Jeg er student og far jobber

Tiaso

Elsker forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Skal høre med nav, sit og lånekassen, men tenkte jeg kunne høre her først om det er noen i samme båt.

Jeg studerer på siste året nå, men mangler 2 fag. Disse må jeg bare ta eksamen i og det tror jeg skal gå greit når jeg er i permisjon. Jeg vil da være ferdig å studere til jul.

Tenker å melde meg opp som student på høsten og så gå over i permisjon når jenta kommer.
Jeg har ikke jobbet noe ved siden av studiet og vi er samboere, ikke gift.
Far jobber fulltid og vi har lyst å dele permisjonen likt, ved at jeg tar første del og han andre del, men aner ikke hvordan dette fungerer med tanke på pengestøtte. Noen andre her som vet?

Jeg var student med første barnet vårt. Jeg mener jeg søkte foreldrepenger fra Lånekassen, og så fikk jeg i tillegg engangsstønaden :) Men jeg tok ingen permisjon, og det fikk ikke far heller.

Han har krav på foreldrepenger fra nav, ikke du. Du har krav på foreldrestipend gjennom Lånekassen.

Ei venninne av meg får støtte fra lånekassen, da hun ikke hadde jobbet nok. Lånekassen har mer å tilby enn nav, så kontakt dem :-) Veit ikke helt hvordan det blir med permisjon, men så lenge du tar engangsstønaden, mister far rett til permisjon.

Han har krav på foreldrepenger fra nav, ikke du. Du har krav på foreldrestipend gjennom Lånekassen.
Dersom jeg får foreldre stipend så stilles det vell ikke krav om fullførte studiepoeng i den perioden og det vil da effektiv fungere som permisjon eller? og så kan far ta sin permisjon og foreldrepenger fra nav når jeg begynner å jobbe?

Du har krav på inntil et år permisjon fra studie.

Du har krav på inntil et år permisjon fra studie.
Joda, men har far da rett på permisjon/foreldrepenger når jeg begynner å jobbe? Jeg trenger ikke et fullt år permisjon, dersom det går utover hans tid, for vi vill jo gjerne at han kan være hjemme en stund han også.

Takk. Blir bare ikke klok på dette. Skal høre med Nav og lånekassen, bare håper det er lettere å få svar av de denne gangen.

Synes det er veldig klart og tydelig jeg. Kan anbefale NAV foreldrepenger på Facebook. Raske og gode svar.

Jeg er litt i samme båt, er student mens mannen jobber fulltid. Jeg tror jeg har kontroll på hvordan det blir, men så blir jeg hele tiden usikker på om jeg har misforstått igjen... :P
Om man er gift eller samboer spiller ingen rolle ifht nav og lånekassen, mener jeg..
Men slik jeg har forstått det så har far kun rett på fedrekvoten om man tar permisjon og foreldrestipend fra studiet i to semestre (slik jeg skal). Ei venninne av meg tok kun permisjon ett semester, men far fikk fortsatt bare fedrekvoten da mente hun, men vet ikke om et skjedde noe feil der da..
Tror nesten jeg må høre med nav selv også, blir usikker på det der ;P

Jeg skal begynne på studier til høsten (regner med at jeg får noen rare blikk når jeg kommer første skoledag med stor mage :laughing002). Siden jeg ikke har studert lenge nok før termin har jeg ikke krav på foreldrestipend fra lånekassen, men har heldigvis krav på foreldrepenger.
Jeg hadde i utgangspunktet tenkt til å ta permisjon fra studiet i et år, men vi har begynt å snakke litt om muligheten til at jeg fortsetter studiene når jeg er i form til det etter fødsel også tar han hele permisjonen. Han kan jo ikke ta ut permisjon de 6 første ukene etter fødsel, men de første to får han fri med lønn også får vi bare spare igjen ferie til de fire som kommer mellom.
Jeg er fremdeles usikker på hva vi skal gjøre, men det frister ikke stort å være hjemme helt til skolen begynner igjen neste år.
Jeg har to barn fra før av og mistrivdes med å være hjemme begge permisjonene, dette blir hans første barn og han vil gjerne være hjemme.
Jeg skal bli sykepleier og det er et studie med mye obligatoriske arbeidskrav og forelesninger, samt ti uker praksis til våren.. Spørsmålet er vel om helsa holder og om jeg faktisk klarer å være borte fra babyen så mye. Pappaen kan være mye på høyskolen den første tiden, og selv om jeg vet at babyen vil ha det like fint med han som med meg er jeg redd morsinnstinktene kanskje vil bli for sterke.. Amming blir det neppe noe av uansett pga medisiner som ikke kan kombineres med det :(
Problemet når man er student er at det enten blir permisjon et helt år eller å fortsette studiene rett etter fødsel. Så min drøm om å dele permisjonen mer likt blir det ikke noe av, blir jo enten eller siden man må studere heltid for at far skal få ta av felleskvoten... :meh:

Jeg er ferdig med bachelor til høsten, det samme er samboeren min, men vi begge skal studere videre.

Sånn jeg har skjønt det så kan du som student få foreldrestipend som er bare stipend i ett år, hvis far ikke får foreldrepenger fra nav. Om du har jobb ved siden av Så kan du i tillegg til stipendet få penger fra nav. Da må du ha jobbet de 6 siste mnd før du går ut i perm.

For å få penger fra lånekassa må du ha perm, eller reservert plass, evt studere ved siden av å ha baby. Men de krever ikke at du står på eksamen det året du får stipendet. Så spørsmålet er om skolen lar deg fortsette om du stryker eller ikke tar arbeidskrav.

Jeg får muligens ikke hjelp fra skolen til å resververe plass eller ha perm og må kanskje bare klare meg med navpengene fra jobben jeg har hatt ved siden av studiene.

Jeg skal begynne på studier til høsten (regner med at jeg får noen rare blikk når jeg kommer første skoledag med stor mage :laughing002). Siden jeg ikke har studert lenge nok før termin har jeg ikke krav på foreldrestipend fra lånekassen, men har heldigvis krav på foreldrepenger.
Jeg hadde i utgangspunktet tenkt til å ta permisjon fra studiet i et år, men vi har begynt å snakke litt om muligheten til at jeg fortsetter studiene når jeg er i form til det etter fødsel også tar han hele permisjonen. Han kan jo ikke ta ut permisjon de 6 første ukene etter fødsel, men de første to får han fri med lønn også får vi bare spare igjen ferie til de fire som kommer mellom.
Jeg er fremdeles usikker på hva vi skal gjøre, men det frister ikke stort å være hjemme helt til skolen begynner igjen neste år.
Jeg har to barn fra før av og mistrivdes med å være hjemme begge permisjonene, dette blir hans første barn og han vil gjerne være hjemme.
Jeg skal bli sykepleier og det er et studie med mye obligatoriske arbeidskrav og forelesninger, samt ti uker praksis til våren.. Spørsmålet er vel om helsa holder og om jeg faktisk klarer å være borte fra babyen så mye. Pappaen kan være mye på høyskolen den første tiden, og selv om jeg vet at babyen vil ha det like fint med han som med meg er jeg redd morsinnstinktene kanskje vil bli for sterke.. Amming blir det neppe noe av uansett pga medisiner som ikke kan kombineres med det :(
Problemet når man er student er at det enten blir permisjon et helt år eller å fortsette studiene rett etter fødsel. Så min drøm om å dele permisjonen mer likt blir det ikke noe av, blir jo enten eller siden man må studere heltid for at far skal få ta av felleskvoten... :meh:

Jeg er ferdig med sykepleierstudiene til høsten, og dette blir barn #2 jeg får under studiene. Minsten var 4 mnd da jeg hadde praksis første gang etter fødsel. Mannen har tatt ut all permisjonen.

Ta gjerne kontakt hvis du har noen spørsmål, eller bare vil prate litt rundt det å være sykepleierstudent og nybakt mamma :)

Jeg skal ikke være hjemme et helt år.
Jeg skal være hjemme frem til jul. Grunnen til det, er at vi nå til høsten har praksis fra slutten av august til midten av desember, og det kan jeg ikke begynne på en mnd før permisjonsstart.
Fra og med januar skal jeg tilbake til studier. Vi skal da ha et fag som varer i 1,5 mnd med gruppeeksamen, før det blir skriving av bacheloroppgave. Praksisen tar jeg høsten 2017.

Er veldig usikker på hva vi skal gjøre nå.. Men til syvende og sist ønsker jeg jo egentlig å være hjemme med den lille, hvertfall de første månedene... Far har jo ikke rett på fedrekvoten siden jeg ikke har rett på foreldrepenger, og hans foreldrepengeuker begynner jo da å løpe fra uke 7.. Hvis jeg har permisjon fra studiet i to semestre, vil nesten alle ukene hans ha løpt ut når jeg begynner på studiet igjen.. Uff, ble litt teit det da :P Han kan jo ikke utsette ukene, for jeg må jo da studere mens han utsetter, og jeg kan jo ikke bare "hoppe" inn i studiet sånn midt i semesteret, bare for å oppfylle aktivitetskravet..:P Foreldrestipend får jeg jo ikke hvis jeg studerer, fordi da må jo han ta permisjon og foreldrepenger. Det er ikke aktuelt for han å ta alle disse ukene sammenhengende, fordi det funker svært dårlig med jobben hans. Men, vi får vel bare gjøre som planlagt, studiet blir utsatt et år, men det får nå bare være slik :P :)

Er veldig usikker på hva vi skal gjøre nå.. Men til syvende og sist ønsker jeg jo egentlig å være hjemme med den lille, hvertfall de første månedene... Far har jo ikke rett på fedrekvoten siden jeg ikke har rett på foreldrepenger, og hans foreldrepengeuker begynner jo da å løpe fra uke 7.. Hvis jeg har permisjon fra studiet i to semestre, vil nesten alle ukene hans ha løpt ut når jeg begynner på studiet igjen.. Uff, ble litt teit det da :p Han kan jo ikke utsette ukene, for jeg må jo da studere mens han utsetter, og jeg kan jo ikke bare "hoppe" inn i studiet sånn midt i semesteret, bare for å oppfylle aktivitetskravet..:p Foreldrestipend får jeg jo ikke hvis jeg studerer, fordi da må jo han ta permisjon og foreldrepenger. Det er ikke aktuelt for han å ta alle disse ukene sammenhengende, fordi det funker svært dårlig med jobben hans. Men, vi får vel bare gjøre som planlagt, studiet blir utsatt et år, men det får nå bare være slik :p :)

Kan ikke far ta ut permisjon selv om du er permitert fra studiet? Du får penger fra lånekassen og ikke fra nav?

Kan ikke far ta ut permisjon selv om du er permitert fra studiet? Du får penger fra lånekassen og ikke fra nav?

Nei, fordi for at far skal kunne ta ut permisjon og foreldrepenger kreves det at mor er i aktivitet: Enten jobb eller heltidsstudie. Det er også slik at jeg ikke får foreldrestipend fra lånekassen dersom far tar ut foreldrepenger..

Nei, fordi for at far skal kunne ta ut permisjon og foreldrepenger kreves det at mor er i aktivitet: Enten jobb eller heltidsstudie. Det er også slik at jeg ikke får foreldrestipend fra lånekassen dersom far tar ut foreldrepenger..

Ja, sånn sett. Men da får du engangsstønad hvertfall fra Nav! Fant et eksempel på lånekassa forresten:

Eksempel: Du får foreldrestipend de første ti ukene av perioden. Etterpå tar ektefellen eller samboeren din ut fire uker foreldrepermisjon med 100 prosent foreldrepenger fra Nav. I disse fire ukene får ikke du foreldrestipend. Når ektefellen/samboeren din går tilbake i jobb, kan du få fullt foreldrestipend igjen.

Du kan forresten studere og få foreldrestipend samtidig :)

Back
Topp