Her hvor jeg bor, i Italia, er det vanlig med en glukosebelastningstest. Det er obligatorisk.
Denne testen blir bare utført i Norge når det oppdages sukker i urinen (helst flere ganger) eller at det viser seg at den lille er unrmalt stor. Jeg gjenomgikk iallefall denne testen forrige gang.
Og det ble spørsmål om jeg hadde svangerskapsdiabetes.... Her nede mente de jeg hadde det, fordi magen (ungen) var så stor. Mens hjemme, da jeg konsulterte en nyrespesialist, mente han at det ikke var tilfelle. For verdiene mine var høye, men ikke unormalt høye. jeg var fortsatt innenfor normalen...
Så da hadde jeg en ganske heftig diskusjon med legen min, noe som endte med at jeg byttet lege fordi han ikke aksepterte at jeg hadde hentet inn en "second opinion". Iallefall... enden på historien ble at jeg ikke fikk påvist svangerskapsdiabetes. Men jeg gikk da resten av svangerskapet å var bekymret og hadde kjempedårlig samvittighet hver gang jeg spiste noe søtt.
Lille-frøken kom da ut til slutt, og var ganske så stor... men arven på begge sider spiller inn.
Da både min side og farens side har fødet store barn uten at det var noe sykdom med i bildet.
Og en annen ting var at jeg hadde unormalt mye fostervann, noe som gjorde magen ekstra stor.
Iallefall... vet at man normalt bare tar en belastningstest dersom det er funnet spor av sukker i urinen flere ganger... En annen ting kan jo være at du kanskje har for mye fostervann...
Ville prøvd å slappe litt av, var jeg deg... og vente å se hva som skjer framover. Vær bare glad for at de sjekker deg skikkelig opp! For min del var det veldig tungt å gå å være så stor. Hadde hele 5 liter forstervann, normalt er det ca. 1 liter. Håper de får sjekket ut hva det kan være, også får du iallefall fred når du vet hva det er. Lykke til anjuk!!!!!