ORIGINAL: indigo85
Når det kommer til lille gutt trenger jeg ikke å spørre sambo om å gjøre noe, for han koser seg så utrolig mye sammen med lille gutt. Nå som han jobber kvelden, så bruker han all tiden sin på morgenen sammen med lille gutt siiden han sover når sambo kommer hjem fra jobb.
Men når det kommer til husarbeid og ting som trengs å gjøres hjemme er ikke sambo like flink til å se hva som må gjøre, så han setter pris på at jeg sier i fra hva jeg trenger hjelp til å gjøre også gjør han det.
Sign. Sånn er det her også. Han er fantastisk med Lucas, og gjør ting med han uten oppfordring. (Og det er en selvfølge synes jeg!) Så når det kommer til stell, bleieskift, mating/forberedelse av flasker/oppvask, bading, kveldsstell osv er vi ganske så likestilt når det kommer til hvor mye vi gjør. Nå skal det nevnes at jeg ikke har permisjon fra studiene og han har fått hele permisjonen som han tar litt her og der (fleksibelt uttak samt utsettelse). Så dette med barnestell må han nesten bare finne seg i. Tror han synes det er ganske så koselig også
Men når det gjelder husarbeid ser han ikke det jeg ser av rot. Han er jo ikke blind, da, så etter at vi har laget mat (les: når han har laget mat[8D]) ser jo han også hva som må ryddes og vaskes, men på generelt basis er han fornøyd med mer rot enn det jeg er. Nå er jeg også på grensen til manisk når det kommer til dette med rot og vasking, så jeg må ha det ryddig og fint rundt meg for å trives og for å klare og slappe av rett og slett. Han er ikke like nøye med det. Så etter at Lucas ble født gjør vi igrunn nesten like mye [;)] Han tar inn og ut av oppvaskmaskinen og går ut med søppelet. Det er hans "oppgaver" hjemme. I tillegg deler vi ofte på middagen og handling da.
Når det gjelder din situasjon, så synes jeg nesten det er litt positivt at han (hvis han faktisk har gjort det) har snakket med moren sin om bl.a. husarbeid og sine oppgaver hjemme. Da begynner kanskje ting å synke litt inn! Jeg foreslår at dere setter dere ned og lager en liste over ting som skal gjøres ukentlig og daglig hjemme, jeg. Altså, i løpet av uken skal man: Støvsuge alle rom, sortere papiravfall, vaske gulv, tørke støv osv. Og så lager man en oversikt over ukedager. F.eks. mandag er det klesvask (hvis man ikke har tørketrommel eller flere tørkestativ, må man kanskje vaske hver dag), tirsdag er det støvtørking også videre. Da vet man at hver onsdag skal man støvsuge, uansett hvordan timeplanen egentlig ser ut. Når det kommer til jenta di er det såklart litt vanskeligere. Eller så kan han jo ta det andre bleieskiftet hver dag f.eks? Ha ansvar for bading 2-3 dager i uken. Ta kveldsstellet de dagene han ikke jobber sent osv. Etter mye omgang med den lille kommer det nok til å komme naturlig for han også etterhvert! Håper på det i alle fall! [:)]
Dette ble veeldig langt, men sånn er det bare [;)]
Mange, mange, mange klemmer til deg i alle fall! [:D]