IVF barn

Babydrømmernr2

Flørter med forumet
Hei alle! Vi har startet prosessen med IVF og lurer på hvordan dere som har IVF-barn opplever at de utvikler seg sammenlignet med barn som er født uten assistert befruktning. Har dere sett noen forskjeller – eller føles det helt likt?
Altså hvordan opplever dere at utviklingen deres (språk, motorikk, helse osv.)

Har et barn fra før født naturlig snart 3 år. Gleder meg til barn nr.2!! ❤️

Det skal vel ikke ha noe å si? :)
Mine barn utvikler seg helt normalt. En snakket og gikk før hun var 1 år, er kjempehøy for alderen. Nestemann fra samme egguttak var litt senere med begge deler, er litt lavere for alderen. Begge innenfor normal på alt. :)

Ingen forskjell. Jeg har to av hvert. Forskjellene er individuelle, ikke ivf-bestemt :)

Jeg tror heller ikke du trenger å bekymre deg for det. Ingenting som tilsier at IVF barn skal streve mer enn andre :Heartred

Nå er ikke min så gammel ennå (9 mndr), men han ligger veldig riktig an mtp. utviklingstrinn beskrevet online og hvis man sammenlikner med andre på hans alder. Han ligger litt foran når det gjelder kroppsstyrke og det motoriske.

Er det forresten en grunn til at du tenker det skulle vært en forskjell? Jeg kan ikke huske å ha kommet over forskning som tilsier at det skulle være det, så det falt meg egentlig ikke inn at dette kunne være noen "problemstilling" før du spurte :)

Last edited:
Kan kanskje bli litt sjalusi :hilarious:
IMG_4891.jpeg

Denne er god :smiley-ashamed004 og sann, for alle som prøver lenge tenker jeg. Jeg tror faktisk jeg rakk å lengte så lenge før jeg ble mor at jeg ble mer tålmodig og takknemlig selv i slitsomme situasjoner. Tror jeg da.
Det tror jeg du har veldig rett i og jeg føler det samme :love7 Har ikke fått opplevd å bli mor enda, men det endret seg veldig for meg etterhvert, tar ikke barn for gitt og ser på de som små mirakler som må passes på og få all ubetinget kjærlighet og støtte de kan få :Heartpink Mange har sikkert den holdningen fra før av også, men for meg var det en faktisk en gradvis endring. Tror ikke jeg hadde vært en dårlig mor før, men tror kanskje som du sier jeg hadde vært mindre tålmodig :Heartpink

Og her er har forskning.no omtalt en australsk studie fra 2022 på nettopp dette, hvor de ikke fant fysiske forskjeller men at IVF barn hadde bedre livskvalitet og psykisk helse i voksen alder grunnet gode og trygge relasjoner med sine foreldre under oppveksten:

Dette betyr jo ikke at IVF barn har det bedre enn andre barn av naturlige prøvere her på babyverden, jeg tror alle her inne er gode og dedikerte foreldre, ellers hadde de ikke giddet å vært med på et nettforum dedikert for baby tenker jeg :joyful:

Back
Topp