Jeg eier ikke vaskegen ><

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Jeg har skrevet tråder om vasking av klær her før og fått mange tips, men jeg blir ikke kvitt flekkene likevel!
Er det slik at gamle flekker aldri blir borte fordi de er inngrodde? Ca et år gamle flekker. Tran.
Men hva med nye flekker? Lillemor fikk tak i en kopp med kald kaffe her en dag og sølte på klærne sine. Da vi kom hjem la jeg klærne i en bøtte med zalovann i en dag. Dagen etter la jeg klærne i klor. Så vasket jeg dem på 40 grader og likevel er det litt misfarget.
Jeg kjøpte flytende gallesåpe og gnikket på noen flekker og lot dem virke i en times tid før jeg vasket klærne i maskinen med gallesåpe. Det hjalp heller ikke. Men dette var gamle flekker.

Er det på tide å gi opp gamle flekker?

Er flekkfjerning noe bare smarte folk får til? Er det slik at flekken skal gnikkes et bestemt antall ganger og virke så og så lenge før det vaskes med et spesielt vaskemiddel?
Vi vasker med blenda, og enkle flekker går jo men ikke de litt verre. Og jeg vasker på 40 grader for det er det som står på vaskeanvisningen.

Jeg er lei av flekker og jeg er lei av såpe. Jeg har to spesialsåper for flekker samt en zaloflaske pg klor stående på badet.

Hmmm...
Cluet er vel kanskje å få det i vann så fort som mulig før det rekker å sette seg i fibrene?

Men samtidig er ikke jeg så flink på å få ting i vann heller... Men sliter ikke så mye med flekker synes jeg.

Jeg lar ofte gallesåpa virke mye lenger enn en time jeg.

Jeg sliter mest med appelsinflekker jeg...

Frøkna elsker appelsin, og søler jo litt.
Så ofte kommer hun hjem fra bhg med appelsinsøl på ermer og nedover brystet.

Ble litt irritert en gang hun hadde splitter ny hvit body på seg i bhg og den kom oransje hjem... Ermene der fikk jeg ikke helt rene, så det er litt surt. Synes heldigvis ikke kjempegodt.

Men aldri opplevd at kaffe er så vrient?

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

jeg har 2 ting jeg bruker og tror det er kanskje bare et par flekker jeg aldri har blitt kvitt. jeg bruker vanish, spesielt den sprayen og det den ikke tar, tar som regel nylonvask som du kjøper i vanlig dagligvare :-)

Når flekkene er så gammle som et år, så er det kanskje ikke så rart at de sitter i. Å tran er vel også gjerne noe som er vanskelig å få bort, har kastet en del med slike flekker... Har god erfaring med vanish her i allefall! :)

Lurer på om biotex eller cilit bang også har noe sånn flekkfjerner spray til klær? Hvis ikke ville jeg forsøkt vanish :) og gamle flekker hadde jeg gitt opp... :p

Sent from my iPhone using BV Forum

Gamle flekker har jeg og gitt opp, men nye tar jeg med zalo og det funker som regel :)

En steamer er faktisk bra for flekkfjerning :D

Jeg kjøpte en for mange år siden for å fikse noen gamle gardiner og med et minutt på en gammel flekk som var no fettsprut fra en steik så ble flekken borte.

Ellers på nye flekker kan man gni salt fordi det trekker til seg veske.
Zalo og lunket vann til fettflekker og jeg har hørt at rødvin kan fjernes med eddikk. Det har jeg dog ikke forsøkt.

Alt av bommul tåler 90 graders vask, men det anbefales ikke fordi delikate plagg mister formen i askemaskinen fordi det sentrifugeres hardt.
Det du kan prøve er å koke det på komfyren i 5 minutter isteden :)
Da skal varmen bli så høy at fett løses opp.
Bare pass på at du ikke brenner deg når du skal ta opp plagget.

Jeg pleier å helle av vannet og skylle med lunkent vann i vasken.

Jeg har prøvd vanish. Etter 3 vask der klærne ble bløtlagt først og skrubbet og gnidd på ble flekkene nesten borte. Men ikke helt :(

Sverger til olivensåpen jeg fikk av svigermor! Pleier å gnikke plagget med den og hvis det er en vanskelig flekk pleier jeg å la det ligge litt med såpen på. Det er ikke en eneste gang den ikke har fjernet en flekk, og blåbær er ingen problem å få vekk. :) :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg bruker biotex flekkfjerningsspray på flekken med en gang, fungerer veldig bra. På ull bruker jeg sitronsåpe. Hvite plagg klorbehandles gjerne på høy temperatur 60/90 grader. Fargede plagg mistet fort litt av fargen om de vaskes på høye temperaturer men en gang eller to skader ikke så mye

I går kveld spiste lillemor brødskive med leverpostei til kveldsmat. Hun griset veldig og bodyen ble full av mat. I dag ble den vasket på 40 grader med flytende gallesåpe, og istedet for hvit er den nå hvit og gul. Er det normalt? Trodde leverpostei var enkle flekker jeg :anyone

Pleier å ha zalo eller flytende vaskemiddel rett på flekken, det tar det meste. Ble temmelig frustrert da Sofie hadde fått neongul markeringstusj på de nye hvite putetrekkene mine, men jeg hadde flytende vaskemiddel på med en gang jeg så det, og lot det ligge en liten stund før jeg satte på en maskin med hvitvask. Alt forsvant. Vasker med Omo for hvitt tøy, og Ariel eller noe til farget.

Som nevnt over, så er det et poeng å få fukt på flekkene med en gang, og gjerne ha noe form for flytende vaskemiddel rett på flekken. Zalo løser jo opp fett, så det kan være smart på flekker med fett/olje.
Klor har jeg aldri brukt.

Er ikke så plaget med permanente flekker, det skjer jo så klart av og til på vesla sine klær, for hvis jeg skulle hatt vaskemiddel på hver eneste flekk hun fikk så hadde jeg aldri blitt ferdig. Prioriterer ekstra fine klær og evt nye klær. Ble litt irritert da hun kom hjem fra barnehagen første dagen med en ny genser, og den var innklint hadde fått tørke med både tomatsaus og grønn maling på, og det klarte jeg ikke å få vekk helt, men det fikk bare være.

Back
Topp