Jeg lurer på noe..

Må dere be samboeren deres om å hjelpe til med ungen?? og ellers andre ting i hjemmet???

Moren til sambo ringte meg på fredag og sa at jeg måtte spørre om hjelp fordi han ikke så hva som trengte og gjøres og så var han ikke så flink å spørre om jeg trengte hjelp. Hun sa også at hvis jeg fortsatte å dra så mye på besøk så ville han til slutt si stopp og da var det ingen vei tilbake. Er jo på besøk for åfå litt avlasting å så klarer jeg ikke å bare sitte hjemme og han vil jo som regel ikke være med.. Har spurt flere ganger og han sier nei, jeg gir jo nesten opp og spørre da...

Sorry at jeg sier dette, men: Er svigermora di virkelig så dum??? Sønnen hennes er da så gammel at han bør se sånt selv??

BLIR SÅ SINNA, de rotter seg sammen mot deg synes jeg[:@]

ORIGINAL: BlessItBe

Sorry at jeg sier dette, men: Er svigermora di virkelig så dum??? Sønnen hennes er da så gammel at han bør se sånt selv??

Hun mente at jeg måtte bli flinkere å si i fra at jeg trengte hjelp siden han ikke såg sån selv.. er det normalt??

Han har fått servert alt på sølvfat hjemme hos moren pga diabetes type 1. Moren har gjort alt hjemme.. han bodde hjemme til han var 22år for da flyttet vi sammen, jeg bodde hos dem ca 1 år før vi flyttet.

ORIGINAL: Maggamor

Hun mente at jeg måtte bli flinkere å si i fra at jeg trengte hjelp siden han ikke såg sån selv.. er det normalt??

Han har fått servert alt på sølvfat hjemme hos moren pga diabetes type 1. Moren har gjort alt hjemme.. han bodde hjemme til han var 22år for da flyttet vi sammen, jeg bodde hos dem ca 1 år før vi flyttet.

Di ser da fra, men får et nei hele tiden?

Jeg synes ikke at det hun sier er normalt.[:@]

Både og egentlig.. Men jeg føler meg som mora hannes når jeg må be han om ting.. Jeg har jo spurt om han kan ha lillemor mens jeg går i dusjen , emen får bare til svar at jeg kan ta henne med meg..

Burde jeg kanskje bli flinkere til å spørre og be han om ting?? men jeg mener jo at en mann på snart 24 åår bør se sånne ting selv--

fader.. han du bor med burde vel ærlig talt se om det er noe  som trengs å gjøres uten at du sier ifra???[:@] (jeg må minne min litt på hva han skal gjøre enkelte ganger da.)[8D] men trenger aldri å mase. svigermor di må bare være teit.. haff.. Klem til deg![:)]

Både og egentlig.. Men jeg føler meg som mora hannes når jeg må be han om ting.. Jeg har jo spurt om han kan ha lillemor mens jeg går i dusjen , emen får bare til svar at jeg kan ta henne med meg..

Burde jeg kanskje bli flinkere til å spørre og be han om ting?? men jeg mener jo at en mann på snart 24 åår bør se sånne ting selv--

Nei, vettu. Sånn som jeg ser det synes jeg du gjør alt rett jeg da. Håper ikke de har tulla med hodet ditt nå [:(]

Nei, vettu. Sånn som jeg ser det synes jeg du gjør alt rett jeg da. Håper ikke de har tulla med hodet ditt nå [:(]

Huff dette er så vanskelig, vet plutselig ikke hva som er best lenger.... Tror de har tullet litt med hodet mitt nå ja,,,

ORIGINAL: *ZimZum*

fader.. han du bor med burde vel ærlig talt se om det er noe  som trengs å gjøres uten at du sier ifra???[:@] (jeg må minne min litt på hva han skal gjøre enkelte ganger da.)[8D] men trenger aldri å mase. svigermor di må bare være teit.. haff.. Klem til deg![:)]

Det er det og jeg mener. Her må jeg spørre om hjelp hvis jeg trenger det.. Føler da at jeg likeså godt kan gjøre alt selv. Orker ikke å mase...

SIGN!!!

ORIGINAL: sjokomuffin

uff, du må si til samboern din at han må ta seg sammen å bli voksen! be han slutte å løpe til mora si hver gang det er noe. han kan da vel for f snakke rett til deg? trenger ikke no mellommann dere, dere er jo voksne og en EGEN familie nå!
og be hu svigermor slutta å blande seg inn i livet deres. hvis hun ikke har noe hyggelig/positivt å si kan a holde seg unna!
hadde svigermor mi ringt å fortalt hvordan jeg skal gjøre det hadde jeg klikka i vinkel. det hadde ikke vært aktuelt.
nei stå på ditt og krev at han hjelper deg! det står ingen plass skrevet at en baby er mors fulle og hele ansvar. det er en selvfølge at begge hjelper til. hvertfall, som jeg har forstått at han går hjemme, så syns jeg han det er hans jobb å ta like mye var på henne som du gjør!
her er sambo hjemme også, for han jobber på sjøen, så nå han har fri perioder krever jeg at han tar like mye hånd om henne som det jeg gjør.
jeg trenger ikke kreve heller, for det er en selvfølge her.

vettu jeg blir skikkelig provosert av den svigerfamilien din!

håper viiirkelig dere kan få det til å fungere! slik jeg skjønner det nå, kan du umulig ha det noe godt?

STOR trøsteklem til deg!

ikke godta det som andre sier. du er din egen person med egne meninger, og det er DITT barn, ikke svigermors.

masse lykke til!

nå fyra jeg opp fælt kjenner jeg, blir litt amper hehehe.. sånne ting gjør meg bare så forbanna assa..

takk.. her er det tydeligvis ingen selvfølge,, Blir mer sliten av å be han om tingg. Vekke han når jeg trenger hjelp osv...

Jeg må ikke be han om det nei[8|] Han er mye mere ryddig enn meg.. Mest han som rydder egentlig[:-] Han må som regel mase på meg.. Men når det kommer til Daniel så varierer det veldig.. Jeg gjør jo naturligvis litt mere, siden han er på jobb hele dagen... Å han står ikke opp med han om natta når han skal tidlig på jobb.. Men ellers gjør vi like mye.. Det eneste Knut ikke gjør er å bade han.. Det tør han ikke..

Sorry meg asså, men både hu svigermora di og samboen din burde fått et skikkelig spark i ræva! Går da ikke ann å oppføre seg på den måten, og når han ikke vil være med ut så sorry, men det er hans problem! [:@][:@][:@][:@][:@][:@][:@][:@][:@][:@][:@][:@][:@][:@][:@][:@][:@]
Og skjønner at du vil komme deg ut jeg, er vel ikke noe som er mer herlig en å vise frem de små knøtta våre!

Når det kommer til lille gutt trenger jeg ikke å spørre sambo om å gjøre noe, for han koser seg så utrolig mye sammen med lille gutt. Nå som han jobber kvelden, så bruker han all tiden sin på morgenen sammen med lille gutt siiden han sover når sambo kommer hjem fra jobb.

Men når det kommer til husarbeid og ting som trengs å gjøres hjemme er ikke sambo like flink til å se hva som må gjøre, så han setter pris på at jeg sier i fra hva jeg trenger hjelp til å gjøre også gjør han det. Det eneste han ikke gjør er klesvasken og det er egentlig greit for jeg vil ikke at han skal ødelegge noen av klærne mine[:-] Men han er veldig flink til ting som må gjøres ute da når det kommer til måking, gressklipping, bilene osv. Og der trenger jeg aldri å be ham gjøre noe[:)]

Jeg syntes det er rart at samboern din ikke skjønner at han bør bidra mer, og det med svigermora di har jeg ikke ord for en gang. Var det sån hun selv hadde det når samboern din var baby??? Det er jo eneste grunnen til at hun kan syntes at oppførselen til samboern din er greit. Hvis ikke burde hun ha litt forstårelse for hvordan du har det og heller prøvd å hjelpe deg og fått sønnen sin til å skjønne litt mer enn det han gjør nå. Sender deg en trøste klem å håper det ordner seg for deg til slutt.

ORIGINAL: indigo85

Når det kommer til lille gutt trenger jeg ikke å spørre sambo om å gjøre noe, for han koser seg så utrolig mye sammen med lille gutt. Nå som han jobber kvelden, så bruker han all tiden sin på morgenen sammen med lille gutt siiden han sover når sambo kommer hjem fra jobb.

Men når det kommer til husarbeid og ting som trengs å gjøres hjemme er ikke sambo like flink til å se hva som må gjøre, så han setter pris på at jeg sier i fra hva jeg trenger hjelp til å gjøre også gjør han det.

Sign. Sånn er det her også. Han er fantastisk med Lucas, og gjør ting med han uten oppfordring. (Og det er en selvfølge synes jeg!) Så når det kommer til stell, bleieskift, mating/forberedelse av flasker/oppvask, bading, kveldsstell osv er vi ganske så likestilt når det kommer til hvor mye vi gjør. Nå skal det nevnes at jeg ikke har permisjon fra studiene og han har fått hele permisjonen som han tar litt her og der (fleksibelt uttak samt utsettelse). Så dette med barnestell må han nesten bare finne seg i. Tror han synes det er ganske så koselig også

Men når det gjelder husarbeid ser han ikke det jeg ser av rot. Han er jo ikke blind, da, så etter at vi har laget mat (les: når han har laget mat[8D]) ser jo han også hva som må ryddes og vaskes, men på generelt basis er han fornøyd med mer rot enn det jeg er. Nå er jeg også på grensen til manisk når det kommer til dette med rot og vasking, så jeg må ha det ryddig og fint rundt meg for å trives og for å klare og slappe av rett og slett. Han er ikke like nøye med det. Så etter at Lucas ble født gjør vi igrunn nesten like mye [;)] Han tar inn og ut av oppvaskmaskinen og går ut med søppelet. Det er hans "oppgaver" hjemme. I tillegg deler vi ofte på middagen og handling da.

Når det gjelder din situasjon, så synes jeg nesten det er litt positivt at han (hvis han faktisk har gjort det) har snakket med moren sin om bl.a. husarbeid og sine oppgaver hjemme. Da begynner kanskje ting å synke litt inn! Jeg foreslår at dere setter dere ned og lager en liste over ting som skal gjøres ukentlig og daglig hjemme, jeg. Altså, i løpet av uken skal man: Støvsuge alle rom, sortere papiravfall, vaske gulv, tørke støv osv. Og så lager man en oversikt over ukedager. F.eks. mandag er det klesvask (hvis man ikke har tørketrommel eller flere tørkestativ, må man kanskje vaske hver dag), tirsdag er det støvtørking også videre. Da vet man at hver onsdag skal man støvsuge, uansett hvordan timeplanen egentlig ser ut. Når det kommer til jenta di er det såklart litt vanskeligere. Eller så kan han jo ta det andre bleieskiftet hver dag f.eks? Ha ansvar for bading 2-3 dager i uken. Ta kveldsstellet de dagene han ikke jobber sent osv. Etter mye omgang med den lille kommer det nok til å komme naturlig for han også etterhvert! Håper på det i alle fall! [:)]

Dette ble veeldig langt, men sånn er det bare [;)]
Mange, mange, mange klemmer til deg i alle fall! [:D]

"Si fra hvis du trenger hjelp" liksom.. Som om alt er ditt ansvar og at du skal måtte be om at han kan være så supersnill at han hjelper deg. Jeg blir provosert ja [:@] Var han en like stor slask før Veronika kom? Tror han at han ikke har noe ansvar selv?

Hvor gammel sa du at han var? 5? Og svigermor tror vel også at han er 5 og må ordne opp for stakkars babygutten sin?
(Går han seriøst og klager til mammaen sin? eller er det sånn hun ser det?)

Svar på spørsmålet ditt; NEI, trenger ikke be han om hjelp, når han kommer hjem fra jobb vil han gjerne være med jentungen og ta seg av henne.

Og for det andre, jeg hadde klikket i alle mulige vinkler på svigermor om hun la seg opp i våre problemer på den måten. Og forlanget at jeg skulle be om hjelp fra samboer for å få avlastning. [:@]

Masse lykke til. Og stor klem!

han virker som han mangler litt empati den mannen din[:-]

eg syns ikke du skal gi han så mange valgmuligheter... å at mora hannes har gjitt han alt på sølvfat fordi han har diabetes 1, e ikke nokka grunn tel at du ska gjøre det... det finns mange ungdom som har dia type 1 å dem e ikke alle er late av dem da...

trur nok du ska kutte ut med masing å hinting å sånne "unnskyld ,men kan du??" setninge, å bare si
 " Her nu tar du vare på jenta vårs å eg går å tar en dusj!, å NEI du får ikke lovt å legge ho ifra deg mens eg e i dusjen heller!"

Eg trur vist ingenting hjelper så er det på tide å prøve "hjelp til eller komm deg te hælvette ut![>:]" løsninga eller noen av de andre forslagen som er tidligere blitt gitt[;)]

*Sorry men vi blir vest allesammen litt fyrt på din vegne!*[:@][:-]

Back
Topp