Jeg hater å være leietaker....

Amourica

Glad i forumet

For 3 uker siden fikk jeg sms fra huseieren om at han hadde planer om å selge huset her og at jeg da kunne forvente å få oppsigelse fra 1.11..

Javel, greit det da..  Utrolig tungvint siden jeg så si akkurat er flyttet inn( fra 1.juli).

Så kommer vi da til 1.11... jeg venter på oppsigelse, får ikke noe brev... snakka med han nettopp og spurte da om det ble noe salg.. 

Fikk da til svar at Neeei, ikke i denne omgangen.. men han jobba med salget da...

Javeeel? Hva med å si fra til meg da? sånn at jeg vet hva jeg har å forholde meg til?

Nå må jeg gå i uvissheten 1 mnd til... Vet ingenting...

HAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAT!!!!!!!!!!!!!!!

hvor lang oppsigelsestid har dere? Og hva står det på kontrakten om hvor lang varighet det er på leieforholdet?
Ikke bare bare å finne seg noe nytt heller. Det vet jeg alt om.
Har vært på utkikk siden mai, fått komme på 2 visninger, men har tatt kontakt med sikkert 50. Men når man er alene med 2 barn, så vil de fleste foretrekke studenter som leietakere, og da får man heller ikke komme på visning har jeg funnet ut.
Håper det ordner seg. Mange selger jo leiligheten med leietaker i også. Så ikke sikkert dere må flytte, selv om huseier skal selge.

Salg av hus er ikke gyldig grunn for oppsigelse av leiekontrakt i følge husleieloven, så du kan nekte å godta oppsigelsen om det bare er derfor han sier deg opp.

*yummymummy* skrev:
hvor lang oppsigelsestid har dere? Og hva står det på kontrakten om hvor lang varighet det er på leieforholdet?
Ikke bare bare å finne seg noe nytt heller. Det vet jeg alt om.
Har vært på utkikk siden mai, fått komme på 2 visninger, men har tatt kontakt med sikkert 50. Men når man er alene med 2 barn, så vil de fleste foretrekke studenter som leietakere, og da får man heller ikke komme på visning har jeg funnet ut.
Håper det ordner seg. Mange selger jo leiligheten med leietaker i også. Så ikke sikkert dere må flytte, selv om huseier skal selge.

3 mnd oppsigelsestid. Tidsubestemt kontrakt, men snakka om varighet mens vi satt å skrev på kontrakten og ble enige om minst 1 år. Form min del å være sikra bolig og for hans del å slippe gjennomtrekk av leietakere. Han vil selge huset uten leietakere etter det jeg skjønte på han.

Jeg har sted å flytte til, så det er ikke det... men er jo ikke lett å få planlagt den flyttinga.. Kjæresten min eier hus i nabokommunen og sier vi er mer enn velkomne til å flytte dit.

Men pga ungene føler ikke jeg for å si opp midt i skoleåret. Vil jo helst ikke flytte med mindre vi MÅ akkurat nå.. 

Men det å gå rundt i uvisstheten å ikke vite når oppsigelsen kommer er heller ikke ideelt... Vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre nå...

Sitte å vente på en oppsigelse.. eller bare skrive en selv og levere i kveld....

hissigproppen skrev:
Salg av hus er ikke gyldig grunn for oppsigelse av leiekontrakt i følge husleieloven, så du kan nekte å godta oppsigelsen om det bare er derfor han sier deg opp.

Han har ingen annen grunn ihvertfall.. jeg har betalt alt i tide..

Amourica skrev:

hissigproppen skrev:

Har sett det stått i flere blader og artikler at salg av hus/leilighet ikke er gyldig om det gjelder salg av boligen.

Her er forøvrig noen av kravene til oppsigelse:

§ 9-6. Oppsigelsesfrist

Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.

For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod.

For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag.

Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale.

§ 9-7. Formkrav til utleierens oppsigelse

Oppsigelse fra utleier skal være skriftlig.

Oppsigelsen skal begrunnes. Oppsigelsen skal også opplyse om at leieren kan protestere skriftlig til utleieren innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt. Oppsigelsen skal dessuten opplyse om at dersom leieren ikke protesterer innen fristen, taper leieren sin rett til å påberope seg at oppsigelsen er i strid med loven, jf. § 9-8 første ledd annet punktum, og at utleieren i så fall kan begjære tvangsfravikelse etter tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 tredje ledd bokstav c.

En oppsigelse som ikke fyller kravene i første og annet ledd, er ugyldig. Har leieren flyttet i henhold til oppsigelsen, anses den som godtatt.

Bestemmelsene i annet og tredje ledd gjelder ikke for oppsigelse av tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig. Det samme gjelder for leie av lokale der leien er avtalt pr. dag og for selvstendig leie av garasje eller bod.

Riktignok kan kjøper av huset si deg opp med begrunnelse om at vedkommende skal bruke rommet selv, men...
Utrolig kjipt gjort!

hissigproppen skrev:

Amourica skrev:

hissigproppen skrev:

Har sett det stått i flere blader og artikler at salg av hus/leilighet ikke er gyldig om det gjelder salg av boligen.

Her er forøvrig noen av kravene til oppsigelse:

§ 9-6. Oppsigelsesfrist

Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.

For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod.

For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag.

Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale.

§ 9-7. Formkrav til utleierens oppsigelse

Oppsigelse fra utleier skal være skriftlig.

Oppsigelsen skal begrunnes. Oppsigelsen skal også opplyse om at leieren kan protestere skriftlig til utleieren innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt. Oppsigelsen skal dessuten opplyse om at dersom leieren ikke protesterer innen fristen, taper leieren sin rett til å påberope seg at oppsigelsen er i strid med loven, jf. § 9-8 første ledd annet punktum, og at utleieren i så fall kan begjære tvangsfravikelse etter tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 tredje ledd bokstav c.

En oppsigelse som ikke fyller kravene i første og annet ledd, er ugyldig. Har leieren flyttet i henhold til oppsigelsen, anses den som godtatt.

Bestemmelsene i annet og tredje ledd gjelder ikke for oppsigelse av tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig. Det samme gjelder for leie av lokale der leien er avtalt pr. dag og for selvstendig leie av garasje eller bod.

Riktignok kan kjøper av huset si deg opp med begrunnelse om at vedkommende skal bruke rommet selv, men...

Utrolig kjipt gjort!

Er helt greit det å måtte flytte pga salget.. men er det med at jeg må sitte i uvissheten å vente på den oppsigelsen... Først i 3 uker fra jeg fikk muntlig beskjed om den.. og nå til 1.desember.. så kommer den kanskje ikke da.. så er det å vente enda en mnd... Da kan han ihvertfall være såpass at han kan gi meg muntlig beskjed om hva som skjer så jeg vet hva jeg har å forholde meg til..

Helt enig!

Lykke til med alt

Er nesten fristet til å skrive oppsigelse selv nå og levere i kveld.

Da vet jeg ihvertfall fremtiden min.. og slipper å leve i uvissheten...

Men er mange andre faktorer som gjør at jeg er veldig usikker på å gjøre det

Men hvis du har tre måneders oppsigelse kan han da ikke si fra bare noen uker på forhånd uansett om han skal selge. Jeg leier selv ut med gjensidig tre måneders oppsigelse og det gjelder begge veier. Hvis jeg ønsker å si opp min leietaker (med gyldig grunn) i dag, blir utflytting 1. februar. Du har ganske gode rettigheter som leietaker, så jeg tror du skal føle deg ganske så trygg på at du kan bli boende ut den avtalte leietiden på ett år. Vi overtok forresten leietakeren fra forrige eier da vi kjøpte huset i 2005.

Papillon skrev:
Men hvis du har tre måneders oppsigelse kan han da ikke si fra bare noen uker på forhånd uansett om han skal selge. Jeg leier selv ut med gjensidig tre måneders oppsigelse og det gjelder begge veier. Hvis jeg ønsker å si opp min leietaker (med gyldig grunn) i dag, blir utflytting 1. februar. Du har ganske gode rettigheter som leietaker, så jeg tror du skal føle deg ganske så trygg på at du kan bli boende ut den avtalte leietiden på ett år. Vi overtok forresten leietakeren fra forrige eier da vi kjøpte huset i 2005.

Han ga meg varsel om at jeg kunen forvente meg oppsigelse sånn at han fikk solgt huset uten leietaker, slik at nye kjøpere sto fritt til å gjøre det de vil med leiligheten. Og jeg føler meg ikke trygg en plass... annet enn at jeg bor her foreløbig tilogmed januar... 

Vi avtalte ikke noe leietid, vi snakket bare om hva vi "forventet" av hverandre". Kontrakten sier tidsubestemt.

Cutie Funny Bubbles skrev:
Når ny huseier tar over så er det den som må si deg opp hvis dem skal bruke leiligheta selv.
Den huseiern du har nå kan ikke si deg opp fordi han skal selge.
Jeg bodde i Oslo for noen år siden. Og leiligheta vi leide. (var 3 som leide en lelighet) ble solgt. Men vi fulgte med på salget/kjøpet.   Nå sa jeg opp leiligheta før salget var klart. Og jeg gikk på en mnd. siden kontrakten var gått ut. Men de andre ble da sagt opp av den nye eiern av leiligheta. siden han skulle bruke den selv.

Så intill da så hadde jeg i det stille sett på leiligheter litt rundt hadde jeg vært deg. Og ikke godtatt noen oppsigelse hvis han kommer med det. eller levert oppsigelse selv før du eventuelt vet om noen lelighet.

Som sagt lenger opp så har vi sted å flytte til når vi "må" ut. Men hadde ikke tenkt til å flytte dit før til sommeren egentlig, sånn med tanke på barnas skolegang. Så etter mine "planer" skulle jeg sendt en oppsigelse i april.. Dette kom alt for brått og uventet på meg. Men det å vente på den oppsigelsen som jeg nå ikke aaaner når kommer er grusomt.. har vært gjennom det mange ganger før... og er så sliten og lei av å flytte...

Selger har ikke lov å si opp leietaker, men kjøper har lov. Fortell han dette du;) Har man leietaker selger man hus med leietaker:P

Back
Topp