Jeg blir så oppgitt!!!!!!

mammatileijente skrev:
Herregud.. for en fjott!! Blir helt oppgitt over svaret du får jeg! Siden Finn.no godtar.. så er det leveringsklare?!?!?!

Tas kattunger for tidlig vekk fra sin mor, risikerer man å skape en katt som
aldri vil fungere som en normal katt, og kjæledyr. Mange lever i god tro om at
det er riktig med 8 uker ved levering, fordi dette gjelder hunder. Men for
katter er det alt for tidlig å komme i et nytt hjem i så ung alder.

Her er noen viktige grunner for å ikke levere kattungene før de er 12 uker:

Ved å ta vekk ungene fra sin mor for tidlig risikerer man at katten ikke lærer
det nødvendige om nettopp det å være katt. Dette kan resultere i at man får en
suttekatt, en katt som aldri lærer å slutte å sutte. Den kan sutte på armer,
hals osv. Dette er et tegn på mangelfull utvikling.
· Eksperter er enige om
at rett leverings alder på katter er 12 uker. Professor og etolog Bjarne
Braastad ved Landbrukshøyskolen på Ås, Den Norske Veterinærforening og
Mattilsynet er blant disse.
· Kattunger under 12 uker er fortsatt på
diestadiet. Å ta de fra moren for tidlig kan som tidligere nevnt føre til
sutting, men også urenslighet, og utrygghet.
· Før fylte 12 uker er ungene
fortsatt psykisk og fysisk avhengig av kontakt med mor og eventuelle søsken."

Veldig enig i alt du skriver!!!
Derfor stusser jeg så over kattene mine på 11 mnd..
Jeg fikk de da de var 16 uker (de er søstre), og de sutter på ALT!
Dyna mi, armene og halsen min, klærne mine osv.
Men de er også ekstremt kosete og veldig trygge.
Merkelige katter jeg har :P

Måtte le da storepus på 2 år.. For han har jo sett hvordan disse to søstrene holder på..
Så han kom bort til meg og begynte å sutte på meg... Jeg bare hææææ??
Men så fant han ut at dette ikke var noe for han, så han gjorde det kun den ene gangen:P

LadyZ skrev:
Er det mulig? For en barnslig person dette er da. Og svare deg sånn! Ville sendt en melding til finn.no jeg, og sagt i fra. Så kanskje de gjør noe med det.

Ho er 22 eller noe rundt der, og bare driver dank... 

Pucca skrev:
Er det mulig? Det går jo ikke an å argumentere så teit. Du linket jo til og med til noe som beviste at du har rett. Det blir jo som å påstå at det regner en dag det er skyfri himmel. Stakkars små;(

Ho er jo gud kan du skjønne! Haha!

Kjente jeg ble sånn småkvalm.... 

Herregud, er det MULIG???? 
Vi fikk en kattunge når hun var mellom 6-8 uker. Det var usikkert når de kom til verden, fordi moren forsvant, og det tok tid før de fant hun, og pusebabyene. Men moren ville ikke ha noe med de å gjøre, så vi flasket den så godt vi kunne. Men hun ble en rastløs katt, som hadde tendenser til å gjøre fra seg inne de 2 årene vi fikk beholde hun.
MEN hun var også en kosekatt uten like når hun først ville=)

Hun forsvant dessverre i August i fjor, og vi har ikke funnet hun igjen:(

Tror ikke det er så mange som vet det med at kattunger skal være 12 uker. fikk det selv først med meg for par uker siden via en link fra ei venninne på facebook.
-Men når har jeg ikke katter selv da.

smash skrev:

mammatileijente skrev:
Herregud.. for en fjott!! Blir helt oppgitt over svaret du får jeg! Siden Finn.no godtar.. så er det leveringsklare?!?!?!

Tas kattunger for tidlig vekk fra sin mor, risikerer man å skape en katt som
aldri vil fungere som en normal katt, og kjæledyr. Mange lever i god tro om at
det er riktig med 8 uker ved levering, fordi dette gjelder hunder. Men for
katter er det alt for tidlig å komme i et nytt hjem i så ung alder.

Her er noen viktige grunner for å ikke levere kattungene før de er 12 uker:

Ved å ta vekk ungene fra sin mor for tidlig risikerer man at katten ikke lærer
det nødvendige om nettopp det å være katt. Dette kan resultere i at man får en
suttekatt, en katt som aldri lærer å slutte å sutte. Den kan sutte på armer,
hals osv. Dette er et tegn på mangelfull utvikling.
· Eksperter er enige om
at rett leverings alder på katter er 12 uker. Professor og etolog Bjarne
Braastad ved Landbrukshøyskolen på Ås, Den Norske Veterinærforening og
Mattilsynet er blant disse.
· Kattunger under 12 uker er fortsatt på
diestadiet. Å ta de fra moren for tidlig kan som tidligere nevnt føre til
sutting, men også urenslighet, og utrygghet.
· Før fylte 12 uker er ungene
fortsatt psykisk og fysisk avhengig av kontakt med mor og eventuelle søsken."

Veldig enig i alt du skriver!!!
Derfor stusser jeg så over kattene mine på 11 mnd..
Jeg fikk de da de var 16 uker (de er søstre), og de sutter på ALT!
Dyna mi, armene og halsen min, klærne mine osv.
Men de er også ekstremt kosete og veldig trygge.
Merkelige katter jeg har :P

Måtte le da storepus på 2 år.. For han har jo sett hvordan disse to søstrene holder på..
Så han kom bort til meg og begynte å sutte på meg... Jeg bare hææææ??
Men så fant han ut at dette ikke var noe for han, så han gjorde det kun den ene gangen:P

Hehe:)

Min katt var også sånn.. husker ikke hvor gammel han var.. han var fra FOD gården.. han suttet på absolutt alt.. helst sånne ullgensere.. da lå han i armkroken min og suttet:)

Han ble ikke spesielt kosete med årene da men..

kjære vene, er dette mulig?? har ikke katt selv, men til og med jeg vet at de ikke er leveringsklare før uke 12. og så tror til og med dama at ettersom finn har godkjent det så er dt lovlig liksom??? wtf!!!! er generellt skeptisk til dyr som gis bort på finn(selv om også mange der er seriøse), men den der tok virkelig kaka du... men synes du gjorde en kjempejobb med å prøve å opplyse henne da, selv om det tydeligvis ikke hjalp...

Herre min hatt,jeg er ikke noe kattemenneske,men til og med jeg vet at kattunger ikke er leveringsklare før de er 12 uker gammel:-( Stakkars katter sier bare jeg,og kjerringen og for den saks skyld....

oi, snakk om å ikke ha peiling. greit nok at h*n kanskje ikke visste bedre, men man kan jo diskutere på en folkelig måte allikevel. "det finnes en gud, og det er meg" ???? whaaaaat?? :P

Å kjære vakre vene...
Jeg er nesten målløs...

Ei på jobben tok frem telefonen i går og skulle vise katteungen hun skulle hente i går.
Hun: Se her da, så søt! Den er 6 uker.
Jeg: HÆ?! Hvorfor?!
Hun: Er svigermor og svigerfar som har de. Kattemoren er ikke så interessert i de lenger, og svigermor sier de er klare.
Jeg: Ehh, nei, det er de så visst ikke. Katteunger skal være minst 12 uker, noen foretrekker også 14.

Men jeg skjønte fort at hun ærlig talt ikke var klar over det, så jeg gadd ikke kjefte på henne for det, for det var jo ikke hennes feil.
Håper hun tenkte over det og sjekket det opp. Men jeg tror vel heller at hun hentet katten i går, som planlagt.

Jeg mener at når man har katter, så setter man seg inn i ting....
Hvertfall når man får kattunger!!
Det er et par tastetrykk på google, så finner man det ut!!
Og jeg sa det bare for å være snill, og ho klikka!

Men som sagt, ho er jo gud:P

niandi skrev:
kjære vene, er dette mulig?? har ikke katt selv, men til og med jeg vet at de ikke er leveringsklare før uke 12. og så tror til og med dama at ettersom finn har godkjent det så er dt lovlig liksom??? wtf!!!! er generellt skeptisk til dyr som gis bort på finn(selv om også mange der er seriøse), men den der tok virkelig kaka du... men synes du gjorde en kjempejobb med å prøve å opplyse henne da, selv om det tydeligvis ikke hjalp...

Tenkte det var verdt et forsøk hvertfall..
Ho har hund også, og 5 katter, og alle går inne å pisser og sånn.. Det er så grisete hjemme hos ho...:/
Hadde jeg ikke hatt 3 katter og en hund og barn selv, så hadde jeg trappa opp på døra og tatt alle kattene hennes!
Jeg har dyreplageri, for det er det dette er!!

Oppdrag Nemo skrev:
Å kjære vakre vene...
Jeg er nesten målløs...

Ei på jobben tok frem telefonen i går og skulle vise katteungen hun skulle hente i går.
Hun: Se her da, så søt! Den er 6 uker.
Jeg: HÆ?! Hvorfor?!
Hun: Er svigermor og svigerfar som har de. Kattemoren er ikke så interessert i de lenger, og svigermor sier de er klare.
Jeg: Ehh, nei, det er de så visst ikke. Katteunger skal være minst 12 uker, noen foretrekker også 14.

Men jeg skjønte fort at hun ærlig talt ikke var klar over det, så jeg gadd ikke kjefte på henne for det, for det var jo ikke hennes feil.
Håper hun tenkte over det og sjekket det opp. Men jeg tror vel heller at hun hentet katten i går, som planlagt.

Uff.. Men her er det faktisk svigers som har ansvaret syns jeg!
Og dersom dama på jobben din ikke visste bedre, og du sa det var 12 uker, så hadde jeg reist til svigers å levert den tilbake!

Back
Topp