Ivf/insiminering for lesbiske par.

C

Cc88

Guest
Noen som vet om der er andre offentlig sykehus enn riksen som hjelper lesbiske par i form av ivf/ insiminering med donor?

har også spørsmål rundt søskenforsøk. Er det fortsatt slutt på ved riksen? Har en sønn fra tidligere forhold.. er nå i et nytt forhold og lurer på om man kan fortsatt søke ved Rikshospitalet?
 
Jeg tror dere kan få hjelp, når dere ikke har felles barn og eller oppfyller "kravene".

Alle offentlige klinikken hjelper vel lesbiske par, gjør de ikke?
 
Usikker, var en stund Trondheim ikke gjorde det tror jeg? Så lurte på om alle kanskje gjør det nå? :)
 
helsedirektoratets nettside står det:

I Norge tilbys assistert befruktning til lesbiske eller heterofile par. Tilgang til assistert befruktning for lesbiske par kom ved en lovendring som trådte i kraft 1. januar 2009. Bioteknologiloven stiller krav til samlivsform, og legen skal foreta en medisinsk og psykososial vurdering av paret.​

Dette gjelder da alle offentlige og private klinikker :)
 
Okei!

var sikker på at Trondheim fks ikke brukte donor:) men det er jo helt supert, må sjekke ut litt :) takk!
 
Okei!

var sikker på at Trondheim fks ikke brukte donor:) men det er jo helt supert, må sjekke ut litt :) takk!
Jeg skal ikke være skråsikker, men skulle tro de offentlige klinikkene følger dette regelverket. Men ser i Porsgrunntråden at noen andre skreiv at du måtte forholde deg til Riksen. Kontakt Porsgrunn på crypho-appen eller telefon og spør :) Dere skal uansett få hjelp enten om det er riksen eller annen klinikk.
 
Okei!

var sikker på at Trondheim fks ikke brukte donor:) men det er jo helt supert, må sjekke ut litt :) takk!

Jeg tror nok ikke at alle offentlige klinikker har mulighet for sæddonasjon nei. Syns kanskje jeg har hørt at Haugesund også har det?
 
De to offentlige sykehusene som tilbyr inseminering/ivf for lesbiske i Norge er Rikshospitalet og Haugesund. Det er fordi det er de to sykehusene med egen sædbank.

I Trondheim finnes to private klinikker som gjør det: Medicus og Spiren.

vi har vært på Medicus, men etter å ha brukt 75000kr der (tre inseminasjonsforsøk) søkte vi på Riksen. Det har vi vært en god stund nå, og har tilsammen gjennomført 3 inseminasjonsforsøk, 1.ivf forsøk og et frysforsøk. 2.IVF- forsøk pågår nå Er pengemessig fornøyd med å ha gått over til Riksen, men det var mye bedre i formasjonsflyt, og «kundebehandling» ved Medicus.
 
De gjør søskenforsøk på Riksen. De kan ikke garantere samme donor. Men det er åpnet for søskenforsøk.
 
Når vi fikk henvisning til Rikshospitalet i fjor så var dette eneste mulighet i det offentlige fordi sædbanken ved Haugesund ikke har nok donorer. Usikker på om/når den vil åpne igjen. De tilbyr søskenforsøk ved Riksen nå men har vel generelt blitt lengre ventetid etter korona. Vi ventet omtrent ett år fra henvisning til første forsøk.
 
Back
Topp