Januarmammaer med flere barn?????

Linka

Gift med forumet
Noen januarmammaer/pappaer med flere barn fra før???
Vi har en sønn på 2,7 år og lurer på hvordan dere planlegger og inntrodusere det nye familiemedlemmet. Vi har kjøpt en liten gave fra babyen til storebror. Denne vil han få på sykehuset når han kommer. Gleder meg til å se igjen storegutten min etter fødselen så jeg håper at han vil opp i senga eller sitte på fanget. Skal fokusere på han når han kommer og så vise han lillebroren sin.
Skal også fortelle alle som kommer på besøk at hvis Christian er der så skal de hilse på han før de ser på babyen. Dette for at han ikke skal føle seg utelatt.
Mange sier at dette er lurt så jeg kommer til og prøve.

Hva har dere tenkt til og gjøre??? Noen flere gode ideer???

Klem

Vi har en datter på 5 år. Vi fortalte henne om babyen dagen før vi skulle på ultralyd (var 14uker da), siden hun skulle være med på UL. Ingen andre visste om babyen enda, bare vi 3. Hun syntes det var kjempespennende og var veldig glad. Vi prater mye om babyen sammen, og hun spør om det hun lurer på. Angående fødselen så har vi ikke begynt å prate om det enda. Men må nok begynne å forberede henne på hun skal til tante og onkel når mamma skal føde. Vi har snakket om hvordan ungen kommer ut da. Gave har vi ikke kjøpt enda, men det høres veldig fint å gi en ting fra "lillesøster" så kanskje vi gjør det [:)]

Jeg har to fra før, så jeg har erfaring fra forrige gang. Da minstejenta kom var storebror bare 16måneder, så da var jeg det veldig bevisst. Konsentrerte meg om ham når han var på besøk på føden, så fikk de andre se på babyen. Pakke fikk han også. Besteforeldrene var flinke å gi ham oppmerksomhet, og det krevde han også. Han var veldig sjalu og ga oss mange utfordringer der. Det er nok litt sånn han er. Ser stor forskjell på de to som nå skal få en lillebror eller lillesøster. De er veldig opptatt av det begge, men spesielt hun minste som nå er vel 3år. Eldstemann er nå 4,5år, men tror nok han blir utfordringen nå også, men langt fra slik som sist. Nå er han så stor at det går an å forklare mer. Tenker en del på hvordan det blir for dem, men jeg har ikke lagt noen slagplan. Tar det som det kommer....

Vi har en jente på 6 fra før, men siden hun er så stor tror jeg ikke det blir noe problem med ett nytt familiemedlem. Hun er veldig opptatt av at hun får hjelpe til med stelling, mating osv og gleder seg veldig. Hun har visst om babyen siden uke 6, fordi jeg måtte forklare hvorfor jeg kastet opp hele tiden. Hun har vært med på innkjøp av utstyr og hjulpet meg å brette sammen hennes gamle babyklær og lagt i kommoden. ( hun ga bort kommoden sin til babyen så den skal få plass til sine klær). Tror nok det er annerledes når man har barn fra før som er under 4 år...
Nå har hun begynt å spørre utålmodig om søsteren kommer snart, så det blir en spennende tid for henne!

Vi har en gutt fra før men blir ikke helt på samme måte som dere andre.
Han er 5 år men ikke kommet så lang i hode enda så han forstår ikke helt det med at vi venter baby. Jeg sier hele tiden at mamma har baby i magen og da sier han ba [:D]
Har sakkt til alle i familien at han skal snakkes til først og så babyen. Bestforelder skal kjøpe gave til han og det kommer vi og.
Har kjøpt inn en rosa bamse som det står my first teddy som han skal få gi lille søstra si [;)]
Han er ikke så glad i baby skriking så vi gruer oss men pappaen skal ha fri i to uker så det blir innkjøring med han og. Litt i barnehagen og litt hjemme [;)]

Min lillefrøken er 6 år så hun gleder seg storveis[:)]Hun håper bare lillebroren blir fort stor nok så jeg kan dra bort å hun være barnevakt alene[:D]
Jeg har nylig vært på ny ul og da sa hun at hun håpte det ble en lillebror..hele svangerskapet har hun håpt på at det skulle være en lillesøster, så jeg spurte henne om hvorfor hun plutselig ville ha lillebror..da fikk jeg det geniale svaret at : jammen mamma-tenk så urettferdig det er for pappa! Da blir vi jo 3 jenter og pappa ,stakkar ,blir bare 1 gutt!!! He he..[;)]Hun fikk det som hun ville for på ultralyden fikk jeg endelig vite kjønnet[;)]En gutt med et kraftig stell-han viste meg t.o.m at steinene hadde kommet ned i pungen...utrolig hva de greier å se!![:D]Er sååå morsomt å få en av hvert kjønn-men alle de nusselige kjolene som Synnøve hadde,har jeg måttet pakke vekk igjen[;)]

Er så spent på hvordan det blir etter fødselen..er så skummelt å tenke på..har jo en unge som er ekstremt selvstendig og som vil gjøre alt selv..nå får jeg plutselig en baby som er fullstendig avhengig av meg..skjelver med tanken gitt!! Ser for meg at jeg ikke får sove på det første året...[8|]Gubben arbeider på havet og er myyyye borte..han kommer hjem i dag og da er det en helg jeg har sett han på 9 uker...Hvordan i alleverden skal det bli etter jeg har fått da??? jeg må jo opp med jenta mi å få henne på skolen uansett osv..håper rutinene kommer fort i orden her i gården gitt...[:)]

Håper det ikke bare er meg som har litt angst for tiden..[8|]

Jeg har to fra før og hadde ingen problemer med sjalusi når nr to kom. Men vi gjrode som de andre når han var på besøk på føden var han fokus de andre tok babyen og jeg hadde han. Viktig å la han føle han hjelper til med babyen la han/hun holde og hjelpe. Da føler de at de er viktige og at mor og far ikke klarer seg uten dem. lykke til.

Ja, vi a har jo datter på 17mnd nu, og æ e veldig spent kordan det kommer til å gå. Det er faktisk det som bekymrer mæ mest, om æ klarer å gi nok oppmerksomhet til ho, spesielt hvis neste er mere strevsom og skriker mye.
Har fått kjempe gode ideer og råd her...[:D] Skal stole på morsfølelser og, dem har vært til stor hjelp hittil også.

du er fornuftig... bra... [:D]

Vi har en gutt fra før, han er bare 19 mnd og skjønner sikkert ingenting av hva som foregår.
Han klapper på magen min og sier baby, men det gjør han på faren også....
Jeg er veldig spent på hvordan han kommer til å takle det, for det er jo ikke så lett å forklare ham noenting.
Han ligger fremdeles på vårt soverom, i egen seng vel å merke, men håper at soverommet hans blir ferdig i god tid før nestemann kommer, så han ikke føler at vi bare hiver ham ut fordi det kommer en ny knott i huset.
Tror det kommer til å gå bra i forhold til sjalusi siden han er såpass liten, men man kan jo aldri vite!

Sønnen min skjønner ikke så mye han heller, men han snakker til babyen igjennom navelen min. Noen ganger tror han at han ser babyen der inne. Ganske morsomt igrunn.

Back
Topp