IVF september 2014 <3

Laila&Jostein

Andre møte med forumet
Hei.
helt nye på dette her.. så dette vil nok bli litt klønette, men gir det et forsøk hvertfall.

vi er da Laila 25 og Jostein 29, vi har prøvd å få barn i overkant av 2 år nå, men kan vel regnes som 1 år siden Jostein jobber i nordsjøen og er borte i overkant av 4 mndr i året.

sommeren 2012 fikk jeg (Laila) påvist diagnosen PCOS.
vi har hatt to forsøk hos privat klinikk hvor jeg fikk pergotime/pregotime (husker ikke helt hva det het) tabletter som skulle hjelpe på eggløsning, og en sprøytepenn for eggløsning. første forsøk tabbet vi oss ut på, glemte hvilken tid på året det var, nemlig påskeferie, så fikk ikke fullført behandlingen. andre forsøk hadde vi okt/nov, samme med tablettene, og denne gangen med sprøytepennen. men grunnet "reisefeber" og et snev av prestasjonsangst og litt dårlig timet (han skulle reise ut på sjøen og vi satte igang behandlingen uken før), så ble heller ikke dette forsøket vellykket.

i desember ble vi endelig henvist til sykehuset, og i slutten av mai var vi inne til konsultasjon og undersøkelse.
nå har vi kommet frem til sammen med de fantastiske folkene på fertilitets klinikken på sykehuset at vi setter igang behandling i midt/slutt av september.

må si jeg både gleder og gruer meg... har nemlig sprøyteskrekk... men har skjønt ut ifra ei bok jeg leser at de fleste kommer over sprøyteskrekken etter et par dager med disse sprøytepennene..

men, syns det er så dumt at der nesten ikke finnes noen grupper hvor temaet er ivf behandling hvor man kan dele erfaringer og betrygge oss nervøse førstegangs forsøkende..?

bor på haugalandet, og har søkt på både google og facebook etter grupper og forum her på haugalandet hvor der kansje kunne vert noen man kunne snakket med..

har begynt å bli nervøs for både behandlingen og faren for å miste..

er en smule hormonell og har både humørsvingninger og hetetokter fra før, så hvor ille blir det egentlig når jeg skal gå på alle disse medikamentene og hormonene?

hva bør jeg forberede min kjære på?

hva bør jeg forberede meg selv på?

vi kjenner ingen som har vert gjennom dette før, vi har ingen rundt oss som kjenner til dette..
har mange gode personer å snakke med, men ingen som kan noe om temaet.. så, istedenfor at vi kan stille andre rundt oss spørsmål, så er det vi som får alle spørsmålene, og vi sitter ikke på noen gode svar, for vi har null peiling annet enn det vi har fått vite på klinikken..

noen der ute som har vert gjennom ivf behandling som har lyst til å dele erfaringer med oss?
blir satt utrolig stor pris på <3

Her er det mange flotte ivf damer, så er bare å spørre og søke ;)

Disse forsøkene tuller ko til med våres egen hormon balanse. Alle reagerer forskjellig. Jeg hafde masse bivirkninger første runde og på andre nesten ingen. Så det varierer fra gang til gang også :)

Har selv hatt to forsøk. Tar meg en pause nå og regner med å starte opp på siste forsøk på slutten av året.

Hei! Og velkommen inn i varmen til denne flotte gjengen:) Jeg har også PCO. De mener jeg hadde PCOS men jeg hadde visst ikke helt det heller:) Har vært gjennom 2 runder og skal igang med neste hormonkur i juli/august. Inne på "dagbøker" finnes det mange historier å lese for dere om dere vil ha en innføring i ivf verden. Dette er tungt for kropp og sjel, men med et brennende ønske om barn, så er det ingenting som stopper oss. Det som hjelper er å ha noen å snakke med:) Her er det så mye fine folk som vet så mye om dette gamet, så det er bare å spørre:) Først og fremst vil jeg anbefale at du og din kjære er åpne mdd hverandre om hvilke forventninger dere har til hele prosessen. Hos oss var jeg evig optimist og trodde det skulle gå på første forsøk. Mannen min var derimot litt mer realist og fikk roet ned forventningene mine litt:)
Sprøytene er så bittesmå at du vil ikke merke det til slutt. Stod lenge og nølte første gangen før jeg tok meg sammen og stakk. Kjente ingenting...hehe:)
Lykke til, og det er bare å spørre om du lurer på noe:)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Vi har snakket mye om det, og vil nok fortsette å snakke om det.. er åpne om det begge to, jeg viser nok mer følelser og nærver enn han, men han er god å ha, for han roer meg ned <3 vi er klar over risken med at dette kan gå galt, og tør ikke tenke alt for langt frem enda.. noen ganger føler jeg at jeg skuffer han som hans fremtidige kone, skal gifte oss om 1-2 år, med at jeg ikke "fungerer".. men han er så herlig, for han sier han forstår at jeg helst vil gi han et barn av eget kjøtt og blod, men om vi ikke skulle få det til, så er der så mange andre barn ute i denne store verden som trenger sårt et hjem, og her vil de få det godt <3 vi har lyst til å adoptere en gang, men først vil vi prøve selv..

Dere skal nok få det til:):) Men det er greit å belage seg på at det kan ta litt tid. Ihvertfall for oss med pco. Det er vanskelig å finne riktig dose medisiner uten at vi blir overstimulert. Ytterst få blir dette altså, så du trenger ikke bekymre deg for det:) Men det er greit å forberede seg på at både første og andre runde er et prøveforsøk før de finner rette dose for deg:) Det er ingen fast fasit på disse tilfellene:)

Velkommen inn hit! Her blir man som de andre sier møtt av flotte og inkluderende damer som vet mye om hva det vil si å gå gjennom assistert befruktning. Jeg husker selv hvordan det var i starten da alt var nytt og man ikke visste stort. Etter å ha vært gjennom 4 innsett, lest litt på nett og vært mye her vet jeg nå en god del om prosessen. Det er en krevende situasjon å være i både psykisk og fysisk. Jeg har heldigvis hatt svært lite bivirkninger av medisinene og smertefrie uttak, men merker allikevel at kroppen har vært gjennom mye. De fleste har store forhåpninger om å lykkes raskt når man endelig får hjelp, men det kan være lurt å prøve å være litt realistisk mht at det kan ta litt tid før man lykkes. Nedturen er selvsagt stor ved negativt forsøk, men drivkraften til å oppnå drømmen om barn er så sterk at man går gjennom det som må til!

Ønsker deg lykke til med oppstart i september, og håper dere lykkes raskt:-)

Tusen takk for at dere er så flotte og gir gode svar tilbake :) dette skal bli en spennende prosess, og det vil bli mye blanda følelser.. men vi skal prøve så godt vi kan å være sterke, men likevel gi oss selv lov til å være svake iblant.. familien hans er minst like fantastisk som han, så god støtte vil vi få :) familien min er også god, men er langt fra haugalandet til sverige... vi gleder oss.. og gruer oss.. men mest gleder vi oss <3

Det er litt av et eventyr, men det er alltid en happy ending her:) Vi har grått mange tårer på vår vei også, så det godt å ha noen rundt seg å støtte seg på:)

Velkommen skal du/dere være! Dette er stedet å være i deres situasjon, Her får du støtte i tykt og tynt! Jeg har vært prøver i 8 år, og har pcos. Er nå inne i det tredje forsøket, og håper virkelig det skal gå denne gangen! Her inne er i vertfall ingen spørsmål for dumme! Husk det!

Nålene glemmer du raskt, det blir ren rutine! :P Jeg hadde kort regime, og da er det kun sprøyter og ingen nesespray. Kroppen ble litt oppblåst de første gangene med stimulering, men de siste gangene har jeg nesten ikke merket det. Uttaket er det verste (ikke for å skremme), men det er raskt unnagjort heldigvis. For meg har dessverre dette blitt rutine også, da jeg har hatt en del uttak nå. Min strategi er å tenke minst mulig på forsøket i forkant, men etter innsett er det selvfølgelig umulig å ikke tenke på annet! haha-- Anbefaler deg å lage deg en dagbok her inne, da det kan være lettere å holde oversikten for deg på alt som skjer. Fks symptomer, og når du fikk de, tester du har tatt osv.. Jeg har mange ganger bladd i egen dagbok for å finne ut når/hvor/hva i lignende tilfeller.. :P

Lykke til! Vi er her for deg/dere!

Her har jeg fått resept på 5 typer sprøyter og 3 typer tabletter.. så ser ut for at e slipper nesespray.. skal nok skrive dagbok ja, blir nok hovedsaklig på papir, men tenker jeg legger noe ut her også etterhvert.. vil jo være med på å dele erfaringer :)
Kommer nok til å komme en del spørsmål underveis fra oss her.. vi kommer sikkert til å føle oss dumme på noen av de, men er vel ikke noe dere ikke har hørt eller spurt om før :)

Her har jeg fått resept på 5 typer sprøyter og 3 typer tabletter.. så ser ut for at e slipper nesespray.. skal nok skrive dagbok ja, blir nok hovedsaklig på papir, men tenker jeg legger noe ut her også etterhvert.. vil jo være med på å dele erfaringer :)
Kommer nok til å komme en del spørsmål underveis fra oss her.. vi kommer sikkert til å føle oss dumme på noen av de, men er vel ikke noe dere ikke har hørt eller spurt om før :)

5 typer sprøyter og 3 typer tabletter? Hva heter de da? Ble nysgjerrig..

Orgalutran Inj 0,25 mg/spr.
Gonal-F Inj 900ie/pen.
Gonal-F Inj 450ie/pen.
Gonal-F Inj 300ie/pen.
Otrivelle Inj 250mcg/spr.
Primolut-N Tab 5mg.
Metformil Actavis Tab 500mg.
Lutinus Vag Tab 100mg.

Gikk opp for meg nå at det var jo tre av de som var av samme type, men sikkert da forskjellige styrker.. hehe.. har bare sitti og måpt på disse to a4 arkene med 8 resepter og tenkt "herlighet, skal jeg ha i meg alt dette?" :p

Jeg går også på metformin. Kraftige saker! Hehe:) Heldigvis skal du ikke ta alt dette samtidig da:) Først gonal, så gonal og orgalutran, så er det otrivelle, så lutinus. Men hva er primolut for?

Primolut er for at jeg skal få mensen.. min er suuper uregelmessig til tros Metformin. Nå ligger syklusen min gjennomsnittlig på 35 dager, men varierer med 30 til 40 dager.. før varierte den med alt fra 11 til 65 dager..

Primolut er for at jeg skal få mensen.. min er suuper uregelmessig til tros Metformin. Nå ligger syklusen min gjennomsnittlig på 35 dager, men varierer med 30 til 40 dager.. før varierte den med alt fra 11 til 65 dager..

Oi, såpass ja! Jeg fikk metformin etter mine to første forsøk. Gikk opp 10 kg og lå på grensen til diabetes 2. Nå håper jeg metforminen skal holde blodsukkeret mitt i sjakk:) Og selvfølgelig hjelpe til at neste spire sitter:):)

Begynte på Metformin for et år siden for at syklusen skule bli mer stabil. og det har den jo for all del blitt.. men hadde vert supert om den kunne blitt normal igjen, noe den ikke har vert på 10 år..

Hehe.. kunne godt tenkt meg å satt igang i går for å si det sånn.. men så har det seg sånn at min kjære jobber på plattform i Nordsjøen, og det kombinert med min "fantastiske" syklus gjør at vi ikke kunne sette igang nå før sommerferien. De har stengt for behandling i juli.. så sykepleieren har regnet seg frem til at min syklus kansje klaffer med når min kjære er hjemme i september.. hvis ikke, så skulle jeg gå på noen tabletter som skulle fikse syklus for meg..

Åja! Da skjønner jeg, er i akkurat samme situasjon med mann som jobber på sjøen.... Vi vurderer sykemelding vi da når vi blir innkalt o_O Han er også bort annenhver mnd... Gyn sendte henvisning til st olavs nå før helgen. Hvilken klinikk hører du til? :-) Får nyyyte sommeren best mulig da, slapp av og kos deg :-))) september er jo rett rundt hjørnet nå xsmile9

Back
Topp