Jeg klarer ikke å glede meg til jul..

froskenkvakk

Forumet er livet
Aprillykke 2016
Jeg klarer ikke å få julestemning eller glede meg til jul! :(
Iår skal femåringen feire jul med faren.. Hadde alt fungert supert der, så hadde det nok vært annerledes tror jeg. Men jenta vil ikke dra, og har mange reaksjoner både før og etter samvær! Nå er det julesamvær snart, og jenta sier at hun ikke vil være der i jula. Hun har gledet seg til jul hele desember, men det sluttet hun med nå etter forrige samværshelg, når faren hadde sagt at hun skulle være der i jula. "Jeg vil ikke være der med "han" i jula, jeg vil være hjemme med dere og lillebror"!

Så prøver å bearbeide henne, og å si at vi skal sette frem melk og kaker til nissen, kose oss med nissegrøt og pakker før hun skal dra, og at det blir kjekt der og sånt..

Så sikkert pga hennes reaksjoner, så klarer ikke jeg å glede meg til jul! Er nesten som jeg får dårlig samvittighet om jeg kommer i litt julestemning.. :(

Så hvordan kan jeg lære meg å glede meg til jul? Hvordan kan jeg best mulig bearbeide jenta, slik at hun kan glede seg til jul også, selv om hun ikke skal være hjemme?

(har feiret jul med faren og hans familie en gang før, men det var den kjedeligste julaften jeg noen gang har hatt :/ alle pakket opp sine pakker fort og gale, så gikk alle til sitt?? En satt på tvn, en gikk på dataen, en satt på mobil og den siste forsvant ned i kjelleren.. Så tenker litt på dette også da, siden julaften der var som alle andre dager, bare med julemat og en stund med pakker..)

Sent from my GT-I9070 using BV Forum mobile app
 
Hvorfor vil hun ikke til pappan sin?

Jeg skjønner deg godt, å sende barna mine et sted de uttrykker at de ikke vil være, orker jeg ikke tenke på engang.
Men julen er ikke bare julaften! Førjulstiden kan også være en magisk tid.
Håper dere finne gleden snart :)
 
Hvorfor vil hun ikke til pappan sin?

Jeg skjønner deg godt, å sende barna mine et sted de uttrykker at de ikke vil være, orker jeg ikke tenke på engang.
Men julen er ikke bare julaften! Førjulstiden kan også være en magisk tid.
Håper dere finne gleden snart :)

Det er så mange grunner.. Han er ikke stygg med henne,at han slår eller noe fysisk! Men han er en fremmed for henne, stiller ikke opp (men kreve skal han likevel), han prøver å fylle henne opp med løgn for å skape splittelse her hjemme, både mellom henne og meg, og mellom henne og mannen min! Jeg skjønnet bare ikke hvorfor voksne folk skal holde på sånn! Kunne de ikke heller fokusert på jenta når hun er der, og kjekke ting? Vi har hatt to runder i retten, ikke lenge siden den siste - men faren fortsetter i samme stil :/ kunne skrevet en hel bok om oppførselen hans som fører til at jenta ikke vil dra :/

Prøver så godt vi kan, å gjør førjulstiden så fin vi kan! :) men det ligger liksom der hele tiden, at hun skal dra.. Tanker om hvilken julaften og juledager hun vil få osv.. Hvilke minner hun vil ta med seg videre!

Men vi har jo en liten til, så jeg må jo lære meg å håndtere følelsene mine bedre! Jeg må rett og slett lære meg hvordan jeg skal takle det, men jeg står fast..


Sent from my GT-I9070 using BV Forum mobile app
 
Det er så mange grunner.. Han er ikke stygg med henne,at han slår eller noe fysisk! Men han er en fremmed for henne, stiller ikke opp (men kreve skal han likevel), han prøver å fylle henne opp med løgn for å skape splittelse her hjemme, både mellom henne og meg, og mellom henne og mannen min! Jeg skjønnet bare ikke hvorfor voksne folk skal holde på sånn! Kunne de ikke heller fokusert på jenta når hun er der, og kjekke ting? Vi har hatt to runder i retten, ikke lenge siden den siste - men faren fortsetter i samme stil :/ kunne skrevet en hel bok om oppførselen hans som fører til at jenta ikke vil dra :/

Prøver så godt vi kan, å gjør førjulstiden så fin vi kan! :) men det ligger liksom der hele tiden, at hun skal dra.. Tanker om hvilken julaften og juledager hun vil få osv.. Hvilke minner hun vil ta med seg videre!

Men vi har jo en liten til, så jeg må jo lære meg å håndtere følelsene mine bedre! Jeg må rett og slett lære meg hvordan jeg skal takle det, men jeg står fast..


Sent from my GT-I9070 using BV Forum mobile app

Så leit :(
Det høres jo ikke ut som det er barnets beste å være der. Har hun ikke noe hun skulle sagt selv?
 
Hvis hun er stor nok til å reagere så kraftig så syns jeg du skal snakke med pappaen hennes om å la henne velge selv!
 
Hvis hun er stor nok til å reagere så kraftig så syns jeg du skal snakke med pappaen hennes om å la henne velge selv!

Jeg tok det opp under forrige rettsrunde (for noen måneder siden), men jeg ble bare avspist av dommeren - det var ikke tema.. Til og med sakkyndig psykolog som var i bildet ville ikke snakke direkte med henne, selv om jeg prøvde.. Ifølge psykologen var hun i en altfor stressende situasjon, og psykologen ville ikke utsette henne for mer stress ved å spørre direkte.. Forstå det den som kan... Jeg skjønner ikke systemet!! Jeg føler jeg bare står å stanget hodet i en vegg gang på gang!



Sent from my GT-I9070 using BV Forum mobile app
 
Kan det være ein ide å snakke med barnevernet? Dei vil kanskje lytte meir til det jenta har å sei enn resten av systemet. Sårt å høre at jenta må dra vekk når ho ikkje vil og tydeligvis ikkje trives...
 
Hvor lenge skal hun være med faren da? Hva med å lage 2 "julaftener"? Den ekte har hun med faren, men så lager dere til en "ekstra" når hun kommer hjem. Pakkene hun får fra dere og din familie kan hun få den dagen? Regner med både julepynt og juletreet fortsatt står oppe på det tidspunktet. Så kan dere jo lage julemat og gjøre det som en liten julaften for henne, deg, sambo og lillebror (eventuelt om annen familie vil være med)?
 
For en lei og vanskelig situasjon! Hva hvis hun blir påvirket av deg? Hvis du viser disse følelsene og er lei deg når hun skal dra, så blir jo også barnet det automatisk! Mine barn for eks er veldig knyttet til meg og føler at det jeg mener om noe blir automatisk overført til dem, så jeg prøver selv å ikke vise eller si noe foran dem. Det er mulig det ikke noe er galt med faren eller hvordan de selv feirer jul, men at bare hun har det inntrykket av at det er kjedelig og ikke vil være der.. Uansett veldig vond situasjon for alle! Håper dere finner en løsning!
 
For en lei og vanskelig situasjon! Hva hvis hun blir påvirket av deg? Hvis du viser disse følelsene og er lei deg når hun skal dra, så blir jo også barnet det automatisk! Mine barn for eks er veldig knyttet til meg og føler at det jeg mener om noe blir automatisk overført til dem, så jeg prøver selv å ikke vise eller si noe foran dem. Det er mulig det ikke noe er galt med faren eller hvordan de selv feirer jul, men at bare hun har det inntrykket av at det er kjedelig og ikke vil være der.. Uansett veldig vond situasjon for alle! Håper dere finner en løsning!

Dette er viktig, men vanskelig. Barn er flinke til å gjennomskue.
 
Jeg tok det opp under forrige rettsrunde (for noen måneder siden), men jeg ble bare avspist av dommeren - det var ikke tema.. Til og med sakkyndig psykolog som var i bildet ville ikke snakke direkte med henne, selv om jeg prøvde.. Ifølge psykologen var hun i en altfor stressende situasjon, og psykologen ville ikke utsette henne for mer stress ved å spørre direkte.. Forstå det den som kan... Jeg skjønner ikke systemet!! Jeg føler jeg bare står å stanget hodet i en vegg gang på gang!



Sent from my GT-I9070 using BV Forum mobile app


Men kan du ikke ta det opp med pappaen uten å gå til retten da?
 
For en vanskelig situasjon. Eg tror eg ville hatt et lite møte med barnevernet. For de e bare opptatt av hva ungen sitt beste er. Og de kan nok komme inn å hjelpe. Selv om faren ikke er fysisk med henne høres det ut som han er stygg psykisk. Og BV sier nok at etter loven har barnet rett til samvær med begge sine foreldre, men foreldrene har ikke rett til samvær med barna. Så alt skal gå på ungene sine primisser. Håper det ordner seg for jenta di. :)
 
Helsesøsteren ville hjelpe meg å kontakte barnevernet på nytt. Har kontaktet de selv ifjor, men fikk ikke noe hjelp fra de.. Kun en telefonsamtale.



Sent from my GT-I9070 using BV Forum mobile app
 
Helsesøsteren ville hjelpe meg å kontakte barnevernet på nytt. Har kontaktet de selv ifjor, men fikk ikke noe hjelp fra de.. Kun en telefonsamtale.



Sent from my GT-I9070 using BV Forum mobile app
Så bra. Håper dei er meir til hjelp denne gangen :)
 
Prøv å lag mange gode minner før og avtale hva for noe kjekt dere vil gjøre etterpå? Uff kibt sånne ting...
 
Hvorfor vil hun ikke til pappan sin?

Jeg skjønner deg godt, å sende barna mine et sted de uttrykker at de ikke vil være, orker jeg ikke tenke på engang.
Men julen er ikke bare julaften! Førjulstiden kan også være en magisk tid.
Håper dere finne gleden snart :)

Signerer denne! Håper dere får en fin jul til tross for hvordan ting er nå :)
 
Back
Topp