Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Jeg blødde lenge da jeg hadde SA i høst. Hadde ikke vondt konstant, men tidvis hadde jeg det slik at det stakk til i magen og i underlivet (inni), så jeg måtte kroke meg sammen eller lene meg på noe. Synes ikke det høres direkte farlig ut at du har så mye smerter, men synes samtidig at dersom det er svært ubehagelig for deg og at du kjenner deg utrygg, så skader det kanskje ikke å kontakte legen igjen? Jeg følte heller ikke at jeg hadde blødd ut alt, og det hadde jeg heller ikke. Det kom med første menstruasjon, for den var HEAVY. Du må kjenne etter og tenke på hva som kjennes riktig for deg - synes absolutt du kan kontakte lege dersom du kjenner behov for det. Hvis ikke vet du jo at du har time for å sjekke om alt har kommet ut om noen dager. Sender deg en god klem. Håper du tar vare på deg selv og har fine folk rundt deg.Oppdattering/spørsmål:
Nå er det over en uke siden jeg begynte å blø, og de 3 siste dagene har jeg hatt store smerter i forbindelse med blødningene.
Jeg er ikke en som bruker smertestillende/prøver å unngå det, men nå har jeg altså blitt nødt til det.
Jeg har tatt 500mg Paracet + 400mg Ibux kombinert for å bare klare meg på dagen. MEN selv om jeg har tatt denne kombinasjonen, er det fortsatt såpass vondt at jeg føler for varmeflaske, varm dusj, masasje, klarer ikke sitte stille osv..
Er dette normalt? skal det virkelig gjøre så vondt å gå igjennom en abort? Jeg fikk med paralgin forte av legen men har ikke turt å ta de enda. Tror kanskje jeg prøver en i kveld for å få sammehengende søvn i natt.. er veldig sliten.
På mandag skal jeg tilbake for å se om alt har kommet ut. Jeg tror ikke det, for det har vært veldig lite klumper og vev.
noen som sitter med litt erfaring som kan komme med innspill?
Jeg blødde lenge da jeg hadde SA i høst. Hadde ikke vondt konstant, men tidvis hadde jeg det slik at det stakk til i magen og i underlivet (inni), så jeg måtte kroke meg sammen eller lene meg på noe. Synes ikke det høres direkte farlig ut at du har så mye smerter, men synes samtidig at dersom det er svært ubehagelig for deg og at du kjenner deg utrygg, så skader det kanskje ikke å kontakte legen igjen? Jeg følte heller ikke at jeg hadde blødd ut alt, og det hadde jeg heller ikke. Det kom med første menstruasjon, for den var HEAVY. Du må kjenne etter og tenke på hva som kjennes riktig for deg - synes absolutt du kan kontakte lege dersom du kjenner behov for det. Hvis ikke vet du jo at du har time for å sjekke om alt har kommet ut om noen dager. Sender deg en god klem. Håper du tar vare på deg selv og har fine folk rundt deg.
Kan jo kanskje tyde på at ikke alt er kommet ut siden smertene øker. Hvis du føler deg uvel må du ha lav terskel for legekontakt i forhold til infeksjon og sånn.
Oppdattering/spørsmål:
Nå er det over en uke siden jeg begynte å blø, og de 3 siste dagene har jeg hatt store smerter i forbindelse med blødningene.
Jeg er ikke en som bruker smertestillende/prøver å unngå det, men nå har jeg altså blitt nødt til det.
Jeg har tatt 500mg Paracet + 400mg Ibux kombinert for å bare klare meg på dagen. MEN selv om jeg har tatt denne kombinasjonen, er det fortsatt såpass vondt at jeg føler for varmeflaske, varm dusj, masasje, klarer ikke sitte stille osv..
Er dette normalt? skal det virkelig gjøre så vondt å gå igjennom en abort? Jeg fikk med paralgin forte av legen men har ikke turt å ta de enda. Tror kanskje jeg prøver en i kveld for å få sammehengende søvn i natt.. er veldig sliten.
På mandag skal jeg tilbake for å se om alt har kommet ut. Jeg tror ikke det, for det har vært veldig lite klumper og vev.
noen som sitter med litt erfaring som kan komme med innspill?
Smerter er veldig individuelt noen slipper unna og får litt sterkere menssmerter, mens noen får veldig sterke smerter. Jeg er en av de som hadde et helvete uten like! Men måtte jo også ha medisiner for å komme i gang. Paracet, voltaren, paralgin, ibux - ingenting funket for meg! Fikk da også oxynorm, sterkere morfintbl., og til og med disse tok ikke smertene! Var først når jeg fikk morfin rett i åra (i pvk) ved utskraping at smertene endelig letta.
Er heller ikke en som tar smertestillende med mindre det er nødvendig, men i en slik situasjon; ta det du kan få! Det er så psykisk vondt at en ikke trenger å ha det fysisk vondt også...
Ikke meninga å skremme deg, for som sagt så er vi veldig forskjellige, men ta det du kan av smertestillende!
Håper kroppen ordner opp og alt er ute til mandag! Ønsker deg masse lykke til❤
Takk! godt å høre - for det var sånn jeg opplevde det ved keisersnitt og. sykepleierne skulte på meg da jeg sa at jeg ikke merket forskjell etter 2 oxynorm.. de trodde vel jeg var avhengig eller noe
Men smertestillende virker til å ha svært liten effekt.. Heldigvis er det holdbart enn så lenge, men blir mye uffing og mye gåing inne i stua og ned i dusjen hele tiden.
håper dette er det værste jeg skal ha det og at det ikke blir enda mer!
Ny mandag - ny oppdatering..
I dag dro jeg til legen å gråt litt over tingenes tilstand fordi jeg rett og slett er utslitt av å ha smerter og å gå hjemme å kjenne på alt. Fikk skrevet ut sterkere smertestillende og fikk sovet mange timer sammenhengende på nesten en uke takket være det!
Etterpå gikk turen til gynekologen min, ny ultralyd.
Den viste at fostersekken hadde kollapset og begynt å gå i oppløsing, men at det fremdeles lå veldig mye morkakevev, hinne og diverse der inne som burde kommet ut til nå. Han fikk dratt ut en del av det med tang og da fikk jeg umiddelbart mindre trykk/press i livmoren.
Jeg fikk satt inn 4 vaginalpiller for å hjelpe restene ut, og fikk med meg 4 stk hjem til å ta i morgen dersom det ikke har vært nevneverdig med kramper og blødninger.
Vi fikk beskjed om å vente en syklus med normal blødning for å være sikker på at alle rester er ute før vi prøver igjen.
Dersom det ikke har kommet positiv test innen 6 mnd fra første mens, skal vi begge inn på en sjekk.
Vi sjekket eggstokker og egg - og det så veldig bra ut på meg. Jeg har masse igjen! (takk gud).
Dette er vår 2.graviditet i løpet av de 6 årene vi har prøvd. Så det er høyst på tide å få litt hjelp dersom det er nødvendig.
Nå krysser jeg fingrene for at det ikke blir for vondt de neste to dagene da.