Jeg er student og far jobber

Ja, sånn sett. Men da får du engangsstønad hvertfall fra Nav! Fant et eksempel på lånekassa forresten:

Eksempel: Du får foreldrestipend de første ti ukene av perioden. Etterpå tar ektefellen eller samboeren din ut fire uker foreldrepermisjon med 100 prosent foreldrepenger fra Nav. I disse fire ukene får ikke du foreldrestipend. Når ektefellen/samboeren din går tilbake i jobb, kan du få fullt foreldrestipend igjen.

Du kan forresten studere og få foreldrestipend samtidig :)

Ja det er jeg klar over :) Har lest de sidene der på lånekassen og nav sikkert 10 ganger snart :P Heheh..
Så vet at jeg får engangsstønad og foreldrestipend, men hvis jeg skal studere så må jo mannen ha permisjon/foreldrepenger, og da får jeg jo ikke foreldrestipend. (Ikke at det utgjør sånn veeldig mye i den store sammenheng da men). Jeg skal hørre med skolen om det er mulig å ta vårsemesteret, da vil far fortsatt ha en del uker igjen. Men jeg tror ikke fagkombinasjonen gjør det så lett, og så vil far ikke ta ut så mange uker sammenhengende.. Men tror jeg har skjønt systemet, vi får bare finne ut hva som er beste løsning :P :)

Sniker fra mai. Jeg studerte da vi fikk førstemann i 2013. Jeg hadde skrevet ferdig masteroppgaven på forhånd og fikk dermed til å følge opplegget uten permisjon mens jeg var hjemme med gutten når resten av klassen skrev oppgave. Måtte være tilstede i noen uker da han var 3mnd og ta en del praksis da han var 4-6mnd.

Pappaen var hjemme og brukte fedrekvoten når jeg måtte på skole/praksis og i disse mnd fikk vi ikke foreldrestipend. Men dette merket vi ikke noe til, fordi man fortsatt får akkurat d samme utbetalt fra Lånekassen, forskjellen er bare at den summen blir stående som lån/stipend (som til vanlige studenter), mens de månedene på foreldrestipend ble hele summen omgjort. Altså er utbetalingene fortsatt akkurat de samme, men sluttlånet blir noe høyere. :) Jeg hadde jobbet litt på siden og fikk dermed utbetalt ca. 7000 kr i mnd fra NAV i foreldrepenger, så kom faktisk ganske godt ut av situasjonen. Er også et annet stipend man må søke om når man får barn hos Lånekassen, tror d het forsørgerstipend og gjelder så lenge man har små barn som bor hos deg. Kommer ikke automatisk, utgjør omtrent 1600kr i mnd (ihvertfall for 2 år siden), men reduseres gradvis dersom du bor med barnefar og han tjener over 350 000kr(?)

Det som er viktig å huske er å melde seg opp til fag, lånekassen bryr seg ikke om du står eller ei, men man må være registrert som student og meldt opp til vanlig mengde studiepoeng.

Vi ordner det nå med at jeg tar permisjon fram til jul og studerer på våren mens kjæresten er i permisjon. Mangler bare noen få fag og det er samma hvilke semester jeg tar de på, så er heldig sånn sett. Får bare håpe prosessen med å få studiepermisjonen trekt fra de orginale 8 årene med krav på støtte er en grei prosess, for ellers kan det bli litt knapt på våren.

Back
Topp