Irritert

AB91

Blir kjent med forumet
Første dag på jobb etter en uke sykmelding pga influensa, og deretter påskeferie. Jeg jobber på skole, med én elev. Får i dag høre at noen i ledelsen har fortalt det til foresatte til denne eleven, og det uten mitt samtykke. Jeg er ikke 12 uker på vei en gang, og hadde ikke lyst til at de skulle vite det enda. Jeg var jo hjemme pga en sykdom som mange får, ikke pga noe svangerskapsrelatert. Nå er jeg jo tilbake for fullt, så ser ingen grunn til at det måtte fortelles så tidlig.

Overreagerer jeg?

Då hadde jeg også blitt ganske irritert! Er vel ingen som har noe med hvorfor du ikke er på jobb.

For det første; foreldrene til denne eleven ‭har ikke rett på å vite hvorfor du er syk. Heller ikke arbeidsgiver.
For det andre; her bryter arbeidsgiver taushetsplikten sin.

Så ja! Jeg hadde blitt kjempe irritert. Faktisk kjempe sinna.

Jeg hadde klikka!!! Det er din nyhet å fortelle når du er klar for det! Og det er brudd på taushetsplikten!!

Hehe, forstår nå at ikke overreagerer. Er første gang for meg, og har ikke vært i ute i arbeid så lenge etter endt studie, så jeg er litt for dårlig til å si hva jeg mener. Når det i tillegg var sjefen som fortalte det så turte jeg ikke å si så mye på det. Men det er så surt! Hadde en MA i fjor også, så ville vente så lenge jeg kunne fram til det begynte å bli synlig.

Du overreagerer virkelig ikke! Den gravide skal gi grønt lys før sånt fortelles videre. Ta det opp!

Jeg hadde blitt ganske sint i din situasjon, det var fryktelig tankeløst av sjefen din og det er noe jeg ville ha snakket med henne/han om, i hvertfall så de ikke gir informasjonen videre til flere og for at de skal forstå at det ikke er greit. Som noen nevnte så bryter de taushetsplikten ved å gi ut medisinsk informasjon om deg uten ditt samtykke.

Wow, blir satt ut - utrolig dårlig gjort av sjefen. Ville nok snakket med han/henne om det og sagt ifra at det ikke var greit.

Absolutt ikke greit nei!

Dette er jo brudd på taushetsplikt, så jeg hadde absolutt gått videre med det.

Skjønner godt at du ble irritert!! Opplevde noe lignende selv. Hadde fortalt en kollega om graviditeten, hun er også tillitsvalgt. I forbindelse med nyansettelser og omorganisering på kontoret mistenker jeg at hun har sagt det videre til sjefen. Han spurte om å få snakke med meg i går og spurte om å få snakke med meg. Når jeg hadde satt meg ned spurte han meg rett ut om jeg var gravid. Ble litt paff, men måtte bekrefte det. I slutten av samtalen sa han at han ikke skulle snakke så høyt om dette. Det var fint, sa jeg, for det er ikke så mange som vet det enda. Senere på dagen hadde jeg, sjefen og en ny kollega et møte om arbeidsoppgaver videre framover. Da forteller sjefen min at jeg er i "lykkelige omstendigheter"... Ble paff da også, for å si det slik!! Litt harmelig at en sjef ikke kan overholde taushetsplikten sin... En slik nyhet ønsker man virkelig å fortelle selv når man er klar for det!!

ikke greit.
Du bør gå videre med det. Det er brudd på taushetsplikten og også tillitsbrudd mellom deg og sjefen

Som de andre hadde jeg også blitt fly forbanna! Håper at du vil ta det opp med sjefen selv om du sier du er relativt ny i jobben, for dette er absolutt ikke greit :O

Hadde blitt fly forbannet. Virkelig ikke greit.

Huff, det der er ikke riktig [emoji44] Jeg hadde blitt forbanna også :-/

Back
Topp