Jeg spør igjen - noen som har fått blemmer på tunga/smerter etter vaksinen?

Juliette

Forumet er livet
Ja, jeg spør igjen...
Foreldrene mine tok svinevaksinen onsdag i uka som var, det samme gjorde gutten min på 17 mnd. Jeg tok vaksinen torsdag. Begge foreldrene mine fikk vondt på tunga, og blemmer der. Det fikk jeg også. Både moren min og jeg har fortsatt blemmer og vondt. For min del, øker smertene. Det begynner å bli vondt å spise og drikke, det svir og brenner hver gang noe kommer i kontakt. Det er også vondt å svelge nå, og jeg begynner å hovne opp nedover også (halsen).

Guttungen var våken i to timer natt til i går med tydelige smerter. Smertene tiltok utover dagen i går. I natt gråt han hver halvtime og vel så det frem til halv tre, han sov da fra halv tre til fem, da startet han dagen. Prøvde alt for å få han til å sove, men han hadde tydelig vondt. I hele dag har han også hatt store smerter. Han har fått paracet mot smertene.

Jeg trodde i går at smertene hans skyldtes tannfrembrudd, da flere hjørnetenner kommer og han er forkjølatufs osv. Men ingen feber. Men i dag oppdaget jeg store, røde blemmer på tunga. Han har ikke villet spise eller drikke noe særlig, kun bittelitt vann før han begynner å hyle og ta seg til munn, og bittelitt banan. Stakkar gutten min[:(]

Av barnehagepersonalet har foreldrene fått et oversiktsskjema over de vanligste barnesykdommene, men ingen av sykdommene har dette symptomet. Jeg lurer derfor på om også han går gjennom en reaksjon på vaksina.

Jeg har tenkt å rapportere det til helsestasjonen hvor vaksinen ble tatt (takk til deg som nevnte dette), men det er vel ikke noe å gjøre med problemet utover det.

Hvorfor jeg spør om noen her inne har reagert på samme måte, er fordi jeg da lurer på hvor lang tid det tok før dere så bedring? To-tre timers nattesøvn er vondt for gutten min, og et stort problem for meg som er alenemor og i full jobb, og som har slitt med søvnterror helt siden fødselen. Jeg klarer ikke så mye mer nå, kjenner jeg.

Så,  - anyone?[8|]

Men på den sykdommen står det skrevet følgende symptomer:

Lett feber (det har han ikke)
Halsvondt (det har han)
Utslett rundt munn og randen av håndflate og fotsåle (det har han ikke, han har vondt på tunga og INNI munn

Glemte å si han har små, røde prikker på baksiden av leggene, litt på stompen, og bittelitt på armen. Har ikke reagert så på dette, da han har litt sart hud og har hatt eksem tidligere. Han har jo ikke feber, så derfor har jeg utelukket sykdommer som vannkopper ol.

Tenker å ta han til lege om han ikke blir bedre, ja. Er jo også viktig å utelukke sykdom med høy smittefare da han går i barnehage. Han holdes hjemme hos besteforeldre i morgen

Nå har jeg sjekket i pasienthåndboka og der står det jo at man kan få utslett på tunge og inni munn ved hånd-fot og munnsyke. Stod litt annerledes  på skrivet fra barnehagen. Kanskje det er dette, da..

Vi har hatt hånd, fot og munnsyke par ganger i hus. Har kun hatt blemmer og vondt i munn og svelg.
Aldri feber og blemmer på hender og føtter.

Få i han veske. Den værste her i huset hadde det i litt over en uke før det gav seg.
Endte med innleggelse pga dehydrering.

Svarer igjen, enten så er familien din genetisk disponert /allergisk mot noe i vaksinen, eller så har dere (og da sikkert flere på helsestasjonen, så sjekk med andre som har fått vaksine der) vært uheldige å fått en forurenset / feilprodusert / feilblandet vaksine, eller så har hele familien fått en annen smittsom sykdom (som f.eks munn og hov-syken).

I alle tre tilfeller kan vel noe gjøres med det. Er det allergiske reaksjoner, finnes det sikkert motgift/motstoffer som kan lindre / bedre det. Er det forurenset vaksine (kan ha skjedd på helsestasjonen) kan sikkert antibiotika være et alternativ hvis det f,eks er bakteriell infeksjon/forurensning, og hvis det er munn-hov-syke finnes det sikkert en behandling mot det også (uten at jeg har sjekket hva det måtte være).

ORIGINAL: Refleksheks

ORIGINAL: Kal-El

Svarer igjen, enten så er familien din genetisk disponert /allergisk mot noe i vaksinen, eller så har dere (og da sikkert flere på helsestasjonen, så sjekk med andre som har fått vaksine der) vært uheldige å fått en forurenset / feilprodusert / feilblandet vaksine, eller så har hele familien fått en annen smittsom sykdom (som f.eks munn og hov-syken).

I alle tre tilfeller kan vel noe gjøres med det. Er det allergiske reaksjoner, finnes det sikkert motgift/motstoffer som kan lindre / bedre det. Er det forurenset vaksine (kan ha skjedd på helsestasjonen) kan sikkert antibiotika være et alternativ hvis det f,eks er bakteriell infeksjon/forurensning, og hvis det er munn-hov-syke finnes det sikkert en behandling mot det også (uten at jeg har sjekket hva det måtte være).

Fot hånd og munnsykdommen finnes ingen kur mot. Hvis det forløper normalt, går det over av seg selv [;)] 

Ja der ser du, den ene gangen jeg ikke sjekket noe på forhånd...

Fot hånd og munnsykdommen finnes ingen kur mot. Hvis det forløper normalt, går det over av seg selv [;)] 

Ja der ser du, den ene gangen jeg ikke sjekket noe på forhånd...

Livet handler om å lære, ikke belære - men for en gangs skyld var det deilig med et rollebytte [:D]

[:D][:D][:D]

ORIGINAL: FF

Vi har hatt hånd, fot og munnsyke par ganger i hus. Har kun hatt blemmer og vondt i munn og svelg.
Aldri feber og blemmer på hender og føtter.

Få i han veske. Den værste her i huset hadde det i litt over en uke før det gav seg.
Endte med innleggelse pga dehydrering.

Au, da[:(] Prøver få i han væske, men ikke lett da det gjør vondt å drikke/få væske i munnen. Takk for infoen[:)]

Registrer Logg inn Min profil Innboks Adressebok Mine abonnement

Mine forum Fotogalleri Medlemsliste Søk Kalendere Tickets Logg ut

Tilbake til forsiden

Jeg spør igjen - noen som har fått blemmer på tunga/smerter etter vaksinen?

Vis relaterte tråder: (i dette forumet | i alle forum)

Innlogget som: Refleksheks
ORIGINAL: Juliette

Da håper jeg det er det, bedre med noe konkret å forholde seg til enn den vaksina[:)]

Ja - det forstår jeg utmerket!!
God bedring! [:)]

Takk[:)]

Takkesen for fyldig svar, særlig det om vaksinen. Blir interessant å se hva helsestasjonen sier.
Tror ikke det er noen behandling å få for den sykdommen
[:)]

Back
Topp