Jakten på den komplette familie!! Jakten fortsetter

ORIGINAL: *Teutonia05*

Heia. gratulerer så mye med spiren[:)], er så lite her inne at jeg får jo ikke med meg noen ting lengre.
Kjempe artig at du endelig fikk pos test, grattis så mye

 
Tusen takk!!!!
Håper du kommer like bak[;)]
 
Stor klem
 
HÅPER DU FÅR EN SUPERGOD 17. MAI!!
 
                      HURRA!!!
 
 
    
 
ORIGINAL: Kaizer

HÅPER DU FÅR EN SUPERGOD 17. MAI!!
 
                      HURRA!!!
 
 
   

 
Så den ikke før nå jeg....
Så koslig en hilsen da[:D]
Hadde en kjempe fin dag!!
Håper du hadde en topp nasjonaldag også!!
 
ORIGINAL: beibi80

GRATULERE MED DAGEN.
Håper du får en fin dag!!
H U R R A ! ! !




 
Så ikke innlegget ditt før nå jeg da....
Kjempe koslig!!!
Hadde en topp dag!!
Håper du hadde en kjempe fin nasjonaldag også!!
 
I dag er jeg 5uker på veg[:D][:D]
 

5 uker






Fra 5 uker og 0 dager til 5 uker og 6 dager av svangerskapet.
Lengde: 1-3 mm

 

Se hvordan vi regner vekt, lengde og alder [link=http://www.babyverden.no/templates/Article____12747.aspx]her[/link].
OM BARNET
Embryoet er i begynnelsen av denne uken tre uker gammelt. Nå begynner hodedelen av embryoet å vokse, og det når en pæreform med en liten hale. Ryggsøylen, ryggmargen, hjernen, hjertet, skjelettet og musklene begynner så smått å utvikles. Små somitter, som ser ut som bitte små humper, formes langs ryggen til embryoet. Disse vil blant annet danne ryggsøylen, ribbein og muskler. To hjerterør formes, smelter sammen til et rør og danner det primitive hjertet. Når embryoet er 25 dager gammelt (fra unnfangelse), i midten av denne uken, begynner det lille hjertet å slå og pumpe væske rundt i kroppen!
I nevralrøret formes ryggraden, ryggmargen og hjernen. I løpet av noen dager vil nevralrøret lukke seg. Dette skjer ved at nervefoldene smelter sammen. Folinsyre er et viktig vitamin for denne lukkingsprosessen, derfor anbefales det at du tar folat. Helt i slutten av uken formes de tre hjernedelene – forhjernen, som skal ta seg av hukommelse, tenking, fornuft, problemløsing og signaler fra sansene, midthjernen, som er et slags sentralbord som koordinerer signaler og sender dem til riktig bestemmelsessted, og bakhjernen, som vil ta seg av temperaturregulering, pusterytme og muskelbevegelser.

 
6 uker






Fra 6 uker og 0 dager til 6 uker og 6 dager av svangerskapet.
Lengde: 4-8 mm



Se hvordan vi regner vekt, lengde og alder [link=http://www.babyverden.no/templates/Article____12747.aspx]her[/link].
OM BARNET
Embryoet er i begynnelsen av denne uken fire uker gammelt, og har en C-form med det store hodet i den ene enden og halen i den andre. Det ligner mer på en reke enn et menneske. Det er umulig å måle embryoet slik du kan måle barnet etter at det er født. Ikke har det bein og det ligger sammenkrøllet. Derfor brukes lengden fra issen til setet som lengdereferanse gjennom store deler av svangerskapet, og vi oppgir også denne på disse sidene (CRL som står for crown-rump-length).
Små sirkler dannes på siden av hodet – dette er øynene som formes! Ørene begynner også å formes nå. Celler som skal bli til lever, lunger, magesekk og bukspyttkjertel finner plasseringene sine, slik at de er klare til å utvikle organene. Levercellene begynner organdannelsen før de andre. De fleste organene er i ferd med å utvikles, og mot slutten av uken vokser det frem små knopper til armer og bein. Armene vil utvikles i et hurtigere tempo enn beina en stund fremover.
Hjertet fylles med blod denne uken. Frem til nå har det pumpet rundt væske, men nå er det ordentlig blod som går rundt i de små blodårene. Blodcellene dannes i veggen til plommesekken. Blodårene dannes i høyt tempo for å forsyne alle organene som utvikles med næring. Hjertepulsåren dannes også denne uken, og hjertet består av høyre og venstre hjertekammer. Pulsen er på 100 til 120 slag i minuttet. Nå pumpes blodet gjennom navlestrengen slik at embryoet kan kvitte seg med avfallsstoffer og motta næring fra mor. Dette er en rundgang som vil fortsette til barnet er født.

TIL MOR
Alle snakker om hormoner!
Ofte hører man at hormonene får skylden for at kvinner kan oppføre seg annerledes i svangerskapet enn det de vanligvis gjør. Personlig tror jeg ikke dette er hele sannheten. Det blir for enkelt å skulle forstå alt som skjer med kvinner i denne tiden, alle de nye følelsene og de raske svingningene i humøret, som bare ” hormonforstyrrelser".
Men hva menes egentlig med hormoner? Ordet hormon betyr å stimulere. Hormoner er signalstoffer som stimulere spesielle organer i kroppen vår. I svangerskapet er hormonene livsviktige fordi de gir kroppen beskjed om befruktningen og hindrer den i å støte ut egget! Det er helt avgjørende for fosterets overlevelsesmuligheter at mors kropp raskt forstår at den bærer på et nytt liv.
TIL FAR: Når forteller man?
Da min kone og jeg planla å få barn, bestemte vi oss for å vente lengst mulig med å fortelle omgivelsene om svangerskapet. Men allerede to timer etter at den blå streken åpenbarte seg, visste hennes mor at datteren var gravid. I løpet av noen dager var både søsken og foreldre informert. For oss ble det naturlig.
For meg handlet det om opplevelsen av å dele en nyhet med sine nærmeste. Å sette barn til verden er ikke bare noe som berører en selv, men også ens egen familie og gode venner. Foreldre blir besteforeldre, søsken blir onkler og tanter og venner fremtidige lekekamerater for egne barn.
Symptomer på at kjæresten din er gravid, kan i seg selv gjøre det naturlig å fortelle. Det blir fort hvisking av slikt. Foreldre og familie lurer uten at de tør spørre direkte og kommer med vage antydninger. Det kan være plagsomt.
Frykten for å oppleve en spontanabort er nok hovedårsaken til at mange venter med å fortelle. Faren for at det kan gå galt på et så tidlig tidspunkt, gjør at de venter. Det vil være tøft. Men ofte kan det være både godt og enklere å dele sorg på samme måte som glede med dem man bryr seg om.
Uansett, det viktigste er at man gjør det man føler er naturlig.

Ukens sitat:
"I evighetens perspektiv er øyeblikket et liv."
 
Dersom termin er 21.januar, slik jeg antar:
Du er nå 6 uker på vei.

Unnfangelsen finner sted omkring:
28. april 2008

Hjertet begynner å slå:
23. mai 2008

Embryoet beveger seg:
16. juni 2008

Embryoperioden er slutt, du bærer på et foster:
23. juni 2008

Alle indre organer er ferdig formet:
23. juni 2008

Risikoen for spontanabort avtar:
7. juli 2008

Kvalmen avtar for de fleste:
14. juli 2008

Kjønnet begynner å bli tydelig (ikke på ultralyd):
21. juli 2008

Fosteret svelger og tisser:
4. august 2008

Tid for ultralyd:
11. august 2008

Du kan kjenne fosterets bevegelser:
18. august 2008

Fosteret begynner å få et søvnmønster:
1. september 2008

Fosteret begynner å høre:
22. september 2008

Ni av ti barn overlever om de blir født nå:
20. oktober 2008

Mange fostre legger seg med hodet ned:
24. november 2008


Svangerskapspermisjonen begynner:
31. desember 2008


Antatt termindato:
21. januar 2009
 
Legen sier 18.januar som termindato, da blir det slik:
 




Du er nå 6 uker og 3 dager på vei.

Unnfangelsen finner sted omkring:
25. april 2008

Hjertet begynner å slå:
20. mai 2008

Embryoet beveger seg:
13. juni 2008

Embryoperioden er slutt, du bærer på et foster:
20. juni 2008

Alle indre organer er ferdig formet:
20. juni 2008

Risikoen for spontanabort avtar:
4. juli 2008

Kvalmen avtar for de fleste:
11. juli 2008

Kjønnet begynner å bli tydelig (ikke på ultralyd):
18. juli 2008

Fosteret svelger og tisser:
1. august 2008

Tid for ultralyd:
8. august 2008

Du kan kjenne fosterets bevegelser:
15. august 2008

Fosteret begynner å få et søvnmønster:
29. august 2008

Fosteret begynner å høre:
19. september 2008

Ni av ti barn overlever om de blir født nå:
17. oktober 2008

Mange fostre legger seg med hodet ned:
21. november 2008

Svangerskapspermisjonen begynner:
28. desember 2008
 

Antatt termindato:
18. januar 2009
 
Gratulerer så masse[:D][:D][:D]
Håper du får et fint svangerskap
 
ORIGINAL: mamme

heia snuppå![:D]
hvordan går det med deg?
fått noen av de deilige svangerskaps plagene?[8D]
jeg joiner deg snart jeg...så kan vi sitte å klage sammen på msn...[:D]
ja ja...har vasket bilen jeg nå...[:D]
inni å utpå...[:D]
 

 
Heisann!!!
 
Her går det bare bra!!
Ingen nevneverdige plager så langt, bli småkvalm om det er lenge siden jeg har spist eller om jeg er veldig trøtt. Ellers går det veldig fint!
Håper du får termin 2 uker etter meg da[;)]
 
Er spent på å høre om tanta di har vett på å holde seg langt vekke nå!!!
 
Så flink du har vært å vaska bil da!!!
 
klem
 
ORIGINAL: AnetteN

Gratulerer så masse[:D][:D][:D]
Håper du får et fint svangerskap

 
Takk for det!!!
Snart i mål du nå!?
Spennende da!!
 
 

 God helg!
 
 GOD HELG  
 
Har ikke vært i dagboka mi på lenge jeg nå...
Så koslig med hilsener[:D][:D][:D]
 
Har vært hos legen å målt hcg innholdet i blodet i dag, skal ta ny blodprøve fredag.
Hadde brunlig utflod fredag og lørdag, menslignende blødning søndag, litt blod i går og litt i dag.
Er nok ikke så sikker på at spiren klarer å klore seg fast lenger, men...[8|]
Håper i det lengste da såklart[;)]
Har ikke vondt eller noe.
 
Får bare smøre meg med tolmodighet, så får vi se.
Håper på det beste, men er forberedt på det verste[8D]
 
Huff så fælt da! [:(]
Håper virkelig spiren har klart å klore seg godt fast....
 
Hva var resultatene på blodprøven i dag da?
*Klem*
 
ORIGINAL: Kaizer

Huff så fælt da! [:(]
Håper virkelig spiren har klart å klore seg godt fast....

Hva var resultatene på blodprøven i dag da?
*Klem*

 
Takk for det!
Får ikke resultatet på dagens blodprøve før torsdag, de sender de til lab i Oslo.
 
Trodde man fikk svar på dem med en gang jeg...[8|]
 
Ha en fin dag!!
klem
 
Trodde også du kunne få svar på de med en gang... [8|]
Hmm.. lykke til på torsdag da! [;)] 
 
Takk for det!!!
 
Den tråden var jo kjempebetryggende da! Det går nok fint skal du se[:)]
 
Back
Topp