Jeg er så dum

Frk.Hønemor

Elsker forumet
Jeg og jenta mi var en tur på senteret, så var jeg så sulten så vi gikk å satte oss på en cafe. Og mens jeg sitter å spiser en god baguette med roastbiff tenker jeg at det er noe jeg kan spise hver dag for det var så godt. Helt til jeg kommer på at ; nei det kan jeg jo ikke for gravide skal jo ikke spise det[&:] Jeg er så dum, og nå sitter jeg å er litt redd..

Gjort er gjort og spist er spist, men her etter skal du la være [;)]

Tror ikke du trenger å bekymre deg så veldig. Jeg har spist spekemat og tar det helt med ro [:)]
Så lenge man spiser med måte tror jeg det ikke har så veldig mye å si[;)]

Tror det går helt fint eg og. Spiste spekemat i forrige graviditet, (før eg visste eg ikkje kunne) og det gikk fint.

har både spist det og salami jeg...
Man spise det som er vakumpakket, og det som er ferskt. Men tror ikke du skal "bøtte# det innpå [;)]

Spiste salami hele forrige svangerskap siden eg ikke tenkte over at det var forbudt[&:] Gikk jo helt fint men kommer nok til å stå over denne gangen siden eg vet bedre. Er jo ikke sånn at det er farlig i seg selv men kan inneholde listeria og slikt, og de få gangene det skjer er det ganske farlig for fosteret.

Går sååå fint[:)]
Ute er det nok rimelig nytt alt kjøttet rimelig nyåpnet tenker jeg. Og det går så bra så.
Roastbiff så lenge det ikke er blodig går nok helt greit[:)]. Er bare rått kjøtt man skal være forsiktig med, men som oftest er roastbiff så og si gjennomstekt.

Signerer alle jentene her inne, og må få presisere at du alldeles ikke er dum!!![:)] Slikt kan skje alle - er jo ikke sånn at man med en gang man er gravid, kommer på at "det og det" kan du ikke spise.... Men nå vet du da en ting til du ikke skal putte i deg[:)]

Ja, ja... Sånt skjer, og i de aller, aller fleste tilfeller går jo dette helt fint. Ikke noe å stresse med i alle fall.

(ellers må jeg jo bare si at det er meningen at roastbeef skal være rosa inni, så hvis noen driver og gjennomsteker den, er det noe de ikke har skjønt[;)] og det man er "redd" for med rått kjøtt ikke er listeria, men toksoplasmose, noe som det er aller mest i i sau, ikke okse...)

Det går helt fint:) Jeg spiste blodig biff og salami før jeg visste jeg var gravid med nr 1. Jeg tok også ibux. Og det gikk helt fint:)

ORIGINAL: *lillemus*

Ja, ja... Sånt skjer, og i de aller, aller fleste tilfeller går jo dette helt fint. Ikke noe å stresse med i alle fall.

(ellers må jeg jo bare si at det er meningen at roastbeef skal være rosa inni, så hvis noen driver og gjennomsteker den, er det noe de ikke har skjønt[;)] og det man er "redd" for med rått kjøtt ikke er listeria, men toksoplasmose, noe som det er aller mest i i sau, ikke okse...)

Det var det ja Blandet litt, listeria kan vel finnes bla i fisk og oster eller tar eg feil igjen nå? Men uansett så forekommer jo begge deler veldig sjeldent men man burde holde seg unna i tilfelle!

Og som du sier; i de aller fleste tilfeller av går alt helt fint[:D]

jeg frøys ned all min spekemat og salami å roastbiff i fryseren i minst 24timer jeg før jeg tok det opp å la det i kjøleskapet for så å gommle i meg. det fikk jeg beskjed om at jeg kunne gjøre med god samvittighet, jeg måtte også spise det mens holdbarhetsdatoen fortsatt var fersk.
Det som er mest viktig er god hygiene på kjøkkenet, vaske frukt og grønt, vaske kniven for hver ting man kutter opp osv. vaske seg godt på fingrene når man har tatt borti blodig mat før steking osv...

tror nok ikke du skal bekymre deg så veldig:)

Back
Topp