IVF for dummies

Snorkfrøken85

Glad i forumet
Marsboerne 2023
Har nå lest meg opp og ned på temaet, uten å bli klok. Håper derfor noen kloke hoder der ute kan svare meg :)

Vurderer å gå privat da jeg har for høy BMI til å få noe hjelp i det offentlige. Men det har jo en ganske høy pris! Så jeg blir ikke klok på prislistene.

Hva er ett forsøk? Er det egg ut, befruktning og ett egg inn? Eller er det egg ut, befruktning, ett egg inn og resten på frys? Går man så over til forsøk to etter at egg er satt inn og graviditet ikke skjer? Og etter tre uttak, hva skjer med de befruktede eggene som ligger på frys? Blir de ødelagt, eller kan man spare på disse til søsken?

Etter tre år uten prevensjon og uten graviditet har jeg svært lite lyst til å bruke mye penger på ett forsøk som ikke resulterer i noe.. Samtidig har jeg svært lite lyst til å bruke penger på tre forsøk og kanskje lykkes på det første! Kan man da spare de to siste forsøkene til søsken? :anyone

Har lest litt om de ulike klinikkene, og har et veldig godt inntrykk av Spiren i Trondheim, selv om Bergen kanskje er lettere å komme seg til. Tar gjerne i mot erfaringer for og i mot de ulike plassene!

Kanskje det også er noen i samme situasjon som meg, med BMI på 37 som har fått hjelp privat?:)

Har nå lest meg opp og ned på temaet, uten å bli klok. Håper derfor noen kloke hoder der ute kan svare meg :)

Vurderer å gå privat da jeg har for høy BMI til å få noe hjelp i det offentlige. Men det har jo en ganske høy pris! Så jeg blir ikke klok på prislistene.

Hva er ett forsøk? Er det egg ut, befruktning og ett egg inn? Eller er det egg ut, befruktning, ett egg inn og resten på frys? Går man så over til forsøk to etter at egg er satt inn og graviditet ikke skjer? Og etter tre uttak, hva skjer med de befruktede eggene som ligger på frys? Blir de ødelagt, eller kan man spare på disse til søsken?

Etter tre år uten prevensjon og uten graviditet har jeg svært lite lyst til å bruke mye penger på ett forsøk som ikke resulterer i noe.. Samtidig har jeg svært lite lyst til å bruke penger på tre forsøk og kanskje lykkes på det første! Kan man da spare de to siste forsøkene til søsken? :anyone

Har lest litt om de ulike klinikkene, og har et veldig godt inntrykk av Spiren i Trondheim, selv om Bergen kanskje er lettere å komme seg til. Tar gjerne i mot erfaringer for og i mot de ulike plassene!

Kanskje det også er noen i samme situasjon som meg, med BMI på 37 som har fått hjelp privat?:)

Hei <3 er du sikker på at du har for høy bmi? Jeg får hjelp offentlig via porsgrunn :)

Et forsøk er når du har hatt et uttak og det er noe å sette tilbake. Dvs at har du et uttak som ikke får noen egg befruktet er det ikke et forsøk.

Har erfaring frå Hausken i Norge og OLGA Fertility Clinic i St. Petersburg. I det private er det dessverre ikkje slik at avbrutte forsøk ikkje tel som eit forsøk, det er kun i det offentlege. Hos Hausken er det altså slik at det er egguttaket som tel som eit forsøk i ein 3-pakke, uavhengig av om det blir embryo å setja tilbake eller ikkje. Det har eg dessverre vond erfaring med sjølv… Eitt ferskforsøk er altså stimulering - uttak - innsett (om det blir embryo å setja inn). Er du heldig å få fleire embryo, blir dei fryst ned om dei er av god nok kvalitet. Hos Hausken må du betala ekstra for fryseforsøk om du får embryo på frys, dette er ikkje inkludert i 3-pakken. Men trur at det går an å bytta eit av ferskforsøka med fryseforsøk om du får mange på frys, men det har aldri vore aktuelt for meg dessverre, så det må andre svara på…

Om du blir gravid i løpet av 3-pakken, er denne pakken brukt opp, du kan ikkje spara forsøk til eventuelt søsken. 3-pakken er eit «3 for 2»-tilbud. Håpar dette var litt til hjelp! :happy:

Hva som telles som et forsøk er forskjellig fra offentlig til privat. I det offentlige telles forsøket kun dersom det er noe å sette tilbake. Hvis alle eggene faller fra teller altså ikke forsøket. I det private er ett forsøk stimulering + uttak. Forsøket telles som et forsøk uavhengig av om du har noe å sette inn eller ikke. Innsett av ett embryo er inkludert i forsøket, får du noen på frys kan du enten betale ekstra for det, eller bytte en stimuleringsrunde med to fryseforsøk (gjelder Medicus, vet ikke hvordan det er andre steder).

Tror 3-pakk faller fra dersom du føder et barn ved de aller fleste klinikker.

Medicus ønsker helst at man skal ha under 35 i BMI, men de gjør individuelle vurderinger :)

Hei <3 er du sikker på at du har for høy bmi? Jeg får hjelp offentlig via porsgrunn :)

Et forsøk er når du har hatt et uttak og det er noe å sette tilbake. Dvs at har du et uttak som ikke får noen egg befruktet er det ikke et forsøk.
Fikk iallefall blankt nei fra St. Olavs... Iflg gyn, om hun i det hele tatt har sendt inn søknad. Vi har ikke sett verken søknad eller svar, men hun hevder at de har sagt nei. Vet ikke hva jeg tror, jeg verken liker eller stoler på gyn, men hun er det eneste alternativet rundt her. Og gyn vil ikke gjøre noe før bmi er under 35. Og så lenge vekten står bom fast, er vel privat det eneste alternativet.

Fikk iallefall blankt nei fra St. Olavs... Iflg gyn, om hun i det hele tatt har sendt inn søknad. Vi har ikke sett verken søknad eller svar, men hun hevder at de har sagt nei. Vet ikke hva jeg tror, jeg verken liker eller stoler på gyn, men hun er det eneste alternativet rundt her. Og gyn vil ikke gjøre noe før bmi er under 35. Og så lenge vekten står bom fast, er vel privat det eneste alternativet.

Fastlegen din kan henvise deg, du trenger ikke gå via gyn.

Statistisk sett lønner det seg med trepakning dersom man går privat. Det er større sannsynlighet for at dere vil bruke 2 eller 3 forsøk enn det er for at dere lykkes på første forsøk. Det er bare rundt 30% som lykkes med første IVF forsøk.

Jeg vet om en som fikk hjelp med nødvendig vektnedgang av ernæringsfysiolog i forbindelse med IVF, nevner det bare fordi det tross alt ikke er snakk om så mye du må gå ned før du kunne fått hjelp offentlig hos Porsgrunn. :)

Du skal kunne finne både henvisningen og svaret inne på helsenorge.no. om det ikke ligger der har du innsynsrett i dine egen papirer og kan be om utskrift fra gyn eller St.Olavs

Du skal kunne finne både henvisningen og svaret inne på helsenorge.no. om det ikke ligger der har du innsynsrett i dine egen papirer og kan be om utskrift fra gyn eller St.Olavs
Finner ingenting på HelseNorge.no. Kan det da faktisk være at hun ikke har sendt inn?! Spurte oss på siste time om vi hadde fått svar, og vi sa nei, hun sjekket PC og fant plutselig et avslag. Husker jeg reagerte litt på det da, at det ikke var sendt noe til oss.

Finner ingenting på HelseNorge.no. Kan det da faktisk være at hun ikke har sendt inn?! Spurte oss på siste time om vi hadde fått svar, og vi sa nei, hun sjekket PC og fant plutselig et avslag. Husker jeg reagerte litt på det da, at det ikke var sendt noe til oss.
Ikke sikkert hun har lastet det opp på helsenorge sine sider. Men sykehus bruker alltid å lagre sine journaler der inne. Så jeg ville tenkt at hun ikke har sendt noe.
Jeg ville ringt gynekologisk avdeling på st.olav og bedt om at de sender deg både henvisningen og svaret i posten siden de ikke ligger inne på helsenorge. Da vil du få svar på om det er sendt eller ikke.

Ikke sikkert hun har lastet det opp på helsenorge sine sider. Men sykehus bruker alltid å lagre sine journaler der inne. Så jeg ville tenkt at hun ikke har sendt noe.
Jeg ville ringt gynekologisk avdeling på st.olav og bedt om at de sender deg både henvisningen og svaret i posten siden de ikke ligger inne på helsenorge. Da vil du få svar på om det er sendt eller ikke.
St Olavs tilhører helse midt som ikke har elektronisk journal på helsenorge. Hvis du har det er det fordi helse Nord har elektroniske journaler. Faktisk er det vel bare helse vest og helse Nord som har elektroniske journaler pdd.

Når det er sagt, så skal du som pasient motta svar på en henvisning.

St Olavs tilhører helse midt som ikke har elektronisk journal på helsenorge. Hvis du har det er det fordi helse Nord har elektroniske journaler. Faktisk er det vel bare helse vest og helse Nord som har elektroniske journaler pdd.

Når det er sagt, så skal du som pasient motta svar på en henvisning.
Åja det var jeg ikke klar over. Trodde alle fikk det elektronisk jeg

Dessverre :/ Norge er skikkelig langt bak når det kommer til digitalisering!
Oi! Det hadde jeg faktisk ikke trodd var mulig i 2021 :eek: Det er jo helt håpløst.

Har ny time med gyn i januar, selv om det frister å avlyse da ingenting har skjedd siden sist, tenk ker jeg at jeg gjennomfører, og ber om å få se henvisning. Vi (les: jeg) har bestemt at dersom jeg fortsatt ikke får henvisning offentlig eller blir gravid naturlig innen juni starter vi privat.

Back
Topp