Jeg blir så lei!!!! *sivilforsvaret*

Hjemmelsgrunnlag for tjenesteplikt i Sivilforsvaret
Hjemmelsgrunnlag for tjenesteplikt i Sivilforsvaret er Lov 25. juni 2010 nr 45 om kommunal beredskapsplikt, sivile beskyttelsestiltak og Sivilforsvaret (sivilbeskyttelsesloven) § 7 ”Menn og kvinner mellom 18 og 55 år som oppholder seg i Riket kan pålegges tjeneste i Sivilforsvaret.
http://www.sivilforsvaret.no/Tjeneste/Tjenesteplikt/

gutt09jente11 skrev:
Er vel hvem som helst som kan bli plukket ut til sivilforsvaret, det har ingenting med det vanlige forsvaret å gjøre.

der lærte jeg noe nytt... kan man "risikere" dette hele livet liksom?

er vel slik nå at blir en kaldt inn så blir en kaldt inn
du kan møtte opp med papirer og etc og da er det stor sjanse for at du blir sendt hjem igjen. Bedre å gjøre det en å bli hentet som en gutt jeg gikk i klasse med på helse og sosial fag. de trodde ikke han var alenefar så de hentet ham på skolen så der måtte jeg og en annen hente dateren hans i barnehagen og ha ho i 1 døgn til han kom hjem igjen

Tanketrollet skrev:
Tiil dere som snakker om sesjon osv; Det er sivilforsvaret, ikke forsvaret hun snakker om. To forskjellige ting. Og til sivilforsvaret så MÅ man møte ja, så sant man ikke har fått fritak på et eller annet grunnlag. Og jenter MÅ møte til sesjon (for forsvaret) nå, men de er ikke tjenestepliktige.

Må man vel ikke..
Eller endret det seg for kullet i år?

Jeg fikk innkallelse i fjor, svarte på spørsmål om meg selv på nett og fikk svar at de ikke "ville ha meg" pga helse..

smash skrev:

5ifamilien? skrev:
Hæ? Kan alle damer bli kalt inn? eller er det bare de som er under en viss alder?

For guds skyld håper jeg de sparer seg å sende brev til Miss fat altså, da blir det fuckings satans månelyst!!

Alle aldre.... Eldste jeg har hørt om var 45..

Det er ikke frivillig nei..
De trua meg med fengsling...
Det er bare helt høl i huet..
Jeg sliter med smerter hver dag, legen bekrefter dette, sender inn brev ++
Også får jeg tilbake fra legen der at neiiiida, du er ikke syk! Pell deg hit!

De skal virkelig få høre det i morgen når jeg skal ringe!!!!!!!

Hva er poenget med å tvinge noen som ikke vil? Og iallefall de som ikke er egnet til det. Synes det er skummelt å tenke på at noen som ikke vil være der, skal ha slikt ansvar 

Sivilforsvaret og forsvaret/militæret er to heeeeeeeeeeelt forskjellige ting 

Det er snakk om leteaksjoner, hjelpe til ved skogbrann etc... Ikke militært i det hele tatt! 
Men når du først er i systemet kommer du deg ikke ut :p Hehe, høres fælt ut kanskje, men du kan bli tilkalt når som helst, dag som natt... Man bidrar med noe godt, men om helsa ikke tillater det bør man ikke være tvunget til å gjennomføre !

AnaBanana skrev:
Hva er poenget med å tvinge noen som ikke vil? Og iallefall de som ikke er egnet til det. Synes det er skummelt å tenke på at noen som ikke vil være der, skal ha slikt ansvar 

ja, jeg syns også det er helt høl i huet.. Det burde være frivillig..
Men det værste er å høre en lege som ALDRI har møtt meg, si at jeg er frisk.
Enda legen min som KJENNER meg, sendte resultater fra røngten ++
Gir opp....

Velkommen i gjengen! Jeg blei kalt inn for fire år siden, men så blei jeg gravid og fikk utsettelse. Etter to år var jeg på fordelingsmøte, hvor vi blant annet var gjennom en legesjekk. Har du vært på et slikt møte? Om ikke blir du sikkert fritatt etter det. Var ganske mange som blei fritatt for helsa. Jeg blei ikke det, men siden jeg hadde små barn skulle jeg tidligst bli kalt inn etter et par år. Fikk nettopp tlf om jeg kunne stille på kort varsel, noe jeg ikke kunne. Derfor må jeg på kurs til våren.

Merri24 skrev:
Velkommen i gjengen! Jeg blei kalt inn for fire år siden, men så blei jeg gravid og fikk utsettelse. Etter to år var jeg på fordelingsmøte, hvor vi blant annet var gjennom en legesjekk. Har du vært på et slikt møte? Om ikke blir du sikkert fritatt etter det. Var ganske mange som blei fritatt for helsa. Jeg blei ikke det, men siden jeg hadde små barn skulle jeg tidligst bli kalt inn etter et par år. Fikk nettopp tlf om jeg kunne stille på kort varsel, noe jeg ikke kunne. Derfor må jeg på kurs til våren.

Uff, så kjipt.
Har ikke vært på noe møte nei.
Men nå legen min sier jeg ikke skal, så skal jeg ikke...
Trenger ikke andre leger til å se på meg..
Legen min kan jobben sin liksom..
Det er det jeg er mest irritert over...!

Sivilforsvaret er en statlig forsterkningsressurs for nød- og beredskapsetatene ved håndtering av store og spesielle hendelser - en viktig aktør i den norske redningstjenesten.

Slik Norge bruker Sivilforsvaret i fredstid, er det en rimelig forsikring for at samfunnet har folk og materiell å sette inn når andre ressurser ikke strekker til. Samtidig ivaretar Sivilforsvaret andre samfunnsoppgaver.

Se Film om Sivilforsvaret

Sivilforsvaret:

• har kompetanse, er organisert og utstyrt for å gi operativ støtte til nød- og beredskapsetatene
  • gir opplæring innen beredskap og redning for egne mannskaper og andre aktører innen den norske redningstjenesten
  • bidrar til hjelpearbeid ved katastrofer i andre land
  • inngår i atomulykkesberedskapen, og utgjør en viktig del av landets målenettverk
  • driver en landsomfattende tjeneste for varsling av befolkningen ved overhengende fare
  • ivaretar viktige oppgaver i tilfelle krig

Hjemmelsgrunnlag for tjenesteplikt i Sivilforsvaret

Hjemmelsgrunnlag for tjenesteplikt i Sivilforsvaret er Lov 25. juni 2010 nr 45 om kommunal beredskapsplikt, sivile beskyttelsestiltak og Sivilforsvaret (sivilbeskyttelsesloven) § 7 ”Menn og kvinner mellom 18 og 55 år som oppholder seg i Riket kan pålegges tjeneste i Sivilforsvaret”.

Sivilforsvarets avdelinger skal gjenspeile samfunnets sammensetning i størst mulig grad. Kvinner og menn rekrutteres derfor på lik linje. Rekrutteringsarenaer er Vernepliktsverket, Det sentrale folkeregistret og Siviltjenesten. Kriteriene for rekruttering er navn, adresse, alder og kommune.

Fredsinnsatsgrupper (FIG) består av 24 tenestepliktige med kompetanse, materiell og oppgåver for brannsløkking, redningsteneste, førstehjelp, søk, samband, ordensteneste og måling av radiaktiv stråling.

Mobile renseeiningar (MRE) består av 24 tenestepliktige med kompetanse og utstyr for vasking av personar som har vore utsette for kjemisk forureining.

Fredsinnsatsgrupper personell (FIGP) består av 24 tenestepliktige med kompetanse og materiell til å kunne forsterke fredsinnsatsgruppene.

I tilfelle krig kan Sivilforsvaret kalle inn ein reservestyrke på ytterlegare 8 000 tenestepliktige.

Fredsinnsatsgrupper (FIG) består av 24 tenestepliktige med kompetanse, materiell og oppgåver for brannsløkking, redningsteneste, førstehjelp, søk, samband, ordensteneste og måling av radiaktiv stråling.

Mobile renseeiningar (MRE) består av 24 tenestepliktige med kompetanse og utstyr for vasking av personar som har vore utsette for kjemisk forureining.

Fredsinnsatsgrupper personell (FIGP) består av 24 tenestepliktige med kompetanse og materiell til å kunne forsterke fredsinnsatsgruppene.

I tilfelle krig kan Sivilforsvaret kalle inn ein reservestyrke på ytterlegare 8 000 tenestepliktige.

Oversikt over fritaksgrunner
Fritak fra kurs, øvelse og annen sivilforsvarstjeneste kan innvilges på grunnlag av:

• dokumentert sykefravær
  • velferdshensyn (f eks utdanning, omsorg for barn, sykdom i familien mv)
  • hensynet til offentlige interesser
  • hensynet til næringslivets interesser

Les mer på sivilforsvaret.no

Jeg har selv vært i sivilforsvaret,pga dårlig rygg fikk jeg fritak fra endel øvelser,og fikk være med på en måte jeg klarte det. Det var mange interessante foredrag og forelesninger og det var kjempe sosialt og moro :-) Man må IKKE være i "skævven" i en uke,men man må gå letemannskap i ett par timer.Og dem med dårlig rygg har godt av å gå i skogen,det fikk hvertfall jeg beskjed om når jeg gikk til behandling :-)På kveldene satt vi på rommene og drakk øl og hørte på musikk,eller så satt vi i "hytta" og så på tv og kjøpte øl der,spilte biljard og koste oss masse :-) Dra dit med åpent sinn,du kommer til å bli positivt overrasket,det ble jeg :-) Lykke til :-D

Så flott at du hadde en porsitiv opplevelse!!:)
Og ja, de sier at med dårlig rygg er det bra å gå i skogen, men jeg har en ekstra ryggvirvel,som gjør at jeg får vondt av å gå,sitte, ligge ++
Så blir ikke mye søvn for å si det sånn...

smash skrev:

5ifamilien? skrev:
Hæ? Kan alle damer bli kalt inn? eller er det bare de som er under en viss alder?

HØ?? kan jeg å plutselig få brev om at jeg må inn å yte i 3 uker nå..?

Det eller fengsel??

WHA?

DenicaD skrev:

smash skrev:

5ifamilien? skrev:

HØ?? kan jeg å plutselig få brev om at jeg må inn å yte i 3 uker nå..?

Det eller fengsel??

WHA?

Ja, er det ikke hyggelig...
Når de får brev fra legen, jeg forklarer også hvordan det er osv, så får man tilbake, NEI DU ER IKKE SYK! ENTEN KOMMER DU ELLER SÅ ER DET FENGSEL!
Lenge leve empatien....

smash skrev:

Merri24 skrev:

Uff, så kjipt.
Har ikke vært på noe møte nei.
Men nå legen min sier jeg ikke skal, så skal jeg ikke...
Trenger ikke andre leger til å se på meg..
Legen min kan jobben sin liksom..
De fleste instanser av den typen har jo sin egen lege da, ikke nødvendigvis fordi DIN lege ikke kan jobben sin, men for å unngå juks med legeattester f.eks.
I tillegg vet jo legen til sivilforsvaret best hva som kreves og ikke kreves i forhold til helse, så det er forståelig at de kaller inn og ønsker å prøve fastlegens funn.

Tror ikke det gagner på noen måte å ringe i dag å skjelle ut. Det er det jeg er mest irritert over...!

Har prata med de nå, og kjefta ikke, men var ganske irritert...
Ho skulle ringe meg opp igjen, så da får jeg sitte her å vente da..
Makan til ufyselig menneske skal man leite lenge etter!!!!!!!!

Back
Topp