er i nærheten. :)

Jeg hadde også privat ultralyd i starten av uke 6, og skal ha ny nå på onsdag, helt i slutten av uke 7 eller 8+0, er ikke helt sikker på datoene lenger. Jeg kjenner at det er helt riktig for meg, men der jeg går koster det bare 700kr! Har sett at andre stedet i nærheten koster det 1500, så det er veldig stor forskjell mellom de forskjellige som tilbyr dette. Hva med å sjekke om det er andre tilbydere i nærheten som kan være billigere? Jeg bor i Rogaland selv, i tilfelle du er i nærheten. :)
Jeg bor i vakre nord, så her er det flere timer imellom hver by og alle er bortimot like dyre :(

Jeg bor i vakre nord, så her er det flere timer imellom hver by og alle er bortimot like dyre :(

Ja, da blir det jo noe annet, ser den. Jordmor sa til oss at når vi hadde sett hjerteslag i uke 6 var det mye mindre sjanse for at det skulle gå galt, og det hjalp meg litt i alle fall. Hva med å måle hcg hos legen din med jevne mellomrom for å se at det holder seg høy for eksempel, kan det hjelpe? :Heartred Den vil jo ikke fortsette å doble seg som i starten, men det er jo kanskje en mulighet å få lov til å følge med på den i det minste?

For min del var det motsatt, hadde bestemt meg for ultralyd rundt uke 12, men ente om med en 9+5 først. Hadde også sett hjerte 6+6 men klarte ikke slå meg til ro med at liv utviklet seg inni der. For vår del ble det en veldig positiv opplevelse og nå tør jeg å tenke at vi faktisk skal få en baby i mai. Har bestilt ny 12+9. Håper du finner en løsning du kan slå deg til ro med, det er ikke noe fasit nei :happy: Kostnaden spiller jo absolutt inn!

Jeg har vært på ultralyd i uke 6/7 hvor gyn sa at alt ser normalt og fint ut, hjerte slo som det skulle og lengden var fin. Jeg ordnet time privat til en ny ul som er på Tirsdag. Det koster jo nesten 2000 kr og må ta fri fra jobb hele dagen. Både jordmor og gyn sa at det ikke er nødvendig med fler ul før ordinær så fremst jeg ikke begynner å blø. Alt er fint og flott, er småkvalm og flere symptomer. Synes dere jeg skal ta den timen? Vil helst ikke ha historier om MA’er.. har vært gjennom det selv, men da trodde gyn at hjetet nettopp var begynt å slå da det slo veldig sakte og det var i tidlig uke 6. Hva tenker dere? Jeg og samboer er litt uenig da har mener vi må høre på gyn og jordmor, og er redd for at disse ul’ene skal bli noe jeg er avhengig av for å være trygg.
Jeg ville ha ventet , 2000kr er mye penger når du har vært på ul og alt var fint , spar det heller til etter uke 12 om du ikke klarer å vente :smug::Heartred

Ja, da blir det jo noe annet, ser den. Jordmor sa til oss at når vi hadde sett hjerteslag i uke 6 var det mye mindre sjanse for at det skulle gå galt, og det hjalp meg litt i alle fall. Hva med å måle hcg hos legen din med jevne mellomrom for å se at det holder seg høy for eksempel, kan det hjelpe? :Heartred Den vil jo ikke fortsette å doble seg som i starten, men det er jo kanskje en mulighet å få lov til å følge med på den i det minste?
Jeg starter strax i uke 11 så det tror jeg ikke har noe for seg. Er som sagt ikke så veldig bekymra, men liker bare ikke å ha kontroll:sorry: fikk samme beskjed, så jeg skal prøv å tenke på det de gangene jeg får det for meg at noe er galt :rolleyes:

Sniker
Sannsynligheten for at du fortsatt er bekymra nå etter ul på tirsdag er jo tilstede. Men om du flytter ultralyden til uke 12, vil det kanskje berolige deg ordentlig å se at hjertet slår i den uka, kontra litt tidligere. Sånn siden det blir såpass dyrt. Jeg ville absolutt ha ttt en ul i uke 11-12, så om du snart er der så støtter jeg det. Tror det vil hjelpe deg i ventetiden frem mot oul og å kjenne liv at du fikk se at ting var som det skulle i uke 11/12.
:)

Jeg starter strax i uke 11 så det tror jeg ikke har noe for seg. Er som sagt ikke så veldig bekymra, men liker bare ikke å ha kontroll:sorry: fikk samme beskjed, så jeg skal prøv å tenke på det de gangene jeg får det for meg at noe er galt :rolleyes:

Åja, du er kommet mye lengre enn meg ja. Tror kanskje jeg hadde prøvd å vente selv da, men forstår veldig godt kontrollbehovet :Heartred Foreløpig er det akkurat det som er mest utfordrende med hele familieforøkelsesprosjektet! :hilarious:

Reagerer først og fremst på prisen:eek:2000 kr?? Jeg var på privatklinikk i uke 8,og betalte 875. Det skal jeg også betale i uke 12...Men uansett;tilbake til spørsmålet ditt.
Jeg synes du bare skal følge magefølelsen din jeg. UL er aldri bortkastet. Du vil for alltid huske den, og man går ikke akkurat gravid så mange ganger i sitt liv. Tror uansett ikke du vil angre:) Men ja, synes prisen var avskrekkende...

Åja, du er kommet mye lengre enn meg ja. Tror kanskje jeg hadde prøvd å vente selv da, men forstår veldig godt kontrollbehovet :Heartred Foreløpig er det akkurat det som er mest utfordrende med hele familieforøkelsesprosjektet! :hilarious:
Ja :) det er veldig utfordrende kjenner jeg.. :hilarious:

Reagerer først og fremst på prisen:eek:2000 kr?? Jeg var på privatklinikk i uke 8,og betalte 875. Det skal jeg også betale i uke 12...Men uansett;tilbake til spørsmålet ditt.
Jeg synes du bare skal følge magefølelsen din jeg. UL er aldri bortkastet. Du vil for alltid huske den, og man går ikke akkurat gravid så mange ganger i sitt liv. Tror uansett ikke du vil angre:) Men ja, synes prisen var avskrekkende...
Ja det er helt vanvittig, betalte sist 1790 kr for et kvarter med gyn. I tillegg blir jeg jo en hel dag uten lønn i tillegg da det tar to timer å kjøre hver vei, og jeg har time midt på dagen. Æsj altså! Tror heller jeg venter og stoler på at både jm og gyn vet hva de snakker om.. de er jo tross alt utdanna :hilarious:

Sniker fra april. Gjør det:) Har vært gjennom MA og det eneste som betrygger meg er hyppig oppfølging. Snakka og med en gyn om det og hun var enig. Når man har den erfaringen er den eneste løsningen å sjekke. I alle fall så lenge man føler en har råd til det ;) Så svaret er ingen kan si hva som er riktig for deg/dere :)

Hvis du klarer å vente til etter uke 12 ville jeg gjort det, man ser så mye mer da. Kanskje ringe å høre når de har erfaring med å se kjønn? For at det skal bli verdt pengene? Jeg har behov for ekstra betryggelse så vi har vært på en del, men det er bare sånn jeg er, og da blir det verdt pengene synes jeg:)

Ja det er helt vanvittig, betalte sist 1790 kr for et kvarter med gyn. I tillegg blir jeg jo en hel dag uten lønn i tillegg da det tar to timer å kjøre hver vei, og jeg har time midt på dagen. Æsj altså! Tror heller jeg venter og stoler på at både jm og gyn vet hva de snakker om.. de er jo tross alt utdanna :hilarious:
Ja, høres ut som at det kanskje er det du heller mot. Som sagt, gjør det du selv føler for. Jeg tror man ofte innerst inne vet når noe er galt. Så det at du har begynt å tvile på nødvendigheten av denne UL er kanskje en liten bekreftelse på at du vet at ting trolig er ok:);)

Back
Topp