Jaja, sånn kan det gå...

Vilnus

Gift med forumet
♡ Maibarna ♡
Har nå klart det kunststykke å ikke komme igjennom til JM. Jeg har vært ekstra somlete med å prøve å komme inn og nå var det fullt. Typisk mai vettu. Og takket være en populær fastlege er det vanskelig å få kommet til der også. I alle fall så jevnlig som de anbefaler. Så da lurer jeg på hvordan det skal gå... Får håpe jeg ikke blir skikkelig dårlig eller får noen andre komplikasjoner, for sånn som det ser ut nå har jeg bare klart å karre til meg én eneste legetime før fødsel...

Godt vi bor i Norge hvor svangerskapsomsorgen er tipp topp og alle følges godt og tett opp... eller?!

Jeg var også sent ute til fastlegen, men fikk satt opp time hos en annen lege på samme legekontor. Har fortsatt å gå til henne, og får time selv om det er stor pågang fordi jeg er prioritert som gravid. Kan du få til noe av det samme? Jeg syns det er viktig å gå regelmessig på kontroll for å følge utviklingen av magen og ta blodprøver etc.

Oi! :o
Man har jo krav på jevnlige kontroller ila svangerskapet! Det er også viktig for å følge med at alt er slik det skal. Jeg går til privat jm og fikk time raskt ;)
Fastlegen min har alltid fullt, men jeg går der også hver 4 uke, de prioriterer gravide -blir litt venting av og til, men det kan jeg tåle.

Her kan eg ringa til legen og få time samme dag, sjølv om det ikkje er ledig time. Er som dei seier, gravide blir og skal bli prioritert!

Har nå klart det kunststykke å ikke komme igjennom til JM. Jeg har vært ekstra somlete med å prøve å komme inn og nå var det fullt. Typisk mai vettu. Og takket være en populær fastlege er det vanskelig å få kommet til der også. I alle fall så jevnlig som de anbefaler. Så da lurer jeg på hvordan det skal gå... Får håpe jeg ikke blir skikkelig dårlig eller får noen andre komplikasjoner, for sånn som det ser ut nå har jeg bare klart å karre til meg én eneste legetime før fødsel...

Godt vi bor i Norge hvor svangerskapsomsorgen er tipp topp og alle følges godt og tett opp... eller?!
Du skal bli prioritert hos legen, mtp graviditet. Så dersom du ikke får timer der så hadde jeg vurdert å bytte lege. Har dere ikke kommunal jordmor på helsestasjonen eller noe? Om det er fullt hos begge så finnes det jo andre jordmødre ?

Dette er jo uholdbart. Nå vet jeg ikke hvor i landet du holder til, men jeg slet med å få nok JM under forrige svangerskap grunnet stor pågang. Jeg ringte dem ganske tidlig, men ble avvist fordi jeg da ikke hadde gjennomført OUL. Når jeg ringte tilbake samme dag som OUL hadde de knapt nok tid til meg. Dette var Østensjø bydel i Oslo.

Har av denne grunnen valg og kun gå til fastlegen min nå, og hun prioriterer meg slik at jeg får alle de nødvendige oppfølgingene og flere hvis jeg ønsker.

Jeg ville kontaktet kommunen ang. JM, og snakket på nytt med legen. Dersom legen ikke kan gi deg den oppfølgingen du har krav på ville jeg byttet fastlege tvert.

Vurder også privat JM, det må man jo betale for, men viktig at du føler deg ivaretatt og trygg.

Lykke til !

Jeg fikk heldigvis endret timen hos lege. Aner ikke hvilket fehode som syns at svangerskapskontoll i slutten av mars var en god ide. Får ikke sjans til 24 ukers men får den ved ca 27 uker slik at eg kan søke nav. Er jo assene på kontoret det er noe i veien med, ikke legen. Jm har jeg fått grinet meg til, men i en annen bydel og om en måned det også. Det får bare holde.

Sist fikk jeg tilsnakk for å være for tidlig og det samme denne gangen. Så venter man da også er det også gale. Håpløse høner. Skal jeg ha flere barn driter jeg i datoer neste gang!

Jeg fikk heldigvis endret timen hos lege. Aner ikke hvilket fehode som syns at svangerskapskontoll i slutten av mars var en god ide. Får ikke sjans til 24 ukers men får den ved ca 27 uker slik at eg kan søke nav. Er jo assene på kontoret det er noe i veien med, ikke legen. Jm har jeg fått grinet meg til, men i en annen bydel og om en måned det også. Det får bare holde.

Sist fikk jeg tilsnakk for å være for tidlig og det samme denne gangen. Så venter man da også er det også gale. Håpløse høner. Skal jeg ha flere barn driter jeg i datoer neste gang!
Man må bare mase og mase. Jeg fikk beskjed av en jordmor om at det var lang ventetid og at jeg var heldig hvis jeg fikk rundt uke 20, men da jeg sa jeg ikke hadde søkt fødeplass en gang så fikk de meg inn. I Oslo bør du jo søke helst før du blir gravid.. Fastlegen min (eller vikaren hans egentlig) er en ass av en drittlege og han får ikke behandle meg med mindre jeg ligger i koma og ikke kan ta den avgjørelsen selv. Savner min sykemeldte lege! Min venninne ringte foresten for å avtale legetime da hun var på overtid i fjor etter muntlig avtale med legen, og fikk beskjed av en av helsesekretærene om at det var så fullt så hun måtte vente ett par uker siden det ikke var akutt.. *facepalm*... noen mennesker burde jo ikke jobbe på sånne kontorer.

• Liker
Reactions: EJ
Jeg bestilte time hos jordmor en gang mellom uke 14 og oul. Husker ikke nøyaktig når. Ble da satt opp på time i forhold til når første svangerskapskontroll skal gjennomføres.
Blodprøver tok jeg hos legen rundt uke 14.

Fikk beskjed av jordmor at det er mange gravide, og siden hun jobber lite der, måtte jeg belage meg på å ha noen kontroller hos annen jordmor, eller lege. De kan jo ikke jobbe 24 timer i døgnet, så forstår jo det.

Gravide skal prioriteres hos lege, og om ikke annet får du møte opp på morgenen og be om time samme dag. Leger skal ha "akutt-timer".
Jeg har hatt noen veldig raske timer hos min lege, men har iallfall fått gjort det viktigste.

Du må bare stå på kravene, og ikke gi deg før du iallfall får time hos lege! :-)

Back
Topp