Jeg er redd

Bkno6066662

Andre møte med forumet
Hei.
Vet dette kanskje skal være et forum hvor folk gleder seg over graviditeten sin, men jeg vet ikke hvor ellers jeg kan henvende meg anonymt. Jeg har nettopp funnet ut at jeg er blitt gravid og er 6 uker på vei. Jeg har en datter på 9mnd har søkt vgs til høsten og er uten jobb, sliter med å få støtte fra NAV og sliter med å få en jobb, sender ut søknader overalt, møter opp på intervju men nei ingen jobb å få. Så jeg lever på samboerens inntekt, han går på Luftkrigsskolen her i Trondheim og vi skal flytte til rygge i juni, hvor han skal studere og det skal jeg også. Denne graviditeten kom som et stort sjokk og jeg hadde planer om å få ferdig skole før nestemann tok plass, slik ser det ikke ut som nå. Jeg er veldig imot abort, så det er ikke et alternativ, men vær så snill trenger råd. Jeg har ikke anelse hva jeg skal gjøre, finns det andre muligheter enn abort? Takk for svar
 
Hei! :) først og fremst: gratulerer med 6 uker på vei, jeg er 6+1 uker på vei i dag.
Høres ut som du er usikker på om du vil ta abort, og jeg vil råde deg til å tenke godt gjennom valget, som det virker som du gjør :) er ingen problem å ta permisjon fra Vgs ett år, da man i Norge har rett til vgs over 5 år (dvs du kan omså ta 2 permår og det vil gå bra). Når du føder barnet har du også rett på engangsstønad, litt usikker men tror det ligger på 40 000kr som er et engangsbeløp. Siden du ikke har jobbet er det vel dette du søker om :) skal ikke være noe problem for deg å få det.
Kontakt lege og NAV for rådgivning og hjelp med dette valget. Du bør også høre med din samboer, hva sier han? Kanskje han ikke har noe i mot å stille opp og betale for deg og barnet, da han har fast inntekt og jobb?
Vil ikke påvirke deg i ene eller andre retning, er helt opp til deg. Din kropp og din utdanning, og din lille spire.
Må bare ønske deg lykke til med dette valget<3
 
En venn av meg sa dette om abort:
Dersom du velger dette barnet når du har ønsker om fler, så velger du bort ett barn senere.
Dersom du velger bort dette barnet, så velger du et annet på et senere tidspunkt.

Nå har ikke jeg vært i situasjonen hvor abort har vært tema, men jeg var 18år da jeg ble gravid med min første og vet hvordan det er når ingenting ligger til rette for barn. Men vet du hva - det har en tendens til å ordne seg. :)
Siden du har et barn fra før så er sikkert det meste av utstyr etc på plass.

Jeg hadde forsøkt å søke på jobber om jeg var deg. Barnehager, sykehjem, hjemmehjelp ol. pleier alltid å mangle tillkallingsvikarer, hva med å starte der og få en fot innenfor?
Dersom du ikke får jobb så får du engangsstønad, den er vel på ca 40.000,-. Viss barnefar har rett på permisjon med lønn er det mulig at han kan ta størsteparten slik at du får gått på skole?
Har dere lav inntekt samlet så har NAV ordninger for bostøtte etc.

Anbefaler deg til å ta kontakt med NAV for å høre hvilke muligheter dere har.

Lykke til :)
 
Hei. Gratulerer med en liten spire. Dersom du har lav/ingen inntekt så kan det hende du har krav på forsørgerstipend mens du er under utdanning. Sjekk ut med lånekassen hvilke muligheter du har. Dere kan også ha rett til bostøtte fra husbanken i kommunen. Jeg er helt sikker på at du og din samboer finner en løsning som passer best for dere :) Stå på -det meste pleier og ordne seg.
Klem til deg.
 
Back
Topp