Isjias

EA89

Forelsket i forumet
Novemberlykke 2015
Oktoberlykke 2019
Pumpkin Bumps 2025
Hei. Er det noen av dere som har vært eller er plaget med isjias? Jeg tror dessverre jeg har fått det. Tilstanden varierer, det kan føles veldig bra og så kan det plutselig være slik at jeg må ha hjelp for å reise meg. https://sml.snl.no/isjias

Hva er årsaken til din isjias? Prolaps?
Min mor har hatt isjias som følge av flere prolaps i ryggen. Hun måtte operere 2 ganger, og gikk uttallige turer for å trene opp ryggen. Dette er vel 10-15 år siden. Hun jobber fulltid idag som hjelpepleier så det er fullt mulig å komme seg etter sånt.:)

Isjias kjennetegnes vel ved at det går helt ned i foten.

Vet ikke grunnen. Men vil tro det er i forbindelse med graviditeten. Har aldri hatt lignende plager før og jeg er ikke overvektig. Nei,jeg er jo ikke sikker, men slik det står beskrevet stemmer det veldig godt. Dessverre. Har lest om bekkenlåsing også, men det stemmer ikke med hvordan dette oppleves for meg.

Jeg har nærven litt i klem i ryggen, fikk jeg vite for en stund siden, og dehydrerte muskler i mellom ryggvirvlene (om jeg ikke husker feil) det er omtrent sånn du beskriver det, kan gjøre sinnsykt vondt, men andre dager kjenner jeg det ikke :)

Ja. Det går ned gjennom foten, på begge sider, men det veksler litt på hvilken side som er verst.

Ja. Det går ned gjennom foten, på begge sider, men det veksler litt på hvilken side som er verst.

Høres ut som sånn det er slik jeg har det, legen min sa jeg måtte passe på å drikke mye væske, og gå en tur hverdag, ble litt bedre når jeg fulgte det, nå har jeg vært lenket til sofaen så lenge, så håper jeg kommer meg ut i morgen !

Har ikke hatt isjas, men har en skive i korsryggen som ikke greier å bestemme seg om den skal sprette ut eller ikke. Er noe av samme smertene der det er nervestråling ned i foten. Har man hatt rygg ont er man extra utsatt for det de tre første mnd i svangerskapet. :-/
Jeg har blitt veldig plaget med det nå, men manuellterapauten kan ikke manipulere den på plass før jeg er ferdig med 1 trimester.
Har du prøvd å legge en varmepute eller ispute på det området som er ont?
Det bruker å lindre litt til meg.
Å jeg har sånne dager der jeg ikke kommer meg opp fra sittende stilling osv.

Hadde isjas/nerver i klem i "rompa" med stråling ned til hælen i det første svsk. Det var sånn bekkenløsninga startet.

Høres ut som sånn det er slik jeg har det, legen min sa jeg måtte passe på å drikke mye væske, og gå en tur hverdag, ble litt bedre når jeg fulgte det, nå har jeg vært lenket til sofaen så lenge, så håper jeg kommer meg ut i morgen !
Hmm. Jeg går hver dag. Men det varierer veldig hvor mye jeg kjenner det. Det er ofte verst når jeg skal stå opp. I morges måtte jeg sitte mens jeg krøket meg ned trappa. Tror jeg skal få meg time hos manuell terapeut eller fysioterapeut.

Har ikke hatt isjas, men har en skive i korsryggen som ikke greier å bestemme seg om den skal sprette ut eller ikke. Er noe av samme smertene der det er nervestråling ned i foten. Har man hatt rygg ont er man extra utsatt for det de tre første mnd i svangerskapet. :-/
Jeg har blitt veldig plaget med det nå, men manuellterapauten kan ikke manipulere den på plass før jeg er ferdig med 1 trimester.
Har du prøvd å legge en varmepute eller ispute på det området som er ont?
Det bruker å lindre litt til meg.
Å jeg har sånne dager der jeg ikke kommer meg opp fra sittende stilling osv.
Jeg har heldigvis ikke vondt så lenge jeg sitter helt i ro, men det kan jo bli verre :/ Har jo forverret seg de siste ukene.

Hadde isjas/nerver i klem i "rompa" med stråling ned til hælen i det første svsk. Det var sånn bekkenløsninga startet.
Huff. Frykter at det er bekkenløsning på ferde her også.

Fy flate for en ettermiddag dette har vært. Tilstanden har blitt mye verre. Satt på sofaen og skulle legge meg bak, men det var ikke gjennomførbart. Ropte og skreik mens jeg lirka og løfta på venstrefoten. Til slutt fikk jeg rulla og dratt meg inn i sofaen og der lå jeg til samboeren kom inn. Da han skulle hjelpe meg opp spratt tårene på nytt og vi kom oss bare noen meter før jeg sa jeg ville ned på gulvet. Ligger fortsatt på gulvet. Så lenge jeg er helt i ro gjør det lite vondt.

Back
Topp