IVF - noen råd?

FruHåpefull82

Gift med forumet
Himmelbarn
Juliknøttene 2022
Helt fersk her, og har noen spørsmål.

Kan alle som ønsker det utredes og få hjelp?

Jeg har mistet 3 ganger på 1,5 år og er 38 år, og lurer på om det da vil være hjelp å få. Gynekologen min sa sist at det var jo ikke problemer med å bli gravid, så hun visste ikke hva som skulle til. Har tatt en real fertilitetssjekk som sier at det ikke er noe galt ut fra de blodprøvene. Alle verdiene (fsh osv) er normale.Eggstokker og livmor ser bra ut også. Føler det ikke er noe som tilsier at vi ikke skal klare det, men kjenner på panikk likevel fordi jeg mister jo, og fordi jeg er 38 år.

Noen råd? Og noen som vet om man vil få dekket IVF av det offentlige etter at man har fylt 38?

Jeg har mistet 3 ganger på 1,5 år og er 38 år, og lurer på om det da vil være hjelp å få. Gynekologen min sa sist at det var jo ikke problemer med å bli gravid, så hun visste ikke hva som skulle til. Har tatt en real fertilitetssjekk som sier at det ikke er noe galt ut fra de blodprøvene. Alle verdiene (fsh osv) er normale.Eggstokker og livmor ser bra ut også. Føler det ikke er noe som tilsier at vi ikke skal klare det, men kjenner på panikk likevel fordi jeg mister jo, og fordi jeg er 38 år.

Noen råd? Og noen som vet om man vil få dekket IVF av det offentlige etter at man har fylt 38?
Be om utredning til fastlege eller gå privat og få en utredning av både deg og partner. Du har krav på det etter du har mistet 3 ganger. Be den som gjør utredningen om å sende henvisning til IVF. Det tar tid offentlig da det er lange ventelister.
Ja du kan få dekket om du er 38 år, men ikke om du har 2 barn fra før.
Ingenting å vente på er mitt råd. Les deg opp på hva som må leveres osv ved henvisning, politiattest ol.

Det er mye å sette seg inn i, så jeg har ikke kapasitet til å gå igjennom alt nå, men du er nødt til å mase på fastlegen å få sendt unna en henvisning til en eller annen klinikk. Kort fortalt, du har krav på hjelp hvis du har mistet 3 ganger. De store offentlige klinikkene har ventetid for tiden, dette sjekker du på https://tjenester.helsenorge.no/velg-behandlingssted/behandlinger/ventetider-for?bid=183 .
Private klinkker koster mye men du får også hjelp fortere og en behandling tilpasset deg.

MEN! Det er ikke sikkert det er hos deg problemet ligger. Dere er to om å lage barn og det kan liksågreit være at spermen hans ikke spiller på lag og du mister. Så han bør også bli undersøkt. Og gynekologen din bør ta seg en bolle og sette seg inn hva det vil si å miste gang på gang på gang.

Tusen takk for svar damer :Heartred

Da har jeg både bedt om henvisning fra fastlegen og bestilt privat i aller ytterste fall, så da er ballen i gang i hvert fall ...

Tusen takk :Heartred
Det gjør godt å gå inn her og både få råd og støtte. Har hatt en skikkelig nedtur hvor jeg bare føler det aldri går, at jeg aldri skal få bli mamma, at mannen min ikke skal få sin drøm oppfylt og da bare griner jeg. Nytter liksom heller ikke å tenke på alt man skulle gjort, eller angre på at man ikke begynte i 20åra.

Tusen takk :Heartred
Det gjør godt å gå inn her og både få råd og støtte. Har hatt en skikkelig nedtur hvor jeg bare føler det aldri går, at jeg aldri skal få bli mamma, at mannen min ikke skal få sin drøm oppfylt og da bare griner jeg. Nytter liksom heller ikke å tenke på alt man skulle gjort, eller angre på at man ikke begynte i 20åra.
Uff ja kjenner til følelsen. Og her er vi mange i samme situasjon. Brukte selv 3 år med IVF før jeg ble gravid og fikk en sønn, og har i etterkant opplevd 2 MA, så livet er ikke alltid som man så for seg. Heldigvis så er det hjelp å få. Og det hjelper å prate om det enten her inne eller til en god venninne som kan kunsten å lytte. Vil også anbefale deg å følge fertilitetscoachen på Instagram. Hun er gull verdt :Heartred

Tusen takk for svar damer :Heartred

Da har jeg både bedt om henvisning fra fastlegen og bestilt privat i aller ytterste fall, så da er ballen i gang i hvert fall ...

Lykke til!

Hvis du velger offentlig kan det være lurt å sjekke hva den klinkken du ønsker å bruke krever av dokumentasjon. Så kan du få ordnet det fort :) OUS, for eksempel, krever blodprøver (hvilke står i henvisningen som ligger åpent på siden deres) og et egenerklæringsskjerma i tillegg til politiattesten (som dere må ha om dere skal ha ivf uansett). Men sjekk klinikkenes hjemmesider så finner du nok ut av det. Av erfaring så kan det være lurt å ha ting litt på stell før man sender henvisningen, så sparer man seg litt tid :) Sædprøve kan kanskje bli det som blir flaskehals for dere, for oftest så vil de har to prøver med så og så mange måneders mellomrom. Det går kanskje an å snakke med den klinikken dere velger om det går an å skippe prøve nr 2.

Jeg kjenner spesielt det med alderen tynger meg i denne situasjonen. Blir 37 i år, så jeg har ikke all verdens av tid igjen. Og når man MÅ ha hjelp så blir ting så mye tyngre. Nå er vi heldig at vi klarte å få et barn i 2018 etter 6 forsøk. Nå skal vi prøve på søsken, og det er virkelig nå jeg skulle ønske jeg var 26 og ikke 36 :p Det er god hjelp i dette forumet, så bare bruk det for det er verd :)

Først og fremst: Sender deg store styrkeklemmer. :Heartred Har selv mistet 3 ganger på 2 år, og alle prøver, både av meg og mannen er fine. Vi er også utredet for habituell abort uten funn. Jeg er i det offentlige og opplever at man ikke har like mye ressurser eller kapasitet til forskning.
Jeg mistet i november og bestemte meg for å gjøre undersøkelser privat - ble da anbefalt en endometrie-test som Klinikk Hausken har, da det kan være du har forhøyet nivå av killercells som gjør at du mister gang på gang:Heartred Eller at du har en infeksjon i livmora, så du trenger en antibiotikakur. Disse kan du ta uavheging om du går der eller ikke. Tiden går jo fort.

Masse lykke til! :Heartred

Jeg ville også bedt om å få en kromosomsjekk. Det er bare en enkel blodprøve, men jeg har noe som heter translokasjon, det gir meg 13% større sjanse for spontanabort. Mormor har mista mange, fikk 1barn, mamma har mista 2, har 3 barn.
Vi har mistet alle tre gangene vi har vært gravide. Jeg hadde ingen anelse om at jeg hadde translokasjon, da den er balansert. Ubalansert translokasjon av min variant er uforenlig med liv :Heartred

Masse lykke til :Heartred

Last edited:
Back
Topp