Ja mat og nei mat

Gertie

Elsker forumet
Nå som vi er gravide så er det jo mye man skal passe seg for som f.eks. Spekemat, rått kjøtt, oster osv. Noen som vet ett sted der det er en komplett liste over produkter man kan- kan ikke spise? Er mange produkter jeg lurer på, mest ost og melkeprodukter. Er ikke alle som det står noe som helst om den er homogenisert og pasteurisert. Har sett på mattilsynet, men der står det generell info og les på produktet.
Lurer f.eks på om jeg kan spise:
Kirsebær ost (creme Cherie)
Frokost salat
Kremost fra Tine
Philadelphia ost
Feta ost

Ja var de jeg kom på :)
 
Krem ost og philadelphia ost er hvertfall trygt å spise. De andre er jeg usikker på deverre, håper noen andre kan hjelpe deg der :)
 
Fetaost fra arla skal visstnok være ok å spise! Samme med alle smøreoster fra tine
 
Tusen takk for svar :) Har sjekket, men står bare at man ikke skal spise myke oster!? Men noen myke oster kan man jo spise!? Det er det jeg syns er så vanskelig :confused:
 
Jeg tror ikke myke oster er det samme som smøreoster. Jeg tror det er snakk om f..eks brie og den type ost. Mener smøreost er greit så lenge den er pasteurisert.
 
Den kirsebærosten kan vi spise! Den creme cherie :) Fikk vite det sist svangerskap at den er helt trygg å spise, så jeg spiste mye av den. :)
 
Jeg tror ikke myke oster er det samme som smøreoster. Jeg tror det er snakk om f..eks brie og den type ost. Mener smøreost er greit så lenge den er pasteurisert.

Ja, men er jo ikke alt det står på om er pasteurisert el ikke :confused:
Står ingenting på frokost salaten, og det er ostemasse i den...
Men takk for svar :)
 
Jeg spiser det meste av smøre oster, gjorde det sist og gjør det nå...
Holder meg unna de myke ostene som brie ol....
 
Back
Topp