Jeg er student og far jobber

Tiaso

Elsker forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Skal høre med nav, sit og lånekassen, men tenkte jeg kunne høre her først om det er noen i samme båt.

Jeg studerer på siste året nå, men mangler 2 fag. Disse må jeg bare ta eksamen i og det tror jeg skal gå greit når jeg er i permisjon. Jeg vil da være ferdig å studere til jul.

Tenker å melde meg opp som student på høsten og så gå over i permisjon når jenta kommer.
Jeg har ikke jobbet noe ved siden av studiet og vi er samboere, ikke gift.
Far jobber fulltid og vi har lyst å dele permisjonen likt, ved at jeg tar første del og han andre del, men aner ikke hvordan dette fungerer med tanke på pengestøtte. Noen andre her som vet?

Jeg var student med første barnet vårt. Jeg mener jeg søkte foreldrepenger fra Lånekassen, og så fikk jeg i tillegg engangsstønaden :) Men jeg tok ingen permisjon, og det fikk ikke far heller.

Han har krav på foreldrepenger fra nav, ikke du. Du har krav på foreldrestipend gjennom Lånekassen.

Ei venninne av meg får støtte fra lånekassen, da hun ikke hadde jobbet nok. Lånekassen har mer å tilby enn nav, så kontakt dem :-) Veit ikke helt hvordan det blir med permisjon, men så lenge du tar engangsstønaden, mister far rett til permisjon.

Han har krav på foreldrepenger fra nav, ikke du. Du har krav på foreldrestipend gjennom Lånekassen.
Dersom jeg får foreldre stipend så stilles det vell ikke krav om fullførte studiepoeng i den perioden og det vil da effektiv fungere som permisjon eller? og så kan far ta sin permisjon og foreldrepenger fra nav når jeg begynner å jobbe?

Du har krav på inntil et år permisjon fra studie.

Du har krav på inntil et år permisjon fra studie.
Joda, men har far da rett på permisjon/foreldrepenger når jeg begynner å jobbe? Jeg trenger ikke et fullt år permisjon, dersom det går utover hans tid, for vi vill jo gjerne at han kan være hjemme en stund han også.