Vi ble gravid på andre forsøk med hjelp av femar, hadde prøvd i nesten ett år før vi fikk den hjelpen. Dessverre døde Thea i magen min i uke 36+5. Til tross for ca 10 ultralyder fra uke 12 - 34 er det først på ul 34 de oppdager at hun ikke har vokst, dager etterpå fant de hull i hjertet og antar downs. Noen dager etter det ser de 3 hull i hjertet og antar trisomi 13 eller 18. Hun hadde ingen utvendige anatomiske feil. Den 21/11 tok vi ny ul med fostervannsprøve for å få svar på om det var kromosom feil. Hjertefeilen ville hun kunne leve med, forventet operasjon av hjertet på riksen når hun var 4-8 uker gammel. På kvelden 21/11 en gang mellom klokken 19-21.30 har hun død i magen min.(Kjente liv rundt klokken 19, og ved sparketest kl 2130 finner de ikke liv, bli bekreftet død ved ul 21:50) Tidlig svar i fra obduksjon og fostervannsprøve viser; Mangle på Kromosom 7 (Williams syndrom) Liten av vekst 1640g 43 cm, tre hull i hjertet, hesteskonyre, ekstremt mye fostervann, ekstrem lang navlesnor 1,23 cm og liten morkake.
Vi forventer å få svar på dødsårsaken i mars ( regner med svar fra obduksjon da), sykehuset går ut i fra at det er kromosomfeilen. Jeg er ikke sikker, hun kom ut med navlesnoren 3 ganger stramt rundt halsen og 2 ganger rundt kroppen, jeg frykter at det er det som har gjort det siden 2 ultralyder og 2 sparketester var helt fine tidligere den dagen hun døde. Til tross for at en navlesnor skal tåle og bli surra rundt fosteret. ( og ul målinger av navlesnor og morkake har vært helt fine hele veien) Håper på ett enstydig svar på obduksjonen.
Vi er nå i pp1 etter vi mistet, "heldigvis" er ikke denne kromosomfeilen som Thea hadde arvelig. Vi prøver først uten hjelp fra klinikk Hausken ett par ganger, og viss ikke spiren sitter innen noen mnd så blir det nok tilbake til behandling. Vi ønsker så mye barn, og vi var helt klar, alt var handlet inn, alt var i orden med jobb og familie rundt oss, alle var klar, men slik skulle det ikke bli denne gangen
Vi vil få ennå bedre oppfølging ved neste svangerskap, og er lovet at vi kun skal måtte forholde oss til 1 eller 2 personer på Haukeland og ikke 7 stykker som sist. Og dersom de oppdager at det var morkake eller navlesnor eller noe med meg som gjorde at Thea døde så vil vi få ekstra oppfølging på det. Til nå er vi lovet tidlig ul med duo test i uke 12, OUL rundt uke 18, hjerte ul uke 22 og videre kontroller blir planlagt etter behov.
Iforhold til hvor stor sannsynlighet det er for dere å bli gravid så vet jeg ikke det, men anbefaler dere jo å ta kontakt med de som hjalp dere sist. Og vil nok tro at ett nytt svangerskap vil være tyngre enn de tidligere, med tanke på frykten på hva som skjedde. Men vil også tenke meg at dere kan få tidlig ul både i uke7 og uke 12 for å hjelpe dere med å slappe litt mer av ved ett nytt svangerskap. Håper uansett viss dere velger å prøve igjen at spiren sitter fort og at dere får ett velskapt barn ut av det