JA og NEI mat

Kan vi ikke spise fetaost? [emoji33]

Har lurt sånn på dette jeg også, husker bare at jeg leste at man ikke skal spise fetaost! Men norsk "fetaost" er jo ikke ekte fetaost! Den er jo pateurisert, så vil egentlig tro at man kan spise den?

I forhold til salami! Jeg leste nå at Gilde har sagt at deres salami er varmebehandlet opp til 70 grader og de derfor sier at den kan spises av gravide. Kjenner en som jobber i gilde som skal sjekke ut dette i morgen, men isåfall så er det vel ikke noe farlig å spise??

Har lurt sånn på dette jeg også, husker bare at jeg leste at man ikke skal spise fetaost! Men norsk "fetaost" er jo ikke ekte fetaost! Den er jo pateurisert, så vil egentlig tro at man kan spise den?

I forhold til salami! Jeg leste nå at Gilde har sagt at deres salami er varmebehandlet opp til 70 grader og de derfor sier at den kan spises av gravide. Kjenner en som jobber i gilde som skal sjekke ut dette i morgen, men isåfall så er det vel ikke noe farlig å spise??
Fikk du svar?! Hilsen ei som har sååååå lyst på salami!

Spiser sjelden salami, men har veldig lyst på det så snart jeg blir gravid.
Sist lagde jeg ostesmørbrød med salami. Den er godkjent etter å ha vært varmebehandlet

Jeg spiser stort sett akkurat det jeg vil. Jeg må leve på en veldig streng diett med veldig lite protein så derfor velger jeg å spise det jeg har lov til uansett hva rådene er. Mange (om ikke de fleste) av matvarene som er på nei-lista (og mange av de på ja-lista ) for gravide er uansett fyfy for meg uansett så om jeg spiser litt lakris eller drikker en cola så nekter jeg å tro at det er drepen for fosteret. Men jeg prøver veldig hardt å komme meg vekk i fra colaen på grunn av koffeinet. Kaffe drikker jeg ikke.

Jeg holder meg til rådene. Drikker en boks Pepsi Max om morgenen, men drikker ikke kaffe eller te når jeg er så kvalm, så det skulle være innenfor koffein grensen[emoji4]

Kjører et strengt løp og følger anbefalingene [emoji4] Har ventet såå lenge på å få bli gravid, så jeg tar med glede alle konsekvenser [emoji4] Savner brie, serranoskinke og et par ekstra kopper kaffe men [emoji4]

Jeg spiser stort sett akkurat det jeg vil. Jeg må leve på en veldig streng diett med veldig lite protein så derfor velger jeg å spise det jeg har lov til uansett hva rådene er. Mange (om ikke de fleste) av matvarene som er på nei-lista (og mange av de på ja-lista ) for gravide er uansett fyfy for meg uansett så om jeg spiser litt lakris eller drikker en cola så nekter jeg å tro at det er drepen for fosteret. Men jeg prøver veldig hardt å komme meg vekk i fra colaen på grunn av koffeinet. Kaffe drikker jeg ikke.
Hva er grunnen til den strenge dietten om jeg kan spørre?

Spiser lav protein diett selv, ikke så streng da jeg vet ca hvor mye jeg kan spise før kroppen sier fra. Jeg har LPI så har litt utfordringer med kosten av den grunn.

Hva er grunnen til den strenge dietten om jeg kan spørre?

Spiser lav protein diett selv, ikke så streng da jeg vet ca hvor mye jeg kan spise før kroppen sier fra. Jeg har LPI så har litt utfordringer med kosten av den grunn.
Jeg har PKU(phenylkenturia) eller bedre kjent som Føllings. Og da er det full lavproteindiett med minst mulig protein. Og proteinerstatning for å dekke det som ikke kan taes i naturlig form.

Eg kunne vore strengare med meg sjølv [emoji85] har spist ei fårepølse og to etter eg fant det ut. Men det er uhyreg sjeldan.

Jeg spiser ikke kjøtt eller meieriprodukter (veggis) så ganske enkelt der. Har veldig lyst på lakris, men de selger ikke lakris her så også enkelt. Kaffe ble jeg avvent da jeg flyttet til Hellas, den er ikke så god her.

Det jeg savner aller mest er snus (og rødvin [emoji85]). Sluttet med snus før jeg visste jeg var gravid, men hadde aldri klart å holde meg om jeg ikke var gravis.

Back
Topp