Jeg trenger deres hjelp… farlig jobb?

Lillefrøkna

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
VIP
Himmelbarn
Septemberhjertene 2018
Hei! Jeg skal prøve å forklare dette uten å gi for mye detaljer, så jeg ikke blir gjenkjent.

Jeg jobber utelukkende nattarbeid, 7 dager i strekk om gangen. Det er i tillegg et fysisk tungt arbeid, mye tunge løft og høyt tempo, ofte mye stress og noen ganger «sterke» kjemikalier. Jeg ser på dette som litt risikofylt arbeid som gravid, hva tenker dere?
Jeg vet at gravide på min arbeidsplass har pleid å være sykemeldt hele svangerskapet, men jeg vet ikke om dette er av deres eget/legens ønske eller arbeidsgiveren som ikke gir dem «lov» til å jobbe.

I tillegg har jeg «historie» med spontanaborter fra tiden før mitt første barn ble til (da hadde jeg også en mye mindre belastende jobb enn nå).

Dette svangerskapet var ikke like planlagt som første, men likevell ikke noe mindre ønsket, så jeg er naturligvis redd for å miste.

Jeg skal prøve å få snakket med lege og arbeidsgiver i morgen.

Er dette grunn nok til svangerskapspenger? Eller er det sykepenger evt?

Mitt største dilemma er at jeg liker arbeidsplassen min og kollegaene mine godt, og jeg vil gjerne være i arbeid en stund til om jeg kan, kanskje 50% er en mulighet, eller?

Håper noen tar seg tid til å lese og gjerne kom med innspill :)

Hei! Jeg skal prøve å forklare dette uten å gi for mye detaljer, så jeg ikke blir gjenkjent.

Jeg jobber utelukkende nattarbeid, 7 dager i strekk om gangen. Det er i tillegg et fysisk tungt arbeid, mye tunge løft og høyt tempo, ofte mye stress og noen ganger «sterke» kjemikalier. Jeg ser på dette som litt risikofylt arbeid som gravid, hva tenker dere?
Jeg vet at gravide på min arbeidsplass har pleid å være sykemeldt hele svangerskapet, men jeg vet ikke om dette er av deres eget/legens ønske eller arbeidsgiveren som ikke gir dem «lov» til å jobbe.

I tillegg har jeg «historie» med spontanaborter fra tiden før mitt første barn ble til (da hadde jeg også en mye mindre belastende jobb enn nå).

Dette svangerskapet var ikke like planlagt som første, men likevell ikke noe mindre ønsket, så jeg er naturligvis redd for å miste.

Jeg skal prøve å få snakket med lege og arbeidsgiver i morgen.

Er dette grunn nok til svangerskapspenger? Eller er det sykepenger evt?

Mitt største dilemma er at jeg liker arbeidsplassen min og kollegaene mine godt, og jeg vil gjerne være i arbeid en stund til om jeg kan, kanskje 50% er en mulighet, eller?

Håper noen tar seg tid til å lese og gjerne kom med innspill :)
Jeg kjenner meg godt igjen fra min forrige arbeidsplass hvor jeg jobbet når jeg fikk nr 2 og 3.
Har du sjekket om det er mulig å tilrettelegge noe? Første jeg ville gjort var å ringe giftsentralen for å undersøke om de spesifikke kjemikaliene du jobber med er risiko for svangerskapet ut fra det sikkerhetsutstyr dere bruker. Men du blir nok ikke sykemeldt da dette er baby sin helse og ikke din. Da er det noe som heter svangerskapspermisjon. Denne permisjonen gjør til at du ikke bruker opp sykepenger rettighetene dine. Eller kanskje det het Jeg hadde det med nr 2 og 3. Fordi jobben var risikofylt for baby sin helse. Jeg og synes det var kjempe vanskelig å skulle gå hjemme fremfor å jobbe. Svangerskapet føltes såååå langt. Men heller det enn å miste. Så det jeg valgte å gjøre når jeg var i denne permisjonen var å ta ett fag på høgskolen slik at ikke dagene ble så lange. Masse lykke til.

Legger ved en link så du kan lese om rettigheter knyttet til dette https://familie.nav.no/om-svangerskapspenger

Sniker fra mai. Jeg jobbet turnus inkludert natt (men veldig få), jeg likte nattevaktene, de er rolige og lite belastende på meg, så ville gjerne prøve å fortsette med de om det gikk. Snakket med jordmor og fikk litt perspektiver på risikoen og vi kom frem til at det ikke var en stor risiko for meg å ta nattevaktene, men at jeg skulle ut av de så fort jeg kjente det var belastende. Hun anbefalte meg å ikke ha mer enn 2 nattevakter i uken, så jeg byttet bort en nattevakt når jeg egentlig skulle ha 3. Så i forhold til nattearbeid så kan man nok fortsette i hvertfall deltid, men vet ikke hvordan det er mtp svangerskapspenger og gradert jobb. Kjemikaliene derimot kan være verre å unngå, har du mulighet til at andre tar de oppgavene eller må du gjøre det?

Back
Topp