Jeg sa jo aldri mer...

AlleGodeTingErFem

Elsker forumet
Novemberbarna 2021
Maisløyfene 2024
Det er under et år siden jeg var gravid sist!
Da endte det i keisersnitt. Etter å ha blitt satt igang pga svangerskapsforgiftning med 3+ på proteinurin og forhøyet BT over tre uker. Da jeg endelig bikket 37uker satte de igang med ballong. Jeg var alene på sykehuset og mannen min lå på et hotell i fødebyen i mange dager. Vi kom til sykehuset en tirsdag med lovnad om å bli satt igang, jeg måtte stå i kø før det ble min tur å settes igang. Torsdag ble jeg satt igang med ballong. Så falt den ut. Så ble jeg forkjølet og ble satt i karantene, tok en koronatest og de sa at jeg jeg ikke hadde fått svar før babyen kom så kunne ikke mannen min være med. Jeg fikk helt panikk så vi avventet med bidre behandling. Torsdag kom og vi startet med tabletter for å få igang rier. 8 omganger tok jeg de i. Skjedde ikke noe. Fredag fikk jeg svar på prøven, negativ. På kvelden etter å ha prøvd med ballong en gang til så tok de vannet mitt. Det var grønt og illeluktende. Så fikk jeg komme på føden fordi han måtte overvåkes nærmere nu. Mannen fikk endelig komme, etter mange dager uten hverandre. Så fikk jeg riedeypp, i 12 timer. Det var hardt uten noen form for lindring. De hadde ikke lystgass på det rommet. Jeg ble tilbudt ks klokken 12 på formiddagen etter lite framgang. Jeg takket nei og sa jeg ville ha ny runde med drypp. Fikk ny runde og fikk etter 6 timer fikk vi komme på et rom med lystgass. Så klokken 22 på kvelden søndag kom de igjen og sa at vi måtte vurdere ks pga babyen begynner å bli stresset. Jeg tok farvell med min mann og ba han passe godt på de andre barna, nå som jeg skulle dø. Det føltes om at jeg skulle avlives og dette var slutten. Klokken 22.44 var han ute. Han hadde navlesnoren 3,5 ganger rundt halsen og han var bare 2,4kg. Jeg var lenge lei meg for at han ikke hadde hatt det godt inne i magen min. Jeg og mannen var enig om av vi ikke skulle ha flere. Jeg var redd og han var redd. Det var rett og slett traumatisk. Jeg gråt i mange uker etterpå av utmattelse og sorg over at fødselen ikke ble som vi ønsket. Corona har nok en stor skyld i det. Men her er vi igjen, venter enda et barn sammen <3 Jeg bare vet ikke hvordan jeg skal angripe alle følelsene jeg har rundt dette svangerskapet.
 
Jeg føler sånn med deg, jeg opplevde selv en traumatisk fødsel.

Vannet gikk 04:12, 41+0. Jeg var så heldig at jeg fikk ha med meg samboer da jeg allerede var i aktiv fødsel 07:15 da vi ankom sykehuset.

Klokken 18:00 hadde jeg 10 cm åpning, til tross for at babyens hode ikke var nede i åpningen. Jeg ble da undersøkt for noe som kjentes ut som 768 gang, jeg fikk beskjed om å presse, presse. Jeg presset alt jeg kunne, men det endte med akutt riehemmelse. De turte ikke prøve med vakuum, da de var redd for en blodansamling som allerede var dukket opp på babyens hode etter all pressingen (hodet hans lå å presset mot et av mine ben).

Jeg følte hele den delen av fødselen som et stort overgrep! Jeg hadde hender i meg hele tiden, ingen spurte om det var greit. Hvordan det gikk med meg, hvordan jeg hadde det.

Rundt kl 23 trillet de meg inn på operasjonsstuen. Det ble forsøkt tang to ganger, det var en helt grusom smerte.

Jeg hadde fått så mye smertestillende at jeg slet med å puste. Det kom et stort plask, så ble det svart. Våknet til skrik. Babyen var ute, vi gråt. Så svart. De forsøkte å legge babyen på brystet mitt, men jeg følte jeg skulle kaste opp.

Nå dør jeg, sa jeg. «Det går fint» sa de. Svart.

Våknet opp 12 timer senere på akuttavdelingen. Livmoren min hadde ikke trukket seg sammen, så jeg holdt faktisk på å dø!

Fikk sett babyen min i en halvtime, før jeg ble pumpet full av smertestillende igjen.

En helt grusom fødsel i mine øyne. Føler meg frarøvet den vakre opplevelsen «alle» andre har. Gråter fremdeles når jeg ser fødsler på TV, 8 måneder etterpå.

Håper så inderlig denne blir helt annerledes. At jeg får holde babyen min, amme, holde kjæresten min i hånden. At jeg får være tilstedet hele veien.

Krysser fingrene for at vi begge får en nydelig fødsel neste gang :Heartred
 
Last edited:
Det var en hard tørn dere var gjennom, alle sammen. Er klart at det tar på og gir tanker rundt det nye svangerskapet:Heartred Jeg tenker at nå har du mulighet til å planlegge ut ifra den forrige opplevelsen og bruke erfaringene fra den til å gjøre det du kan for at neste fødsel blir enklere? Det kan kanskje hjelpe å snakke med jordmor? Jordmor kan også hjelpe til med å skrive fødebrev.
 
Jeg føler sånn med det, jeg opplevde selv en traumatisk fødsel.

Vannet gikk 04:12, 41+0. Jeg var så heldig at jeg fikk ha med meg samboer da jeg allerede var i aktiv fødsel 07:15 da vi ankom sykehuset.

Klokken 18:00 hadde jeg 10 cm åpning, til tross for at babyens hode ikke var nede i åpningen. Jeg ble da undersøkt for noe som kjentes ut som 768 gang, jeg fikk beskjed om å presse, presse. Jeg presset alt jeg kunne, men det endte med akutt riehemmelse. De turte ikke prøve med vakuum, da de var redd for en blodansamling som allerede var dukket opp på babyens hode etter all pressingen (hodet hans lå å presset mot et av mine ben).

Jeg følte hele den delen av fødselen som et stort overgrep! Jeg hadde hender i meg hele tiden, ingen spurte om det var greit. Hvordan det gikk med meg, hvordan jeg hadde det.

Rundt kl 23 trillet de meg inn på operasjonsstuen. Det ble forsøkt tang to ganger, det var en helt grusom smerte.

Jeg hadde fått så mye smertestillende at jeg slet med å puste. Det kom et stort plask, så ble det svart. Våknet til skrik. Babyen var ute, vi gråt. Så svart. De forsøkte å legge babyen på brystet mitt, men jeg følte jeg skulle kaste opp.

Nå dør jeg, sa jeg. «Det går fint» sa de. Svart.

Våknet opp 12 timer senere på akuttavdelingen. Livmoren min hadde ikke trukket seg sammen, så jeg holdt faktisk på å dø!

Fikk sett babyen min i en halv time, før jeg ble pumpet full av smertestillende igjen.

En helt grusom fødsel i mine øyne. Føler meg frarøvet den vakre opplevelsen «alle» andre har. Gråter fremdeles når jeg ser fødsler på TV, 8 måneder etter på.

Håper så inderlig denne blir helt annerledes. At jeg får holde babyen min, amme, holde kjæresten min i hånden. At jeg får være tilstedet hele veien.

Krysser fingrene for at vi begge får en nydelig fødsel neste gang :Heartred
Huff!!! Jeg følte meg så alene etterpå. Som at noe vondt hadde hent med meg men ingen som forsto og det var ikke lov å klare for det gikk tross alt fint. Håper det blir lettere nå, denne gang.
 
Huff!!! Jeg følte meg så alene etterpå. Som at noe vondt hadde hent med meg men ingen som forsto og det var ikke lov å klare for det gikk tross alt fint. Håper det blir lettere nå, denne gang.
Jeg hadde en fødsel i 2017 der far aldri rakk frem, og jeg fikk fødselsdepresjon i etterkant fordi jeg følte meg forlatt i en veldig sårbar situasjon. Det du følte skal du ikke snakke ned, men ta alvorlig. ❤️❤️
 
Så vondt å lese om fødselsopplevelsene deres! :Heartred Sånn skal det virkelig ikke være:( Jeg har selv født vaginalt fem ganger, på tre forskjellige sykehus. Jeg har hatt lang fødsel, kort fødsel, styrtfødsler, igangsatte fødsler, med epidural og uten. De har altså vært ganske forskjellige, men fellesnevneren er at jeg har følt meg trygg og ivaretatt hele veien! Håper så inderlig for dere at dere får en god opplevelse denne gangen:Heartred

Rådet mitt er som blir skrevet over her- få en jordmor som dere kan stole fullstendig på til å følge dere opp hele svangerskapet! Som kan hjelpe med å skrive fødebrev, evt kontakte fødeavd på deres veien for en samtale der dere kan planlegge og bli beroliget:Heartred Jeg har hatt utrolig korte styrtfødsler med noen av barna mine, og det har gitt meg mye uro, men med en fantastisk jordmor på laget har jeg blitt igangsatt de siste to gangene og følt at jeg har kunnet slappe bedre av for da er jeg jo allerede på sykehuset før det braker løs:)

Har også hørt at mange har god nytte av forskjellige fødselsforberedende podcaster etc? Kanskje verdt et forsøk hvis man er veldig bekymret? :Heartred
 
Jeg hadde en ganske lik historie og var veldig lei meg lenge etter fødsel. Jeg var sikker på at jeg ikke ville ha flere og føler enda at det er nok med en og at jeg ikke ønsker å gå igjennom det samme igjen, men ønsket om et søsken til henne er større enn frykten og angsten min. Jeg har fortrengt hele opplevelsen og kjenner meg selv godt nok til at jeg vet det kommer opp igjen senere så jeg har tenkt å snakke med jordmor om å få en samtale på sykehuset til å bearbeide det etterhvert. Jeg vet ikke om det hjelper, men verdt et forsøk.
 
Jeg hadde en ganske lik historie og var veldig lei meg lenge etter fødsel. Jeg var sikker på at jeg ikke ville ha flere og føler enda at det er nok med en og at jeg ikke ønsker å gå igjennom det samme igjen, men ønsket om et søsken til henne er større enn frykten og angsten min. Jeg har fortrengt hele opplevelsen og kjenner meg selv godt nok til at jeg vet det kommer opp igjen senere så jeg har tenkt å snakke med jordmor om å få en samtale på sykehuset til å bearbeide det etterhvert. Jeg vet ikke om det hjelper, men verdt et forsøk.
Jeg synes du er kjempetøff som trosser de dårlige minnene og prøver på en til! Håper du får en mye bedre erfaring denne gangen. ❤️❤️
 
Jeg synes du er kjempetøff som trosser de dårlige minnene og prøver på en til! Håper du får en mye bedre erfaring denne gangen. ❤️❤️
Takk, jeg håper også det! :Heartred Jeg tror nok jeg har veldig mye unresolved issues, men jeg klarer meg ganske bra i hverdagen og får kun problemer om jeg tenker tilbake eller ser bilder som trigger, så jeg tror det kommer til å gå fint. Nå vet jeg jo også hvordan det kan gå, så jeg er litt mer forberedt føler jeg.
Det som er det skumleste er tanken på et nytt keisersnitt. Føler meg frarøvet en fødsel og at jeg ikke fikk knyttet meg til datteren min med en gang fordi hun lå på nfi. Så jeg følte hun var mer deres enn min. Den følelsen håper jeg virkelig at jeg slipper denne gangen.
 
Takk, jeg håper også det! :Heartred Jeg tror nok jeg har veldig mye unresolved issues, men jeg klarer meg ganske bra i hverdagen og får kun problemer om jeg tenker tilbake eller ser bilder som trigger, så jeg tror det kommer til å gå fint. Nå vet jeg jo også hvordan det kan gå, så jeg er litt mer forberedt føler jeg.
Det som er det skumleste er tanken på et nytt keisersnitt. Føler meg frarøvet en fødsel og at jeg ikke fikk knyttet meg til datteren min med en gang fordi hun lå på nfi. Så jeg følte hun var mer deres enn min. Den følelsen håper jeg virkelig at jeg slipper denne gangen.
Det skjønner jeg godt. ❤️ Jeg håper du får en kjempefin fødsel denne gangen, og at du opplever det som en god opplevelse. :)
Jeg har også mye unresolved issues med mine to første fødsler, og jeg har tenkt til å få tredjemann på et annet sykehus enn de to andre. Må bort fra minnene, rett og slett. Jeg håper på at det gjør det bedre. ❤️
 
Back
Topp