IVF-barn - termin flyttet.

litapi

Glad i forumet
Tilgangsansvarlig
Septemberlykke 2021
Marsboerne 2023
Februarhjertene 2025
Hei!

Jeg tilhører UNN - hadde innsett av 3-dagers i naturlig syklus 4/1. UNN har derfor satt termin min til 27/9. Og vært fast bestemt på at den ikke flyttes. Fastlegen her lokalt har bekreftet at den ikke skal flyttes.

Men i går var jeg på OUL (jeg har grunnet historie og risikosvangerskap vært på så og si ukentlig ultralyd siden uke 7) og fikk en jordmor jeg ikke har vært hos før, og først endrer hun UNN’s termin til 30/9, for man regnet ikke hvor mange dager egger var, man regner fra innsett.
Deretter etter måling av lille endret hun den til 24/9.
Det er ikke store differansen. Men jeg er en kontrollfreak og når jeg er blitt fortalt at noe ikke skal endres så gjør jeg ikke det. :sorry:

Det skal sies at hver uke fra UNN’s uke 7 er lille målt til 4-7 dager lengre på TUL’ene. Dette forklarte jordmor med at IVF-barn er større.

Har noen andre opplevd dette? Og det går fint sant, lille er klar selv om han skulle komme noen dager tidligere? :shy:

Hei!

Jeg tilhører UNN - hadde innsett av 3-dagers i naturlig syklus 4/1. UNN har derfor satt termin min til 27/9. Og vært fast bestemt på at den ikke flyttes. Fastlegen her lokalt har bekreftet at den ikke skal flyttes.

Men i går var jeg på OUL (jeg har grunnet historie og risikosvangerskap vært på så og si ukentlig ultralyd siden uke 7) og fikk en jordmor jeg ikke har vært hos før, og først endrer hun UNN’s termin til 30/9, for man regnet ikke hvor mange dager egger var, man regner fra innsett.
Deretter etter måling av lille endret hun den til 24/9.
Det er ikke store differansen. Men jeg er en kontrollfreak og når jeg er blitt fortalt at noe ikke skal endres så gjør jeg ikke det. :sorry:

Det skal sies at hver uke fra UNN’s uke 7 er lille målt til 4-7 dager lengre på TUL’ene. Dette forklarte jordmor med at IVF-barn er større.

Har noen andre opplevd dette? Og det går fint sant, lille er klar selv om han skulle komme noen dager tidligere? :shy:
For det første vil jeg jo si at det er jo bare tull at man regner fra innsett. Noen setter jo inn 2 dagers, andre 5 dagers. Det henger jo ikke på greip. IVF termin skal ikke endres, dette har med eventuell igangsettelse om man går over termin.
Min sønn ble født 7 dager før IVF termin og det gikk fint det altså.
Jeg ville tatt det opp på neste kontroll og bedt om at de endrer tilbake til IVF termin.

For det første - dette er så uproft og dårlig gjort. Jeg er som deg - kontrollfrik og liker ikke når ting ikke gjøres slik det er sagt.

Men, her har hun heldigvis endret den rett vei da. Så slipper du å bekymre deg for å gå for lenge på overtid. Babyen bryr seg ikke om termindato på et papir og kommer når den er klar. Går helt fint om han kommer noen dager før termin :)

Termindatoen blir flyttet på St. Olavs også. Bare en dag denne gangen, men forrige gang var det 6 dager over. Det var skikkelig kjipt siden vi visste det det var et stort barn etter vekstestimering og jeg gikk 11 dager over opprinnelig termindato. Oul var på et sent tidspunkt også, og da mer usikker enn måling på tul. Er så frustrerende at ting praktiseres ulikt. Det opplevdes for meg som at det var en kamp mellom jordmødre og leger og mellom instanser om hva som er "riktig" ved svangerskapet.

Men noen dager eller uker tidligere går helt fint, er vel mest når det er ekstremprematur at dagene har mye å si.

Termindatoen blir flyttet på St. Olavs også. Bare en dag denne gangen, men forrige gang var det 6 dager over. Det var skikkelig kjipt siden vi visste det det var et stort barn etter vekstestimering og jeg gikk 11 dager over opprinnelig termindato. Oul var på et sent tidspunkt også, og da mer usikker enn måling på tul. Er så frustrerende at ting praktiseres ulikt. Det opplevdes for meg som at det var en kamp mellom jordmødre og leger og mellom instanser om hva som er "riktig" ved svangerskapet.

Men noen dager eller uker tidligere går helt fint, er vel mest når det er ekstremprematur at dagene har mye å si.
Helt enig! Dette opplevdes som en maktdemonstrasjon fra jordmords side, hun fortalte flere ganger at det var de som hadde rett, ikke legene.

Hun refererte til St. Olavs, at det var de som hadde gitt henne veiledning på å flytte dato. Ble din opprinnelige termin regnet fra innsettsdato? Altså, ikke hvor mange dager egget var ved innsett?

Denne OUL var også på et sent tidspunkt, 19+6 fra opprinnelig termin.

Helt enig! Dette opplevdes som en maktdemonstrasjon fra jordmords side, hun fortalte flere ganger at det var de som hadde rett, ikke legene.

Hun refererte til St. Olavs, at det var de som hadde gitt henne veiledning på å flytte dato. Ble din opprinnelige termin regnet fra innsettsdato? Altså, ikke hvor mange dager egget var ved innsett?

Denne OUL var også på et sent tidspunkt, 19+6 fra opprinnelig termin.
Nei, den ble regnet fra uttaksdato og ikke endret på.

Føler alle får termindato av klinikk ved ivf. Jeg fikk kun beskjed om å bruke første dag ved siste menstruasjon, når jeg hadde innsett av 5 dagers i naturlig syklus.
Han ble født 8 dager over termin. Var helt gjennomsnittlig i vekt/lengde.

Her har de ikke rikket termindato fra Hausken, fordi det gjør de ikke på Lillehammer ved ivf. Hadde de gjort det så hadde de nok sett meg hvertfall 2 uker tilbake, da frøkna er liten av vekst(-14%). Heldigvis snudde hun om og tok termin før din ivf termin i det minste:) og det går helt fint, om babyen kommer før, de er jo i utgangspunktet klare fra uke 37, og blir ikke regnet som premature da❤️

Lille kommer når lille er klar, så lenge det ikke oppstår komplikasjoner. Og i så tilfelle vet jeg ikke om noen dager fra eller til vil utgjøre en forskjell. Men jeg er også ganske bestemt på at termindato ikke skal flyttes ved ivf. Fordi du VET jo nøyaktig når befruktning skjedde og nøyaktig hvor gammelt fosteret er. Du flytter den kun rundt når du gjetter på alder ut fra størrelse.
Så bare gi tydelig beskjed. Ikke nødvendig å snakke med akkurat denne jordmoren, men du kan be legen din ringe avdelingen så de korrigerer det i journalen. Eller ringe avdelingen selv.

Back
Topp