Jeg blir gal....

Shionage

Flørter med forumet
Som overskriften sier, mine 2 krangler dagen lang, de er 4 og 6 år, og dagene går i hyling, slåing og sparking, Timeout blir brukt flittig men barna kan jo ikke sitte der hele dagen heller, noen ganger er jeg heldig, da er de bestevenner, men det varer somoftes bare i 5 min før de er i strupen på hverandre igjen, egentlig burde jeg kle oftere på de å dra ut, men med skole (er på sisteåret sykepleie) full jobb og 1 liten på vei, så har jeg rett og slett ikke ork til å springe ute med de, de har hvert sitt rom som nesten aldig blir brukt, om en går på rommet sitt for å leke så tar det noen minutter og da er andre mann der å stjeler leker eller bare plager, er det noen som har gode råd om hvordan løse denne evige konflikten som vi har hjemme, om ca 1 år skal de dele rom så hadde håpet at de skulle være litt bedre venner til den tid
 
Jeg føler med deg. Slik er dessverre mine også, men det har blitt bedre etter begge begynte på skolen
 
Akkurat sånn er det her og :rolleyes:
De er i tottene på hverandre nesten hele tiden (2.5 og 5.5 år)

Jeg satser på at det løser seg snart :p
 
Så utrolig godt å lese at flere har det som meg.. akkurat som om du har beskrevet mine 2..
What to do?:/ ikke vet jeg.
 
Jeg har "heldigvis" bare en, så hos oss er det MEG han er sint på. :p
Men jeg husker at jeg og søster'n slåss som hund og katt i mange år, frem til vi var 14 (meg) og 10 (hun) - da ble vi plutselig venner.
Ikke det at vi aldri kranglet etter det - men det ble unntaket snarere enn regelen.
Når jeg da sier at mamma var førskolelærer og utdannet pedagog som var hjemme med oss til vi var 4 og 9, så sier det litt om hvor vanskelig søsken"kjærlighet" kan være å håndtere.

Kanskje du finner noen tips her?
Der sier artikkelforfatteren blant annet at selv om hun ikke er noen fan av belønning så kan det noen ganger være på sin plass - og jeg syntes det hørtes ut som en interessant idé.
"Om dere klarer å leke sammen/rolig/hver for seg i ti minutter (eller fem, alt etter hvor håpløse de er ;) ), så putter jeg en penge/neve druer/rosiner i skålen. Når den er full/dagen er over/klokka piper så kan vi bruke de pengene/snacksen til å gå på kino/kjøpe kakao/kose oss."
Skill dem fra hverandre og si at de ikke får leke sammen før klokka piper (fem eller ti minutters stoppeklokke), hver gang de går i tottene på hverandre starter klokka igjen - litt som en timeout, men adskillelse fremfor "sitt her i trappa".

Innfør en "sinnapute" eller noe liknende som de kan denge på når de blir sinte, i stedet for hverandre. Jeg pleier å minne Jr. om at man har lov til å bli sint. Man kan skrike, eller trampe i bakken, eller slå på sofaen - men det er IKKE lov å kalle hverandre for stygge ting, eller slå hverandre.
Noen ganger funker det til og med... :p
 
Kjenner meg GODT IGJEN !!

Mine er 5,5 år og snart 4 år. Og de krangler om ALT...og ingenting. De gikk i samme avdeling i barnehagen, og det var like ille der, men vi fikk flyttet eldste over til en annen barnehage rett bortenfor ( de har flere skolestartere, enn han alene i gamle barnehagen ) Det hjalp litt på "krigen" de hadde dagen lang fra morgen til kveld. Ja og de deler også soverom, så ser virkelig frem til sommeren når huset er ferdig påbygget og de får EGNE rom... hehe

Vi har per dags dato et liiiiiiiiite hus, så det er ikke noe sted å gå for å være litt for seg selv her. Vanskelig med det når de deler rom også, så om noen måneder blir alt større, woho.. ;) Alltid godt med litt alenetid og sine ting på sitt rom. De gleder seg vertfall!
 
Fikk noen tips nå :) tusen takk, får prøve meg litt frem, men begynte med det som var mest åpenlyst for meg, kuttet ut all søtt i hverdagen og ipad og tv er avstengt, virker som det har hjulpet litt det også, barna trekker oftere til hver sitt rom og de kan faktisk leke sammen en stund også, men godt med triks oppe i ermen, vil nok prøve belønning for mine reagerer ofte veldig bra på slikt.
 
Som overskriften sier, mine 2 krangler dagen lang, de er 4 og 6 år, og dagene går i hyling, slåing og sparking, Timeout blir brukt flittig men barna kan jo ikke sitte der hele dagen heller, noen ganger er jeg heldig, da er de bestevenner, men det varer somoftes bare i 5 min før de er i strupen på hverandre igjen, egentlig burde jeg kle oftere på de å dra ut, men med skole (er på sisteåret sykepleie) full jobb og 1 liten på vei, så har jeg rett og slett ikke ork til å springe ute med de, de har hvert sitt rom som nesten aldig blir brukt, om en går på rommet sitt for å leke så tar det noen minutter og da er andre mann der å stjeler leker eller bare plager, er det noen som har gode råd om hvordan løse denne evige konflikten som vi har hjemme, om ca 1 år skal de dele rom så hadde håpet at de skulle være litt bedre venner til den tid
Ville bare si at det gjorde godt å lese at vi er flere. Har ei på 6, en på 5 og ei lita ei på 3mndr. De to største krangler HELE TIDA, og har egentlig alltid gjort det.. Jeg venter fortsatt på det gode med å ha to tette.. ;)
 
Ville bare si at det gjorde godt å lese at vi er flere. Har ei på 6, en på 5 og ei lita ei på 3mndr. De to største krangler HELE TIDA, og har egentlig alltid gjort det.. Jeg venter fortsatt på det gode med å ha to tette.. ;)
Ja har hørt det i alle år at man vil ha igjen for det om man får 2 tette. tror egentlig det bare er en myte for å få de lettlurte som oss til å holde ut.
 
Back
Topp