IVF termin

Frk.Fryd85

Forelsket i forumet
Augustbarna2024
Det ligger mange tråder om dette her inne, og jeg ser de aller fleste steder står det at man er 2+5 ved innsetting av blastocyst.
Dette har jeg hele tiden tenkt, og med innsett 20.11 skal jeg da være 7+0 i dag.
Men når vi hadde TUL hos klinikken i dag, sa legen at jeg er 7+2. Er det de har skrevet på arket vi fikk med oss også.
Bare 2 dager forskjell, men er det noen som har opplevd det samme og som vet hvorfor?
Når jeg spurte klinikken sa de at de var det deres kalkulator sa, og de gikk også etter innsett.
 
Hos meg har den blitt flyttet på en dag frem og tilbake et par ganger. iVF barn er i mange tilfeller større starten og dersom termin blir satt utfra mål så er det ikke uvanlig. Den endelige terminen blir ikke satt før senere :) jeg fikk ny termin dagen før ved ordinær ultralyd i uke 18. Jeg er bare glad å bli fortere ferdig :p noen klinikker rører ikke IVF termin imens andre ser på veksten og tar det med l betraktning. :)
 
To dager har ikke så mye å si, og hver klinikk har sin måte å regne det på. Her (Haukeland sjukehus) bestemte de seg for å følge slavisk IVF-terminen uavhengig av målingene.
Sistemann ble målt til å være en uke større enn gestasjonsalder i alle kontrollene, og gjett hvem ble født en uke før termin... :wacky:
 
Det ligger mange tråder om dette her inne, og jeg ser de aller fleste steder står det at man er 2+5 ved innsetting av blastocyst.
Dette har jeg hele tiden tenkt, og med innsett 20.11 skal jeg da være 7+0 i dag.
Men når vi hadde TUL hos klinikken i dag, sa legen at jeg er 7+2. Er det de har skrevet på arket vi fikk med oss også.
Bare 2 dager forskjell, men er det noen som har opplevd det samme og som vet hvorfor?
Når jeg spurte klinikken sa de at de var det deres kalkulator sa, og de gikk også etter innsett.
Hvis jeg forstår deg riktig, så endret de ikke på grunn av mål, men utregning. Jeg mener å huske at noe lignende skjedde med meg, men jeg husker ikke helt hvordan. Bare at jeg hadde regnet meg frem til uke+dag og termin, men legen hadde en kalender de regnet med og da ble det flyttet 1 dag for meg. Og dette var IVF legen. Har ingen god forklaring, men både jordmor og TUL har forholdt seg til samme i etterkant. Mål har stemt mer eller mindre foreløpig også☺️
 
Hvis jeg forstår deg riktig, så endret de ikke på grunn av mål, men utregning. Jeg mener å huske at noe lignende skjedde med meg, men jeg husker ikke helt hvordan. Bare at jeg hadde regnet meg frem til uke+dag og termin, men legen hadde en kalender de regnet med og da ble det flyttet 1 dag for meg. Og dette var IVF legen. Har ingen god forklaring, men både jordmor og TUL har forholdt seg til samme i etterkant. Mål har stemt mer eller mindre foreløpig også☺️
Stemmer, det var ikke utifra mål men en kalkulator IVF legen hadde på pcen sin.
Mål stemmer jo egentlig med begge beregningene, da det ikke er store forskjellen på 2 dager.
Men da er det kanskje ikke så enkelt som at man er 2+5 ved innsett av en blasto?
Trodde jeg endelig hadde skjønt terminberegning ved IVF :wacky:
 
Stemmer, det var ikke utifra mål men en kalkulator IVF legen hadde på pcen sin.
Mål stemmer jo egentlig med begge beregningene, da det ikke er store forskjellen på 2 dager.
Men da er det kanskje ikke så enkelt som at man er 2+5 ved innsett av en blasto?
Trodde jeg endelig hadde skjønt terminberegning ved IVF :wacky:
Joda, så enkelt er det for du vet nøyaktig når det ble befruktet. Men det er litt avhengig av hvilken metode de bruker. 40+3 er normal termin i Norge, imens andre steder opererer med 40 uker. Så bruk spiren sin Terminkalkulator så vet du når din termin skal være. Å så får du fastsatt termin på sykehuset etterhvert <3
 
Stemmer, det var ikke utifra mål men en kalkulator IVF legen hadde på pcen sin.
Mål stemmer jo egentlig med begge beregningene, da det ikke er store forskjellen på 2 dager.
Men da er det kanskje ikke så enkelt som at man er 2+5 ved innsett av en blasto?
Trodde jeg endelig hadde skjønt terminberegning ved IVF :wacky:

Gav du han termindato eller innsett-dato? Om du gav termindato gir det mening, da det opereres med både 40+0, 40+2 og 40+3 :p

Man er 2+0 ved befruktning, så 2+5 ved innsett av blasto er rett. Så om du oppgav dato for innsett skjønner jeg ikke hvordan det ble forskjellig.
 
Gav du han termindato eller innsett-dato? Om du gav termindato gir det mening, da det opereres med både 40+0, 40+2 og 40+3 :p

Man er 2+0 ved befruktning, så 2+5 ved innsett av blasto er rett. Så om du oppgav dato for innsett skjønner jeg ikke hvordan det ble forskjellig.
Dette er samme klinikken som har både tatt egguthenting og innsett, så jeg oppga ikke noe dato. Dette lå nok inne i systemene deres. Dette var TUL som vi får i IVF pakken.
Når jeg da fikk arket med info om termin osv, spurte jeg hvorfor den var 2 dager lengre frem enn jeg trodde. Han bare sa at det var det som kom frem i deres systemer. De har egen kalkulator der sikkert. Og den regnet etter innsett.
Er bare 2 dager, men ble jo litt nysgjerrig da. Og forvirret :laughing002
 
Joda, så enkelt er det for du vet nøyaktig når det ble befruktet. Men det er litt avhengig av hvilken metode de bruker. 40+3 er normal termin i Norge, imens andre steder opererer med 40 uker. Så bruk spiren sin Terminkalkulator så vet du når din termin skal være. Å så får du fastsatt termin på sykehuset etterhvert <3
Jordmor sa at sykehuset ikke endrer på IVF termin?
Spiren sin kalkulator stemmer med 2+5 ved innsett.
Er bare 2 dager, så ikke noe å si. Jeg kommer nok til å holde meg til opprinnelig termin, og ikke den jeg fikk i går. Selv om det frister å være 2 dager lengre på vei enn jeg trodde :laughing002
 
Jeg stod hardnakket på min egen ivf termin, hadde jeg ikke gjort det hadde hun kommet ENDA MER på overtid fordi hun var liten i størrelsen, noe som er genetisk så synes ikke det er spesielt rart :wacky: ble hentet ut 15 dager over med ks.
 
Dette er samme klinikken som har både tatt egguthenting og innsett, så jeg oppga ikke noe dato. Dette lå nok inne i systemene deres. Dette var TUL som vi får i IVF pakken.
Når jeg da fikk arket med info om termin osv, spurte jeg hvorfor den var 2 dager lengre frem enn jeg trodde. Han bare sa at det var det som kom frem i deres systemer. De har egen kalkulator der sikkert. Og den regnet etter innsett.
Er bare 2 dager, men ble jo litt nysgjerrig da. Og forvirret :laughing002

Så rart, ikke hørt om en sånn utregning før. Greit å være 2 dager lenger frem mtp eventuell overtid da. :p
 
Jordmor sa at sykehuset ikke endrer på IVF termin?
Spiren sin kalkulator stemmer med 2+5 ved innsett.
Er bare 2 dager, så ikke noe å si. Jeg kommer nok til å holde meg til opprinnelig termin, og ikke den jeg fikk i går. Selv om det frister å være 2 dager lengre på vei enn jeg trodde :laughing002
Kommer helt ann på sykehuset. Kalnes spurte hva jeg ønsket selv. Da dems termin var 18/2 og IVF var 19/2. Så jeg takket pent ja til Kalnes sin termin :)
 
Min IVF-termin er 20.mai. Etter OUL ble endelig termin satt til 17. mai. Så på sykehuset i Kristiansand overstyrte de IVF-termin.
Men jeg sier ikke nei takk til tre dager kortere svangerskap :laughing002
 
Min IVF-termin er 20.mai. Etter OUL ble endelig termin satt til 17. mai. Så på sykehuset i Kristiansand overstyrte de IVF-termin.
Men jeg sier ikke nei takk til tre dager kortere svangerskap :laughing002
Kan være greit å være obs på dette dersom barnet blir prematurt. Fødes de før 33+0 skal man ha noe ekstra permisjon og greier, men har en venninne der det der krøllet seg fordi sykehuset hadde regnet feil....
 
Kan være greit å være obs på dette dersom barnet blir prematurt. Fødes de før 33+0 skal man ha noe ekstra permisjon og greier, men har en venninne der det der krøllet seg fordi sykehuset hadde regnet feil....
Det har betydning også for behandling ved prematur fødsel. Før uke 34+0 gir man lungemodning og prøver å stoppe fødselen.
 
Jeg ble flyttet tre dager frem ved første tul etter ivf og sykehuset flyttet meg en dag tilbake ved oul:p de spurte på sykehuse om klinikken hadde satt ivf termindato, men deg hadde de jo ikke. Så da ble den satt ved oul. Så lenge det ikke avviker mye fra antatt befruktning så betyr det ikke så mye
 
Merk også at det er skuddår neste år. Hadde "diskusjon" med jordmor hver kontroll for vi var aldri enige om lengden selvom det bare var 1-2 dag i forskjell. Viste seg at det hjulet hun brukte til utregning ikke tok hensyn til skuddår. Etter 29.feb var vi plutselig enige om lengde.

Selv fikk jeg aldri dato fra klinikk. Kun forholde meg til mensdato. Ble flyttet litt fram og tilbake på de private tidlig ultralydene vi hadde, og endelig termin ble satt på UL. Var noen dager til og fra der også. Han ble født 8 dager på overtid.
 
Jeg hadde ganske stor avvik mellom ul og ivf termin. Hele veien.
Allerede i uke 9 (ivf) viste ul uke 10-ish.
Riksen beholte hele veien ivf terminen og jeg hadde stor barn i magen. Han ble også født 1 uke før ivf termin og var stor :hilarious: (4,3kg).
 
Jeg har beholdt ivf termin alle gangene (3). De flytter ikke på den, selv om baby denne gangen er litt liten ifht forventet.
 
Jeg hadde ganske stor avvik mellom ul og ivf termin. Hele veien.
Allerede i uke 9 (ivf) viste ul uke 10-ish.
Riksen beholte hele veien ivf terminen og jeg hadde stor barn i magen. Han ble også født 1 uke før ivf termin og var stor :hilarious: (4,3kg).
Det er sprøtt! Jeg gikk 15dager over og hun var 3,6kg, alle tul målte hun der hun skulle o_O
 
Back
Topp