Jeg kan forresten ikke forstå (ang julemiddag)

Oh Dear

Forumet er livet
VIP
Januar 2017
at dere gidder å fylle opp plassen i magen med medisterkake og pølse, når man heller kan spise mer ribbe! :scratch

Nå er jo ikke jeg vokst opp med å spise slikt til julemiddagen, så jeg syns det er mer sært å ha kjøttmat som tilbehør til kjøtt. Ribbe er jo noe av det beste som er, og det andre er jo "bare kjøttkake og pølse" i mine øyne", som jeg heller ville hatt som en egen julemiddag. Jeg har en gang vært på en julemiddag hvor de serverte julematen sånn, og jeg syns bare det var feil, vil ha ribbe i hver en bit. :santa

Lurer på om det er mer et fenomen andre steder i landet enn nordpå liksom?
Hvordan spiser dere ribba?

Her er det bare potet, nydelig brunsaus, gulrøtter og helst rosenkål, surkål evt. rødkål.

Vi har hatt en litt sær tradisjon som min x-stefar dro inn, nemlig å spise salt potetgull som tilbehør til ribba, så det har mamma hatt i flere år. Spesielt, men slett ikke ille. :) Ikke noe jeg kommer til å videreføre da.

... jeg kan ikke fatte at noen gidder å spise saueribbein. Og jeg forstår heller ikke at man bruker posesurkål på julaften.

Men dere svarer jo ikke på det jeg spøøør om. :P
Og det er jo ikke ribbeina man spiser, men kjøttet rundt. Er jo ikke slik at det er mye utbeining akkurat. Det er namnam! ;)

Her er det ett naturlig tilbehør. Tror det er en tradisjon :) Jeg spiser ikke noe annet enn ribbe og potet jeg da :)
Og kjøpe surkål må man jo ha :p Jeg har ikke tid til å lage den før jul :) Hihi
Men så spiser ikke jeg surkål heller :p

Ååååå jeg bare må ha Pinnekjøtt, det er ikke jul uten det for meg :happy119 .. Men medister, pølse, lutefisk og svineribbe klarer jeg meg uten, fysj! :sick006

Vi spiser pinnekjøtt med poteter,kålrotstappe,julepølse og medisterkaker og ribbefett:-)
Jeg spiser bare pinnekjøtt,poteter og kålrptstappe,de to minste spiser pinnekjøtt og min søster spiser pølser:-)

Sent from my GT-P7310 using BV Forum

... jeg kan ikke fatte at noen gidder å spise saueribbein. Og jeg forstår heller ikke at man bruker posesurkål på julaften.

Men de fleste spiser da svineribbe, gjør de ikke? Vet bare om en familie som spiser fåreribbe til jul. :)
Og jeg tror aldri jeg har smakt hjemmelaget surkål, men jeg spiser bare littegrann uansett, liker det mest for lukta sin del. :p

Men de fleste spiser da svineribbe, gjør de ikke? Vet bare om en familie som spiser fåreribbe til jul. :)
Og jeg tror aldri jeg har smakt hjemmelaget surkål, men jeg spiser bare littegrann uansett, liker det mest for lukta sin del. :p
Helt enig, liker ikke surkål men måå ha lukta, da er det juuul.

Helt enig, liker ikke surkål men måå ha lukta, da er det juuul.

Lukta av surkål er på samme nivå som svibel, kongerøkelse og ribbelukt når man kommer til svigers om ettermiddagen på julaften. Da kjenner man det kribler i magen. ;)

Her har vi både ribbe, medisterkaker og pølser, men jeg spiser kun ribbe. Syns ikke det er så godt heller jeg da, så blir mest potet og saus.

jeg elsker kjøtt så jeg spiser ikke medisterkaker og julepølser. her er det ribbe som gjelder. sammen med mandelpoteter, rødkål, surkål og saus. :)

forstår ikke hvordan det blir jul med ribbe..

pinnekjøtt derimot. mmmmm.. bare lukten lager julestemning.. åå d et er godt det.

ribbe er som vanlig søndagsmiddag..

Hehe, jeg er ikke så glad i ribbe..men likevel MÅ jeg ha en liten bit på tallerkenen på julaften altså :P
Blander kjøttbitene med enten medisterkaker eller julepølse, siden jeg ikke klarer konsistensen på kjøttet.

Ribbelukta, og brunsaus med ribbefett...DET er jul det! Men sånn for at jeg ikke bare skal ete potet og saus ved julemiddagen, har vi fast tradisjon å ha med medisterkaker og sossiser! Og en svær bolle surkål da :P

Jeg har aldri fått servert ribbe uten medisterkaker og pølser. Heldigvis, for jeg synes medisterkakene er det beste. :) Uansett er det ikke så vanlig å spise ribbe her, så jeg har vel egentlig bare fått det på julebord, aldri som julemiddag.

Vi bruker pølser til pinnekjøttet også da, det gjør alle jeg har spist hos. :)

Me har alltid hatt ribbe... Og maens familie pinnekjøtt så nå feirer vi med alle hvert år sammen og har begge deler:-) fåretrekker pinnekjøtt

Sent from my GT-P7510 using BV Forum

Nå øager ikke jeg kjøttkaker, men medisterkaker. Den blandingen lager jeg kun en gang i året og det er til jul. Derfor blir det noe helt annet. Jeg tåler ikke så godt ribbe, det blir for fett for meg. Men en liten bit må jeg lissom ha. Ellers serverer jeg ribba med pølser, surkål fra pose( liker ikke surkål), rosenkål og babygulerøtter og selvfølgelig en fyldig saus. Dagen derpå spiser jeg rester i lefse...

elsker pinnekjøtt med hjemmelaget kårotstappe, surkål/rødkål (har synda og kjøpt ferdig siden jeg kun har fått til å lage dette en gang...får det ikke til flere ganger), potet og sky.
vi har også ribbe, medisterpølse, brun saus....kommer av at min sambo har brukt å ha dette.
Tror kanskje barna liker det siste best..... :)

så blir det riiiiiiiiskrem til dessert.

Back
Topp