Jeg er redd..

• Trådstarter Trådstarter Pysa
  • Opprettet Opprettet
P

Pysa

Guest
Jeg er redd.. Redd for at noe fælt skal skje..

Vi har bestilt oss en tur til Gran Canaria om 3 uker og jeg er livredd for at hele familien skal dø.. Jeg er sikker på at enten styrter flyet eller så blir vi utsatt for terror på feriestedet.. Jeg vet innerst inne at jeg er urealistisk, men jeg klarer ikke være fornuftig. Jeg vil helst bare avbestille turen.

Er det bare jeg som har det sånn? Hva ville dere gjort?

Vi skal til Spania i august og har begynt å grue meg pga terror. Har også flyskrekk og er redd for å styrte eller at det er med noen drittfolk med bombe på flyet :(

Selv om det er en mager trøst, er det ikke noen større sannsynlighet for at terrorhandlinger skal bli utført der du er på ferie, enn her hjemme.
Det er større sjanse for å skli og brekke nakken i dusjen, enn for at flyet styrter, men du kan ikke la være å dusje for det. ;)

Jeg synes du skal snakke med en psykolog e.l om angsten din, for det er nok ikke denne ferien i seg selv som er hovedproblemet, men en underliggende angst som nå manifesterer seg ved "symptomet" som er redselen for denne turen.

Ja, man kan bli utsatt for terror, og ja, fly styrter innimellom, men man må lære seg å ikke gi etter for angsten, og prøve å leve normalt, siden sjansene er såpass små for at noen av delene skal skje.

Jeg kjenner det på samme måte. Det har vært så mange terrorhandlinger nå at jeg føler meg ikke trygg på å skulle reise noen plass.

Selv om det er en mager trøst, er det ikke noen større sannsynlighet for at terrorhandlinger skal bli utført der du er på ferie, enn her hjemme.
Det er større sjanse for å skli og brekke nakken i dusjen, enn for at flyet styrter, men du kan ikke la være å dusje for det. ;)

Jeg synes du skal snakke med en psykolog e.l om angsten din, for det er nok ikke denne ferien i seg selv som er hovedproblemet, men en underliggende angst som nå manifesterer seg ved "symptomet" som er redselen for denne turen.

Ja, man kan bli utsatt for terror, og ja, fly styrter innimellom, men man må lære seg å ikke gi etter for angsten, og prøve å leve normalt, siden sjansene er såpass små for at noen av delene skal skje.

Jeg er i grunn helt enig i det du skriver, men kroppen vil liksom ikke høre på meg.. Fornuften forsvinner med angsten...Kanskje ikke så dumt å prate med noen..

Jeg vet godt hvordan det er å ha angst, for jeg slet med det i mange år selv.
Jeg var til slutt så syk at jeg ikke turte å stå opp av sengen, eller spise, og veide til slutt 43 kg (jeg er 163 høy) som 22-åring.
Da søkte jeg hjelp, og fikk den heldigvis i en god psykolog, og veldig god gruppeterapi.
Der fikk jeg verktøy som hjalp meg å takle angsten, og etterhvert bli kvitt den helt.
I ettertid kan jeg kjenne på at angsten sniker bak skulderen min, men da bruker jeg bare teknikkene jeg har lært, og ber den dra sin kos.

Det er viktig å lære seg å skille mellom rasjonell frykt, og irrasjonell frykt.
Å være redd for å drukne er jo en frykt for noe som reelt kan skje, mens å være redd for hai i badekaret ikke er noe man behøver å bruke energi på.
(Flåsete sammenligning, men du skjønner hva jeg mener.)
Terror er noe vi lever med rundt oss, men vi kan ikke slutte å leve, for det er den største terroren av alle, og målet til terroristene, uavhengig av hvor de kommer fra, eller hvordan de rettferdiggjør handlingene sine.

Hjernen endres faktisk helt fysisk når man har angst, men den kan "omprogrammeres" med de riktige verktøyene.
(Kognitiv atferdsterapi.)

Jeg synes absolutt du skal søke hjelp, for angst har en lei tendens til å trives i "godt" selskap, og kan fort balle på seg fortere enn man aner.

Håper du blir kvitt angsten din, og at du får en fin ferietur! ;)

Widerøe arrangerer flyskrekkurs, kanskje du kunne meldt deg på det? Og terrorhandlinger skjer, men det er svært sjeldent. Det er mye større sjanse for at du dør på alle mulige andre måter før flyet styrter eller du havner i et terrorangrep. Det høres ut som du sliter med katastrofetanker og irrasjonell angst. Fornuften sier en ting, men kroppen går likevel inn i flyktmodus. Hvis du vurderer og ønsker å avbestille turen pga angsten, da har du et problem. Jeg har selv vært hos psykolog en gang, og snakket om at jeg har flyskrekk, og ønsket hjelp med å takle det. Hun sa at det er veldig vanlig å få flyskrekk, særlig etter man får barn. Så spurte hun meg om det hindret meg i å reise. Jeg sa nei, det gjør det ikke. Vi har familie både nord og sørover, som vi besøker flere ganger i året med fly, så jeg kan jo ikke slutte å reise. For meg har det hjulpet mye å høre på musikk under takeoff (som jeg syntes er verst) og å ha noe å lese i. Psykologen sa at det høres ut som jeg har funnet gode teknikker for å håndtere frykten, og så lenge ikke lar angsten for å fly stoppe meg, så så ikke hun på det som et problem. Hun sa også at den beste medisin er å eksponere seg for det man er redd for, og slik vil man erfare gang på gang at det går bra, at det ikke er noe å være redd for. Prøv å utfordre deg selv. Oppsøk steder du er redd for (tbane?) og for all del, ikke avbestill ferien da! Det kommer jo til å bli så deilig for hele familien :) Og 99,9999999 % sjanse for at dere alle kommer tilbake, brune og blide etter en fin ferie :)

Ta deg en part med en psykolog, for det er vanskelig å kontroller sånne tvang tanker, kanskje han har teknikk og råd på hvordan du kan få kontrollen igjen :-) masse lykke til :-)

Widerøe arrangerer flyskrekkurs, kanskje du kunne meldt deg på det? Og terrorhandlinger skjer, men det er svært sjeldent. Det er mye større sjanse for at du dør på alle mulige andre måter før flyet styrter eller du havner i et terrorangrep. Det høres ut som du sliter med katastrofetanker og irrasjonell angst. Fornuften sier en ting, men kroppen går likevel inn i flyktmodus. Hvis du vurderer og ønsker å avbestille turen pga angsten, da har du et problem. Jeg har selv vært hos psykolog en gang, og snakket om at jeg har flyskrekk, og ønsket hjelp med å takle det. Hun sa at det er veldig vanlig å få flyskrekk, særlig etter man får barn. Så spurte hun meg om det hindret meg i å reise. Jeg sa nei, det gjør det ikke. Vi har familie både nord og sørover, som vi besøker flere ganger i året med fly, så jeg kan jo ikke slutte å reise. For meg har det hjulpet mye å høre på musikk under takeoff (som jeg syntes er verst) og å ha noe å lese i. Psykologen sa at det høres ut som jeg har funnet gode teknikker for å håndtere frykten, og så lenge ikke lar angsten for å fly stoppe meg, så så ikke hun på det som et problem. Hun sa også at den beste medisin er å eksponere seg for det man er redd for, og slik vil man erfare gang på gang at det går bra, at det ikke er noe å være redd for. Prøv å utfordre deg selv. Oppsøk steder du er redd for (tbane?) og for all del, ikke avbestill ferien da! Det kommer jo til å bli så deilig for hele familien :) Og 99,9999999 % sjanse for at dere alle kommer tilbake, brune og blide etter en fin ferie :)

Takk for svar :-) det hjelper å lese det du skriver :-)

Syns du ska snakka med psykolog om detta å få hjelp. Kan ikke vara gott å gå å tenka sånn.
De kan hænda øverallt . Man er typ aldrig trygg noen plats men man måste kunna jobba med seg selv og sina tankar

Så godt at andre føler det likt som meg. Vi skal til USA i sommer og jeg har sånn angst for at flyet skal styrte. Men når jeg snakker med venner og kjente som flyt med sine barn flere ganger i året så blir jeg litt beroliget.

Back
Topp