Jeg orker ikke mer......

Cathee

Gift med forumet
Nå er det langt over 2 uker siden h*lvette begynnte!! Sønnen vår legges 19-19.30 hver kveld å har gjort det i maaaange mnd.. Men, de siste 2 ukene har han hyla, grint, trasset å vært helt VILL fra han har lagt seg til 22-23 minst, HVER kveld!!!! Jeg skjønner ikke hva jeg skal gjøre, eller hva det er jeg gjør feil.. Nå har jeg fått så nok, jeg blir helt rådløs, å skjønner ikke hva som er galt.. Klarer heller ikke å finne ut av det! Vi har prøvd ALT.. Å da mener jeg ALT.. [:(] Jeg prøver å tenke hele tiden hva jeg kan gjøre annerledes, eller finne noen flere råd men jeg føler jeg har lest overalt på nettet..

Imorgen skal jeg ringe helsesøster med engang jeg våkner, å bestille time for å få snakka med hu.. Jeg kjenner jeg ikke takler flere uker til med denne torturen! Er det noen her som har vært til helsesøster for søvn/søvnproblemer? Å vet hva de evt kan hjelpe deg med, eller hvilket råd de gir deg?

Jeg er evig takknemlig for råd å veiledning, for nå er jeg utslitt å lei meg [:(] Vil ikke grue meg til å legge ned sønnen min...

Jeg var hos helsesøster ang. søvnproblemer. For gutten min nektet å såve når jeg la han. Sovnet til slutt, men var våken opp til flere ganger om natta og skrek veldig mye. Jeg gikk høre om en metode, så du kan spørre ho om den :)
Jeg klarte ikke å fullføre den da. For gubben skulle jo opp tidlig på jobb, og han fikk ikke sove pga. en sint sønn :)

Jeg vet dette er helt skrekkelig, men ikke gi opp helt da :)

ORIGINAL: Annikeen

Jeg var hos helsesøster ang. søvnproblemer. For gutten min nektet å såve når jeg la han. Sovnet til slutt, men var våken opp til flere ganger om natta og skrek veldig mye. Jeg gikk høre om en metode, så du kan spørre ho om den :)
Jeg klarte ikke å fullføre den da. For gubben skulle jo opp tidlig på jobb, og han fikk ikke sove pga. en sint sønn :)

Jeg vet dette er helt skrekkelig, men ikke gi opp helt da :)

Det høres veldig likt ut, sånn som vi har det.. Han er rødsprengt på øynene, å er så trett at han ser sikkert rosa elefanter.. Men, nekter å sove. Jeg gleder meg til å få en samtale med ei som kansje kan hjelpe oss...

Skal ikke gi opp, det kommer jeg aldri til å gjøre [:)] Men, det er noen ganger jeg har veeeldig lyst...

ORIGINAL: Melancholia

Kjenner til dette problemet. Småen var en drøm å legge ned helt fram til han var 15  mnd. Plutselig uten noen grunn begynte han å hyle osv i flere timer etter leggetid hver eneste kveld. Jeg trodde jeg skulle klikke.

Jeg prøvde også alt, å var helt rådløs tilslutt [:(] Snakket med helsesøster også, men fikk kun tips jeg allerede hadde prøvd. Omsider fikk han ny seng, å etter dette har alt ordnet seg... nå er han en drøm å legge igjen [:D]

Men vet jo ikke om dette vil løse problemet ditt...
sender deg uansett masse tanker og klemmer! Vet hvor utrolig slitsomt det er [:(]
Kjempemasse lykke til [:)]

Tusen takk [:)] Nei, det er nok ikke bare vi som har det problemet.. Jeg unner ikke min verste fiende dette. Å det er jo så slitsomt for sønnen min også, han er jo stuptrett på morgenen når han skal i bhg.. HÅPER det blir bedre snart!

Huff.. er så mange metoder, du får lese det du tror vil funke på dere!!  Det KAN jo hende HS kan være til hjelp, men er desverre
ikke så erfaren med gode helsesøstere [&:] 

Jeg leser mye anna wahlgren, og hun har de mest fantastiske måte å hjelpe et barn
som ikke klarer å sove- ikke gråting og ligge alene! Jeg sliter litt med Pernille etter noen timer i seng, ca 22 hver kveld våkner hun
og hyyler nei, og mamma/pappa...  vi roer henne først inne hos seg selv, så står jeg rett utenfor døren hennes og snakker veldig
trygt og monotont, at ikke noe er farlig, mamma er her, og nå må du sove... gjentar det samme helt til hun blir rolig. Gråter hun igjen
kan jeg nå faktisk rope fra stua, at nå må hun sove, mamma er her [;)] Og hun sovner med en gang!!  dette står mye bedre
forklart i bøkene assa.. men var en kjapp forklaring bare.  Funket ikke på venninnen min, de måtte bytte seng!  Så det finnes
ikke noe fasit, hvis HS prøver å si det [8|]

Lykke til..[:D]

ORIGINAL: Lena Levegg

Huff.. er så mange metoder, du får lese det du tror vil funke på dere!!  Det KAN jo hende HS kan være til hjelp, men er desverre
ikke så erfaren med gode helsesøstere [&:] 

Jeg leser mye anna wahlgren, og hun har de mest fantastiske måte å hjelpe et barn
som ikke klarer å sove- ikke gråting og ligge alene! Jeg sliter litt med Pernille etter noen timer i seng, ca 22 hver kveld våkner hun
og hyyler nei, og mamma/pappa...  vi roer henne først inne hos seg selv, så står jeg rett utenfor døren hennes og snakker veldig
trygt og monotont, at ikke noe er farlig, mamma er her, og nå må du sove... gjentar det samme helt til hun blir rolig. Gråter hun igjen
kan jeg nå faktisk rope fra stua, at nå må hun sove, mamma er her [;)] Og hun sovner med en gang!!  dette står mye bedre
forklart i bøkene assa.. men var en kjapp forklaring bare.  Funket ikke på venninnen min, de måtte bytte seng!  Så det finnes
ikke noe fasit, hvis HS prøver å si det [8|]

Lykke til..[:D]

Aha, da tror jeg at jeg skal begynne å lese litt fra henne jeg også.. For det er info som er gull verdt! Det er noen ganger jeg syns det virker som han er usikker å kansje redd, å da synger jeg, å står der, stryker på han, snakker med han å sier at vi er der osv.. Men, mest av tiden er han bare sint å sur.. Men, tusen takk for tipset [:)]

Aha, da tror jeg at jeg skal begynne å lese litt fra henne jeg også.. For det er info som er gull verdt! Det er noen ganger jeg syns det virker som han er usikker å kansje redd, å da synger jeg, å står der, stryker på han, snakker med han å sier at vi er der osv.. Men, mest av tiden er han bare sint å sur.. Men, tusen takk for tipset [:)]

Greia her er at ungen skal bli trygg på at du er der -uten at den ser deg [:D]  (man skal ikke forstyrre barnet ved å stå ved siden av senga) Men at du svarer og viser trygghet for at ikke "ulvene" skal komme å ta han..hehe
Hun har utrolig morsom måte å forklare på også - anbefaler henne på det sterkeste!!

ORIGINAL: Emmeline

Hvordan seng sover han i?

Vi har den kili senga. Akkurat nå har vi satt på den ene siden igjen, sånn at det er en sprinkel seng.. Han virka usikker å ´redd´ uten de sprinklene for en stund tilbake. Men, vi skulle kansje ha tatt den platen av igjen.. For da bli sengen åpen, som en junior seng...

jeg vet NØYAKTIG hvordan du har det. frustrasjon,sinne,irritasjon,fortvilelse,trøtt,aldri opplagt,får aldri kveld..... ja, jeg ahr vært der...

Hos oss begynte det i påsken i år,og det holdt på i rundt 3 mnd. Vi holdt på i rundt 4 timer HVER bidige kveld meg å legge henne.[8|]

Vi satt på en krakk utenfor døren hennes.reiste oss med en gang hun var uatv sengen,eller..

vi reiste oss med en gang hun gikk på gulvet, eller..

reiste oss med en gang hun tok i døren.

Prøvde ed døren åpen ,og igjen

prøvde å ligge på gulvet på rommet hennes

prøvde å ligge i sengen

prøvde å løpe opp og ned trappene hele kvelden...

prøvde å være rolig,

prøvde å hviske til henne

prøvde å være sint...

U name it...[&:] ALT

Vi gjorde ikek alt dette på en kveld,men når 1 ting var prøvd ut,så gikk vi over på neste.Men vi holdt da på i 4 timer hver kveld. Og nå har hun begynt å våkne kl 24.00 og holder det grnde til 0300-03.30. frustrerende. Gikk veldig utover forholdet vår en periode. Vi var sure ele tiden,ikke noe koselig i det hele tatt.

Tok det opp med hs,men hva kunen hun gjøre...ikke noe særlig. Vi jobbe hardt selv her hjemme, og vi lykkes til slutt....iallefall delvis[&:]bare hun kunne ha sovet om natten nå,så er vi i mål[;)]

Det vi har gjort i det siste da(for hun har noen kvelder ennå der hvor hun styrer på en liten stund) det er at vi har lagt en klosse oppå dør håndtaket.Og med en gang hun åpner døren og klossen faller ned,så er vi der[:D] de to siste nettene nå,så har hun sovnet med en gang pluss hatt en hel natt søvn[;)]YES!! pleier å være rundt 24.00 hun våkner,så jeg har ennå 1/2 time igjen å se om hun våkner nå...[&:]

Da hun eldste hadde en liten sånn periode da hun var lite,så brukte vi smokken imot henne.Joda..kanskje helt teit av oss,men hun var stup trøtt og ville ikke sove. Så vi tok da smokken fra henne,forklarte at hun skulle få den igjen hvis hun skulle sove fint. Gikk ut,hun begynte å grine,lot henen grine litt,kom så inn igjenmed smokken og hun sovnet fint[:)]Hun fikk en advarsel først og vi forklarte at hvis du ikek sover fint nå,så tar mamma tutten din. Hun var vel rundt 2 år den gangen. de skjønenr en hel del på den alderen[;)]

Lykke til[:)][:)][:)]

når vi snakker om solen.....nå er hun våken...[8|]

G gikk fra å sovne greit på vinteren til å bruke 1/2 til 2 1/2 time på å sovne når våren kom. Mistenker kombinasjonen lysere, varmere og mer energi for å ligge bak.
Var helt håpløst - sjelden skriking og slikt, men jeg måtte sitte inne hos ham, ellers slo han seg helt vrang.
Er alene, og å sitte inne på et mørkt soverom til klokka er 21.30 eller senere hver kveld har jeg ikke TID til, altså!
Men etter noen måneder med fortvilelse gikk ting plutselig greiere igjen - jeg ba dem kutte ned på dagsovingen i barnehagen, først til 1 1/2, og nå etter sommeren til 1 time.
Jeg innførte fastere rutiner, blandt annet kveldsbad HVER kveld - det gjorde ham tydeligvis roligere og søvnigere.

Nå sovner han selv, helt uten meg, 8-9 av 10 kvelder. [:)]
Kjørte ellers den klassiske "jeg er her, men du får ikke komme opp eller masse oppmerksomhet" - jeg kunne sitte på gulvet ved senga og ha en hånd på magen hans mens jeg leste en bok, f.eks.
Om han reiste seg opp og ikke gjorde noe forsøk på å faktisk sovne, sa jeg at han skulle legge seg ned, ellers ville jeg gå. Om han ikke la seg ned gikk jeg ut av rommet. Ble det stille holdt jeg meg ute, om han ropte på meg gikk jeg inn etter 1 minutt eller så, og gjentok at han måtte legge seg ned. Fortsatte slik til han la seg ned og "prøvde" å sove, da kunne jeg sitte og holde ham med selskap.
Nå virker han trygg og fornøyd og sovner som sagt vanligvis helt selv. [:)]

Jr. er litt over 2 år og bruker sprinkelseng.

kan komme med et tips som en anne ga meg.jeg skal prøve det ut,men må få tak i en madrass først. legg deg på gulvet på rommet på en madrass. da skal7vil barnet skjønne at det ikke hjlper å stå opp.Er ikke så gøy

Sover han fremdeles på dagtid?

Tror denne alderen er typisk for en del mareritt. Vondt når det står på, men må jo bare trøste som best man kan[:)]

Skjønner det er vanskelig.. Selve leggingen har jeg skjeldent hatt problemer med, men om han blir overtrøtt kan han holde på.. Jeg sitter inne hos han og prøver å roe han ned, til slutt skjønner de at det ikke hjelper å grine.. Kansje du skal prøve å legge han før?? sover han på dagen ennå? kansje kutte ut det?? Kan jo ogsp være en periode som vil gå over av seg selv..

Tusen hjertelig takk for alle gode råd snille damer! [:)] Han sovna rundt 23 igår, å våkna et par ganger etter det.. Men, så sov han hele natten!
Idag har vi sagt ifra om at han ikke skal sove noe på bhg, så skal jeg se hvordan det går fremover nå.. Men, når tror dere jeg skal legge han? Når han står opp klokka 8 ca, er på bhg til 15-16.. Å ikke har sovet noe! Han må jo være stuptrett når han kommer hjem tenker jeg....

Når gullet mitt ikke har sovet på dagen. Men da har som oftest sovet til ti om morgonen da. Men hva med å korte ned duppen? Slik som i går såv min sin kun en time (bruker å såve litt over to), og han var i seng kvart over sju, og såv i 13 timer (!!!) :) Så jeg har komme til å prøvd å kutta ned duppen litt, for å se hvordan det går :)

Sånn var snuppa mi også for en stund tilbake, men så kuttet vi it duppen på dagtid og da ble det noe helt anna og få i seng om kvelden..

Ta kontakt med Kari Naphaug. MAsse lykke til

ORIGINAL: Cathee

Tusen hjertelig takk for alle gode råd snille damer! [:)] Han sovna rundt 23 igår, å våkna et par ganger etter det.. Men, så sov han hele natten!
Idag har vi sagt ifra om at han ikke skal sove noe på bhg, så skal jeg se hvordan det går fremover nå.. Men, når tror dere jeg skal legge han? Når han står opp klokka 8 ca, er på bhg til 15-16.. Å ikke har sovet noe! Han må jo være stuptrett når han kommer hjem tenker jeg....

Min 2 åring slokner mens vi leser kl 19 når hun ikke sover i barnehagen.
Hvis hun sover 1 time der som avtalt så turner hun rundt til kl 20.30-21, sover like lenge om morningen.

Håper det hjelper. Han kommer til å være helt kjørt de første kveldene uten dupp.
Men så retter det seg, mye bedre å sove på natta, så alle får en rolig kveld [:)]

Back
Topp