Jakten på trekløveret (gravid) ☘️

4+2, 18 dpo:

Dagene snegler seg avgårde i første trimester. De siste dagene har jeg fått det som føles som luktesansen til en blodhund. Jeg satt på bussen hjem i går, rett bak et par tenåringsgutter. Og fytti rakkern, det stinket svette og parfyme :hungover: Det var en skikkelig sånn søt parfymelukt som bare brukes av de under typ 20 år… det var helt grusomt. Begynte flere ganger å brekke meg.

Selv om kvalmen ikke har meldt sin ankomst enda , kjenner jeg at uggenheten har tatt seg opp. Til tross for det har jeg faktisk vært mer sulten og dermed klart å spise mer de siste dagene.

I går tror jeg at jeg fant brudekjolen min :excited001
Hadde egentlig tenkt å bare finne en eller annen hvit, lang kjole på nett som jeg liker siden jeg ikke har råd til å bruke kr 10 000+ på det… men jeg fant liksom ingen som falt helt i smak. Så jeg kikket innom Finn i område det hvor jeg bor og begrenset søket til min størrelse. Gjorde avtale på å komme og prøve en av de jeg kunne tenke meg … og jeg forelsket meg hodestups i kjolen :love7
Kjolen satt som støpt på meg rundt midja, men er litt vid rundt brystet. Dette er egentlig et godt utgangspunkt hvis graviditetsforløpet blir likt som de to forrige. Jeg gikk da ned 5 kg fra uke 5+x (grunnet kvalme) til uke 11+x. I tillegg vokste selvfølgelig brystene. Magen var i realiteten ikke kommet på dette tidspunktet, men det kan jo godt hende ddn gjør det denne gangen siden dette er nr. 3.
Så er spørsmålet om jeg skal prøve å høre med en skredder om det er mulig å ta den litt ut i midja og eventuelt litt inn rundt brystet. Selger av kjolen var veldig snill og sa jeg kunne ta med kjolen hjem, prøve den med rett bh (hadde på meg en svart bh uten avtagbare stropper) og også eventuelt høre med skredder om det var mulig å gjøre forannevnte tilpasninger før jeg eventuelt kjøpte kjolen. De skulle dra på ferie i midten av mai og ville ikke være tilbake før 1. juni, så jeg trengte ikke stresse med å levere den tilbake før den tid dersom jeg fant ut at den ikke var den rette. Selger sa jeg også kunne prøve den om en stund for å se hvordan graviditeten påvirker kroppen (vektnedgang/-oppgang, størrelse rundt bysten, osv). Så det var utrolig snillt.
Håper så inderlig kjolen vil passe for har veldig lyst til å bruke den.
Her er kjolen (illustrasjonsbilde, kjolen er i virkeligheten stroppeløs):
IMG_0916.jpeg

IMG_0917.jpeg

Ryggen vil altså i stor grad være bar.
Fant faktisk et langt slør på nett også som jeg tenker å kjøpe. Har veldig lyst på det, for når ellers skal jeg liksom få mulighet til å gå med det :happy:?
Har snakket med mamma og får låne et enkelt diamantsmykke av henne å bruke på selveste dagen. I tillegg tenker jeg å bruke noen helt enkle diamant øredobber som jeg arvet etter mormor.
Så neste på lista er å få ordnet sko.
Kjenner jeg gleder meg til selveste dagen, og ikke minst å få dele vår lille hemmelighet etter sermonien (under middagen) :binkybaby

Edit:
Såååååååååå nært ved å få dye stealer;
IMG_0919.jpeg

Eller, klarer liksom ikke helt avgjøre hvilken strek som er sterkest, men de er bra like. Hadde urinen vært skikkelig konsentrert hadde jeg muligens fått det.
Regner egentlig med at den siste digitale ryker i morgen eller lørdag i jakten på 3+. Prøver å argumentere med med selv for å ta den allerede i morgen for da har jeg mulighet til å kjøpe ny på lørdag dersom jeg skulle få 2-3 igjen… men økonomisk sett er det jo smartere å vente til hvertfall søndag/mandag med å teste.

Vi får se hva det blir til ;)
 
Last edited:
4+5 (21 dpo):

Da tror jeg at jeg konkluderer med at jeg har fått en dye stealer:
IMG_0931.jpeg

Så prøver jeg meg på ny digital i morgen i håp om å få 3+. Det vil da være 8 dager siden jeg fikk 2-3 så teoretisk burde jeg få resultatet jeg ønsker meg … men hørt om mange som aldri får det selv om alt er bra med lille.

Ellers har dagen i dag vært ganske tung. Kjenner godt at ungene har vært hjemme i 4 dager nå, for de har virkelig sutret og hatt alt for mye energi. Skulle ikke vært mulig å få så mye energi presset inn i en så liten kropp. Blir nok godt for både små og store å komme seg litt bort fra hjemmebanen og få litt annet å gjøre :shy:
De siste dagene har symptomene vært egentlig ganske milde, men kjenner definitivt at lunta er mye kortere. I dag irriterte så og si alt samboer gjorde meg :bored:
I tillegg trenger jeg mer søvn enn vanlig.
Sov rundt 9 timer i natt, men etter å ha vært våken i rundt 3-4 timer måtte jeg sove lur på 1,5 time. Spent på hvordan kommende uke blir i forhold til jobb/behov for søvn og hvile. Blodsukkeret har også vært skikkelig vanskelig å kontrollere. Fortsetter det slik må jeg nok ta en telefon til diabetessykepleier for kan ikke fortsette sånn.

Spent på hvor lang tid det går før jeg deler nyheten med nærmeste kollega. Vi er to som har samme stilling. Vet at hvis/når kvalmen kommer blir jeg hvertfall å fortelle ettersom jeg da sannsynligvis kommer til å be legen om gradert sykemelding for å klare å fungere noen lunde hjemme med ungene på ettermiddagen/kvelden.
Får vel bare se hvordan det blir.
 
Last edited:
4+6 (22 dpo):

Endelig :smiley-bounce016
IMG_0935.jpeg


Da fikk jeg endelig 3+ på digital :happy:
Får se om jeg bruker de siste strimmeltestene jeg har igjen eller om jeg bare stopper helt med testing nå.

Klokka er i skrivende stund 20:09 og jeg har gått og lagt meg.
Er skikkelig sliten etter ei dårlig natt natt til i dag.
Var på jobb i dag og fikk gjort i løpet av en hel arbeidsdag det jeg vanligvis bruker kun 1,5-2 timer på.
Var som om jeg hadde bomull i hodet.
Blodsukkeret i natt var ok, men etter jeg stod opp begynte det å oppføre seg merkelig igjen til tross for at jeg ikke hadde spist.
Tok derfor kontakt med legekontoret og fikk meg 50 % sykemelding de neste to ukene. Skal bli godt å roe litt ned og ha litt kortere dager. Ble enig med legen om å se etter de to ukene om jeg trengte mer/om vi må opp- eller nedjustere graden.
Vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det, men ettersom jeg kun har 4 dagers uke nå (pga. fri 17. mai og 2. pinsedag), tror jeg det blir 3 litt kortere jobbdager hver uke.
Har hjemmekontor i morgen da jeg skal ta med 3-åringen til tannlege, men blir nok å dele det med min nærmeste kollega nå. Ønsker å vente litt til før jeg deler det med «alle» kollegene mine, men får bare se det litt ann.

Ellers har jeg følt på følgende symptomer i løpet av det siste døgnet:
  • Trøtt
  • Konsentrasjonsvansker på jobb
  • Små kramper rundt livmor
  • Vondt i korsryggen
  • Nedsatt appetitt
  • Blir veldig fort mett
  • Blir utrolig fort andpusten/får forhøyet puls
  • Forsterket luktesans
  • Startene kvalme (kommer oftere, men forsvinner vanligvis etter få min)
Begynt å dagdrømme litt om akkurat hvordan vi skal dele nyheten :smiley-angelic002
Planen er fortsatt å si det under middagen etter bryllupet vårt i slutten av juni.
Vil tro de fleste vil bli ganske overrasket… men skal innrømme jeg er litt «engstelig» for hva noen av gjestene kan komme til å si (sannsynligvis ikke på selveste dagen vår, men i etterlant).
Skulle ønske jeg klarte å bry meg mindre om potensielle «negative» reaksjoner, men vanskelig å legge det fra seg. Vil jo bare at alle skal bli kjempe glade og støtte oss :shy:
 
5+5:

Herlighet, var visst gått lenger tid enn jeg trodde siden jeg skrev noe her.
Sa meg ferdig med testinga etter dye stealer og 3+ på digital, men så fant jeg en ensom og forlatt digital test liggende :sorry:
Syns så synd på den så da tok jeg likeså både den og en strimmeltest på torsdagen :hilarious::
IMG_0954.jpeg

Ikke noe å klage på i allefall :happy:

De siste dagene har jeg blitt mye mer trøtt. Kan sove opp mot 9-10 timer på natta, men må likevel sove lur på 2-3 timer på dagtid.
Nå som vi har fri har jeg stort sett sovet til jeg selv våkner. Står opp og starter dagen, men etter ca. 2 timer blir jeg kjempe trøtt. Sjeldent jeg kan gå rett og legge meg da siden vi har to små. Etter å ha stått opp fra lur tar det ofte max 1 time før jeg er kjempe trøtt igjen. Spent på hvordan det vil gå på jobb denne uken dersom jeg fortsatt er så trøtt.
Ettersom det bare er 4 jobbdager denne kommende uken pga. 2. pinsedag mandag, valgte jeg å jobbe kortere dager 3 dager. Så da blir det jobb tirsdag, onsdag og torsdag.
På onsdag skal jeg på ny kontroll hos diabetessykepleier på sykehuset.
Spent på om jeg får noen bemerkninger på (for lavt) blodsukker :bag: Særlig på natt.

I dag har jeg vært mer kvalm. Tidligere har kvalmen forsvunnet fort igjen, men i dag varte det nesten hele dagen. Det var først i 18/19-tiden den ga seg.

Ellers hadde vi ei kjempe koselig 17. mai feiring på fredagen. Det var strålende vær. Vi dro bort til skolen og kjøpte oss pølser og brus før vi gikk i barnetoget. Etterpå var det is på menyen, til 3-åringens store fornøyelse. Så var det bare for ungene å løpe rundt i godværet og få utløp for noe av energien.
Etterhvert vendte vi nesa hjemover. 3 av 4 sov lur etter hjemkomst… vi var helt utslitt. Så ble det grilling på ettermiddag/kveld.
Det var altså sååååååå utrolig koselig :happy:
Er så glad for at vi fikk god vær og 19 grader den dagen for i går og i dag har det vært grått og trist. Nå snør/sludder det faktisk også :wideyed:

Selv om det har vært utrolig koselig å tilbringe ekstra tid med ungene, kjenner jeg at det skal bli godt å få sendt de i barnehagen igjen på tirsdag. Vil tro de også vil syns det er godt å være lamme venne sine igjen og vært med på alt det spennende de ansatte ordner til.
 
6+1:

Dagen i dag har vært litt tøff.
Har først og fremst vært bekymret pga. mildere symptomer og at kvalmen ikke har kommet ordentlig (kan komme, men forsvinner fort igjen). Burde egentlig prise meg lykkelig for at jeg ikke er dårlig, men så blir man bekymret når det er de symptomene man er vant til å få fra tidligere svangerskap :shy:
Siden jeg var så bekymret ba samboer meg å ta en test. Tok en test og den var heldigvis veldig lik den jeg tok lørdag.
Lørdag:
IMG_0975.jpeg

I dag:
IMG_0979.jpeg


Klarer tydeligvis ikke ha tester liggende i hus for det ble enda en test nå på kvelden:
IMG_0981.jpeg


Nå har vi fortalt det til så og si alle av de aller nærmeste. Må innrømme at jeg syns det er litt sårt at samtlige av mine familiemedlemmer som har fått vite har første realsjonen ikke vært direkte positiv. Det er ikke det at de reagerer nødvendigvis direkte negativt, men skulle virkelig ønske at første reaksjonen kunne være glede over et nytt familiemedlem og ikke kommentarer som «ja, ja, dere er voksne og bestemmer jo selv» :rolleyes:
Må si at jeg kjenner litt på at jeg akkurat nå har lyst å felle noen tårer (og ja, hormonene gjør nok at det går inn på meg enda mer). Er liksom litt merkelig at nærmeste leder og seksjonsleder på jobb er de som har vært mest positiv og sagt ting som «men det er jo kjempe koselig» når jeg har delt litt på bekymringen om hvordan det blir med tre små.
Beste venninna mi har da også vært kjempe positiv og syns det var så koselig da jeg delte nyheten med henne.
Får vel bare innfinne meg med at det er sånn reaksjonene ble.

Gleder meg til å bare jobbe litt i morgen og få litt tid alene etter arbeid mens samboer og kidsa fortsatt er på jobb og i barnehage. Tror det blir Bridgerton på Netflix da … såfremst ikke jeg er så trøtt at jeg må sove. Fredagen har jeg fri så da skal jeg bare slappe av. Det gleder jeg meg til :D
 
6+3:

I dag har jeg hatt fri fra jobb ettersom jeg er sykemeldt 50 %, men har jobbet litt over halve dager hver dag slik at jeg kunne ha en dag helt fri og bare slappe av og kose meg mens ungene var i barnehage og samboer på jobb. Det var skikkelig godt. Sykemeldinga varer bare til og med i dag, men jeg kommer til å be om forlengelse.

I dag har jeg hatt følgende symptomer:
  • Lett kvalme
  • Trøøøøøøøøøtt :dead:
  • Reagerer på visse lukter
  • Mer irritabel og emosjonell
  • Føler en sånn stølhet i magen (kan innimellom gå over til å føles som det er ei lita bowlingkule som tynger magen ned)
  • Nedsatt matlyst
I dag er det 14 dager til vi skal på privat TUL. Jeg grugleder meg :nailbiting: Selv om det er ingenting som tilsier det er jeg så redd for at vi får beskjed om at hjertet ikke slår :sad010
Skulle gjerne tatt den allerede i dag, men greit å vente litt så man får se litt mer :shy:
Hadde egentlig vært greit å bare vente til OTUL for å spare de pengene, men tror ikke jeg klarer å vente hele 6-ish uker til før jeg får bekreftelse på liv.

Ellers har det skjedd litt når det kommer til forberedelser til bryllupet vårt 29.06.2024.
I går var jeg hos skredder for å høre om det var mulig å ta kjolen litt ut i livet og ta den inn rundt bysten. Skredderen sa det var det, men ettersom jeg måtte ta den ganske mye inn rundt bysten var hun usikker på om resultatet ville bli pent.
Før jeg prøvde kjolen på sa hun at hun hadde en brudekjole etter dattra si som jeg gjerne kunne få prøve dersom jeg ønsket det. Tenkte det ikke kunne skade. Den satt som støpt og hadde attpåtil snøring i livet. Det er jo veldig praktisk i og med at jeg kan stramme eller slakke det alt ettersom om magen er kommet til bryllupet eller om jeg har gått litt ned i vekt til den tid.
IMG_0986.jpeg

IMG_0985.jpeg

Hun hadde opprinnelig tenkt å be om kr. 6 000 for den (betalte kr. 12 000 for den ny), men tror at da hun så sjangsen sin til å få den «solgt på flekken» ba hun om kr. 4 500. Skulle hun gjort de tilpasningene jeg hadde behov for på den andre kjolen ville den nok uansett kommet på minst like mye (hun tok timebetaling på kr. 600/timen) da hun også måtte ha fjernet noen spiler på forsiden. Blir egentlig bare mer og mer fornøyd med at jeg gikk for denne kjolen. Likte veldig godt at det var litt mer volum nede på skjørtet på denne (hadde tenkt å bestille underskjørt til den andre på nett).
I dag kom også gifteringene våre i posten og jeg er kjempefornøyd :happy:
IMG_0987.jpeg

Vi bestilte de i roségull. Kunne godt tenkt meg de i hvitt gull/sølv, men det ville ikke samboer… så da gikk for rosé for jeg ville ikke ha gult gull.

Det er egentlig veldig godt å kunne fokusere på noe annet enn bare graviditeten… selv om den tar opp mye av tiden.
Blir spennende fremover både med tanke på graviditet og bryllup… og jeg gleder meg så utrolig mye til alt sammen :smiley-angelic003

Update:
Var inne på helsenorge og oppdaget at diabetessykepleier ser ut til å ha sendt henvisning til OTUL i dag :dance011
De har frist på 10 dager til å svare på henvisning så er nok enda litt tid før jeg får tildelt time, men er bare så godt å liksom være igang :happy:
 
Last edited:
7+0:

Da var vi bikket midnatt og med det kommet til ny uke :smiley-bounce012
Formen er litt opp og ned. Foreløpig har jeg i løpet av de siste dagene hatt følgende symptomer:
  • Større behov for søvn
  • Ofte problemer med nattesøvn
  • Nedsatt appetitt
  • Jeg fryser!!!
  • Kvalme
  • Metallsmak i munnen :depressed:
  • Mye luft i magen (oppblåst)
  • Mer emosjonell
  • Er like tålmodig som en stein (les: jeg har ingen tålmodighet)
  • Vondt i korsryggen
  • Blir veldig fort andpusten
  • Svimmelhetsanfall (må reise meg kjempe sakte for at det ikke skal begynne å svartne for meg - har vært et par ganger der jeg faktisk trodde jeg kom til å svime av)
Dette med nattesøvn er altså så merkelig. Natt til i dag følte jeg at jeg sov ok. Måtte selvfølgelig ha meg en lur i løpet av dagen da. Det virker nesten som jeg hver 3. natt får kjempe problemer med å sove. Natt til lørdag fikk jeg kun 3 timers søvn (inkl. oppvåkninger) da ungene bestemte seg for at det var morgen kl. 04:35 o_O
Det gikk faktisk veldig greit å stå opp, men etterhvert var jeg helt ødelagt. Jeg og samboer byttet på det så jeg fikk gått og lagr meg, men sov til tross for dette kun 1,5 timers lur.
Virker som det kommer til å bli en ny natt med lite søvn … er liksom trøtt, men ikke «sove trøtt» (hvis det gir noen mening :rolleyes:).
Blir spennende å se hvordan jeg klarer meg på jobb i morgen (i dag).

Jeg sendte melding til legen i dag og ba om fortsettelse på 50 % sykemelding i to uker. Eller, jeg ba faktisk om 100 % for i dag og så 50 % fra i morgen tom fredag 7. juni. Dette fordi jeg har klart å bli skikkelig forkjølet. Når du legger til pollenallergi oppi mixen hadde jeg fint lite å gjøre på jobb i dag. Har sånn skikkelig irriterende kløe i halsen og hoster en del innimellom. Kjenner det innimellom i bihulene og nyser stadig vekk. Er egentlig litt vanskelig å vite hvilke symptomer som kommer av hva (graviditet, forkjølelse eller pollenallergi). Ba også legen om resept på gravidvennlog medisin mot allergien. Håper han svarer snart så jeg kan få hentet det ut for føler jeg er ekstra trøtt og sliten som følge av dette.

Var nettopp innom Helsenorge og nå står det at henvisning (det jeg antar er) OTUL er vurdert… så blir sikkert å sjekke innom jevnlig nå fremover for å se om jeg får tildelt time :happy:

Er utrolig spent på privat UL fredag neste uke… grugleder meg. Er redd vi ikke vil få se hjertet slå. Er jo 8+3 ifølge menstermin da så hvis alt står bra til med lille burde vi jo absolutt få sett det.
Er enda uvirkelig at jeg er gravid :shy:

Nei, jeg får vel prøve å legge mobilen fra meg så jeg forhåpentligvis får meg litt søvn. Kommer foreløpig ikke på noe annet som hadde vært greit å dele.

Vi høres :goodnight
 
Last edited:
(fremdeles 7+0):

Da var dato for OTUL, OUL og UL uke 24 mottatt :happy093
Siden jeg er tupe 1 diabetiker får jeg ekstravUL ca. hver 4. uke fra uke 24… så noen fordeler er det også ved det å være gravid og diabetiker.
Har fått innlalling følgende datoer (menstermin):
  • OTUL: onsdag 10.07.2024 (13+1)
  • OUL: fredag 16.08.2024 (18+3)
  • UL: onsdag 25.09.2024 (24+1)
Har i tillegg fått tildelt oppfølgingstime hos diabetessykepleier og -lege for hele juni og juli (går annenhver gang til hver av de). Neste time er 07.06.2024 (diabeteslege).
Det blir time hos en av de ca. hver 2-3. uke.
Blir en del avtaler når man skal til diabetessykepleier/-lege, UL hos kvinne- og fødepoliklinikken, jordmor, kanskje noe hos fastlegen og så er det hvertfall én avtale hos øyelege (også pga. diabetesen). Veldig greit å bli fulgt opp så nøye da det gir en ekstra trygghet, men kan også føles litt slitsomt.

Vurderer å ringe til legen i morgen/torsdag detsom jeg ikke hører fra han først i forbindelse med bl.a. sykemelding. I meldinga skulle jeg også spurt om å få time for blodprøver og annet man eventuelt gjør på første kontroll hos fastlegen i forbindelse med svangerskap (selv om det bare er knappe 2 år siden jeg fikk positiv test med yngste glemmer man fort sånne «detaljer».
Har også lyst til å få booket time hos jordmor, men ifølge hjemmesidene vil de at man skal vente til man er ferdig med første kontroll hos legen (uke 7-12 ?!).

Er så spent på tiden fremover :love017
 
Back
Topp