Irriterer meg over mange hundeeiere!



søteste skrev:
Jeg er enn slik hundeeier som du beskriver som du beskriver. Jeg hater at alle på død og liv skal hilse på min bikkje. Hun har blitt sosialisert siden hun var liten, dette medførte at hun ble bitt! Etter det ble hun engstelig og ikke minst jeg. Noen liker hun andre liker hun overhode ikke. Jeg gjør det enkelt å la være å hilse på noen. Jeg er også den som sender tydelig signaler på at dette vill jeg ikke. Ser jeg enn hund går jeg omvei om mulig, går inn i ett skau område, eller står helt rolig med stramt bånd på bikkja. Min kan i noen tilfeller dra og bjeffe i båndet det er fordi hun faktisk er sint på den bikkja. Hun er sterk og lille meg kan slite fryktelig å holde ho. Jeg hater å møte eiere som skal hilse på bikkjene. Alle har vi hver vår historie, den vet ikke alle.





Som jeg skreiv i HI, så skjønner jeg det hvis de er agressive og sånt!
Selfølgelig!
Men "nei, gidder ikke å hilse" den skjønner jeg ikke helt..

Men vi er alle forskjellige, så jeg måtte bare lage et innlegg for å spørre, da jeg syntes dette er viktig. Men tydeligvis ingen andre som syntes det.
 
Men hvordan vet du at den hundeeieren ikke har en hund som kan være agresiv? Min er overhode ikke agresiv hun går overens med flere hunder, men ikke alle. Jeg deler veldig lite med de som går forbi, så du vet ikke min historie. Om jeg ikke gidder, eller hunden er agresiv osv.
 


søteste skrev:
Men hvordan vet du at den hundeeieren ikke har en hund som kan være agresiv? Min er overhode ikke agresiv hun går overens med flere hunder, men ikke alle. Jeg deler veldig lite med de som går forbi, så du vet ikke min historie. Om jeg ikke gidder, eller hunden er agresiv osv.





Nei, klart jeg ikke vet det, men som jeg OGSÅ skreiv i HI, så kan jo ikke alle hunder være agressive...
 
Hunden min er medium stor, veldig tung, og ser "jævlig" ut i andres øyner. Noen av dem tør ikke å la hunden deres hilse på min en gang av en eller annen grunn.
Det skjedde noen ganger at de eiere lot hunden deres få snuse på ham, men plutselig knurret de til ham i stedet. Jeg måtte holde ham unna dem selv om han ikke er den som starter slåsskamp.

Lar min ikke hilse på alle fremmede uansett for å vise hensyn. De eiere kjenner hunden deres best, og vet hva de kan gjøre for å "beskytte" dem og det respekterer jeg, fordi jeg gjør det samme med min også. Det irriterer meg faktisk når de eiere ikke bruker kobbel uansett hvor snill eller aggressiv hunden deres er! Ønsker ikke at min skal bli angrepet, fordi han ser "jævlig" ut selv om han er myyyk på innsiden.

Hadde vi sett en person med en hund gående i nærheten, mens de hadde sett oss og gikk videre hadde vi ikke løpt etter dem bare for å snuse ;) Unødvendig.
 
Jeg er motsatt, blir gal av alle som absolutt skal la hundene hilse. Dette er jo det de sier først på hundetrening, hilse i bånd er fy fy. Både fordi at da drar de lettere og fordi det oftere blir krangel når de er  bånd.
Skal Dennis hilse er det UTEN bånd.

OG Dennis har blitt veldig krass siden vi fikk barn, blir sinna på hunder som kommer mot oss når barna er der, så vi tør ikke å la han hilse uten munnkurv fordi vi ikke stoler helt på han(han har aldri bitt, men det kan jo skje). Så jeg er det som holder hunden VEKK når andre hunder kommer.

Hater flexibånd som pesten, de som bruker det lar ofte hunden komme bort uten å spørre. Da sier jeg bare at det der er IKKE så lurt, er søren meg dems egen skyld om det skjer noe da!
 


Skrulla86 skrev:
Jeg er motsatt, blir gal av alle som absolutt skal la hundene hilse. Dette er jo det de sier først på hundetrening, hilse i bånd er fy fy. Både fordi at da drar de lettere og fordi det oftere blir krangel når de er  bånd.
Skal Dennis hilse er det UTEN bånd.

OG Dennis har blitt veldig krass siden vi fikk barn, blir sinna på hunder som kommer mot oss når barna er der, så vi tør ikke å la han hilse uten munnkurv fordi vi ikke stoler helt på han(han har aldri bitt, men det kan jo skje). Så jeg er det som holder hunden VEKK når andre hunder kommer.

Hater flexibånd som pesten, de som bruker det lar ofte hunden komme bort uten å spørre. Da sier jeg bare at det der er IKKE så lurt, er søren meg dems egen skyld om det skjer noe da!



Vi har fleksibånd, men ikke søren om vi lar henne valse bort til alle og enhver likevel!

Jeg syns sånne hilsesituasjoner ofte blir mer stress enn hygge, både for dyr og mennesker.
 
Jeg synes hilsing på tur er en uting, så mine får aldri hilse på andre. Rett og slett fordi den ene min ble angrepet når hun var lita, og det kan fort skje igjen. To av mine to lar seg ikke pelle på nesen, og de er større enn de fleste. Og jeg har ikke råd til å betale noens dyrlegeregning bare fordi bikkjene MÅ hilse.

Mine tre hunder har sine faste lekekamerater, så de blir sosialiert på den måten. Ser ingen grunn til at de skal hilse på alle bikkjene vi treffer på. På hundeklubben får de heller aldri hilse på hverandre, og det er jo en grunn til det.

På et kurs jeg var på så testet vi det der. Alle hundene fikk leke sammen èn gang, og de neste gangene vi møttes var det et reint helvete å få alle til å konsentrere seg, fordi det siste de huska var at de lekte sammen.
Og det har ingenting med dårlig sosialisering å gjøre ;)
 
Da er en ting sikkert, du hadde synes jeg var kjip å møte på luftetur med min hund....

Tispa mi får normalt ikke lov til å hilse når vi er ute og går tur i bånd. Da er hennes jobb å følge mitt tempo, for vi er ute og trener.
Blir overgitt over andre hundeiere som da lar sine hunder uten kontroll løpe bort og hilse på oss uten å spørre først. De kan ikke vite om min har løpetid feks, og jeg aner ingenting om deres hunds temperament og helsetilstand. Uvaksinerte hunder kan være bærere av mye guffent som kan smitte ved bare en kort hilserunde :(

Synes ikke dette er med på å gjøre min hund usosial. Vi bor ganske landlig til med mye skog hvor ho og felles hundevenner går mye tur. Da uten bånd og leking er fult lovlig. Dette er friske hunder hvor vi alle følger vaksinering :)
 
Jeg lot aldri labradoren jeg hadde før hilse når vi gikk tur. Av den grunn at han ikke skulle lære å hilse når han gikk i bånd. Syns det er like plagsomt med hundeeiere som nesten tvinger hundene sine på andre sine hunder.
Folk må nesten få velge selv, og syns du de er sære, så er jo det din sak...
 
faktisk smash så er jeg for en gang skyld enig med deg :p
men jeg forstår mange er skeptisk til å la sine hunder hilse på min pga str, overraskende her er at de som vil la hundene hilse er de som har miniatyrhunder (ganske morsomt syn det da)
Men jeg holdet min hund tett intill om jeg møter andre med hunder til de viser tegn til at de synes det er greit at de hilser, dette er ikke for min er verken agresiv eller grinet men for andre hundeeiere eller hunder kan være engstelig dette mest pga str på min hund.
Går tur jeg med alle ungene bikkja og barnevognen og eneste jeg ikke liker å møte på er katter for det er det eneste min hund ikke tåler (hun vet ikke hva det er)
 
For går vi tur så går vi tur.  Er ikke så veldig interissert i å stå å snakke med en hel haug fremmede mennesker hvert 5 min, når vi går tur. Og hunden min er godt sosialisert selv om jeg ikke hilser på alle hundene jeg møter!
 
Har lest endel av innleggene dine om Laban Smash. Har du gått på dresurkurs eller noe? Tror du skulle hatt deg en liten tur på et slikt kurs (prøver ikke å være frekk alså). Vi har en golden retriver hanne som vi trener lydighet og spor med. Mye av det du har skrevet som golden atferd kjenner jeg ikke min golden eller andre goldener igjen i. En av de viktigste og første tingene som du bør lære en hund uavhengig fra hvilken rase det er er jo at hunden er nederst på rangstigen i huset og spesielt at DU er sjefen.

Vi lar ikke andre hunder hilse når vi er ute på tur eller når vi er på trening. (Trener to dager i uken) Hundene får hilse på hverandre før og etter treningen når eigerene sier det er greit. Vår golden ELSKER andre hunder og folk så vi har gjort det slik for at hunden skal klare å fokusere når han skal det og at han ikke automatisk skal hilse på de han møter ( Mange er redd hunder, er ikke alle hunder som liker andre hunder osv og dette må vi som hundeeiere respektere.) Om en hund skal få hilse på en annen hund SKAL man spør eigeren om det er greit først.
 


dusussa skrev:
Har lest endel av innleggene dine om Laban Smash. Har du gått på dresurkurs eller noe? Tror du skulle hatt deg en liten tur på et slikt kurs (prøver ikke å være frekk alså). Vi har en golden retriver hanne som vi trener lydighet og spor med. Mye av det du har skrevet som golden atferd kjenner jeg ikke min golden eller andre goldener igjen i. En av de viktigste og første tingene som du bør lære en hund uavhengig fra hvilken rase det er er jo at hunden er nederst på rangstigen i huset og spesielt at DU er sjefen.

Vi lar ikke andre hunder hilse når vi er ute på tur eller når vi er på trening. (Trener to dager i uken) Hundene får hilse på hverandre før og etter treningen når eigerene sier det er greit. Vår golden ELSKER andre hunder og folk så vi har gjort det slik for at hunden skal klare å fokusere når han skal det og at han ikke automatisk skal hilse på de han møter ( Mange er redd hunder, er ikke alle hunder som liker andre hunder osv og dette må vi som hundeeiere respektere.) Om en hund skal få hilse på en annen hund SKAL man spør eigeren om det er greit først.





Ja, jeg gikk på kurs da Laban var liten, men fikk ingenting ut av det.
Ingen kunne hjelpe meg med det jeg trengte hjelp til, så jeg så ingen grunn til å fortsette.
Jeg har vært i kontakt med flere hundetrenere, og fått masse tips, og de har kommet hit å sett på Laban osv.
Men jeg så ingen forbedring.
Så jeg begynte å gjøre ting på MIN måte, og han er en ny hund!
Alle problemene jeg har skrevet om her, er så å si borte!
Han er en helt ny golden!! Angrer bare på at jeg ikke stolte på min egen magefølelse fra starten av.
Jeg vet at han skal være nederst, og det er han også.
Hvis han ikke får hilse på hunder, men jeg bare går rett forbi, går han etter meg.
Han drar ikke i båndet for å hilse når han ser at jeg går.
Så han gjør som jeg sier når det gjelder hilsingen.
 
Jeg er enig med deg Smash, men det ser ut til at jeg og Nemi er de eneste

Jeg ser det selvfølgelig ann.. Hvordan eieren reagerer osv.. Skjønner jeg at de ikke vil hilse, går jeg rett forbi..
Men syns det er kjedelig at det er så få mennesker som har tid og lyst til en to minutter stopp i løpet av turen..
 
Haha. I dag gikk jeg med min lille fjert på 9kg i skogen. Hadde henne løs før jeg så en dame komme med en golden. Rakk å ta fjerten i bånd, men vi damene kom i prat og lot bikkjene få leke litt. 
Sto faktisk og tenkte på deg smash når jeg sto der. For det var en svær goldenhanne som Laban ;)

Jeg hadde ikke gjort det med den store tispa mi, for hu har bare godt av sånn møtetrening uten hilsing ;)

 


tindra skrev:


3xS skrev:
Det er endel av treninga, at hunden skal vite at h*n ikke kan hilse på alle, men at eieren bestemmer at hilsing er greit innimellom. Det er for å unngå at hunden blir overivrig og masete ved synet av enhver hund, fordi den absolutt skal bort å hilse. Skjønner du ikke det? 


Er veldig enig.
Er utrolig irriterende med folk som hele tiden skal la hundene sine hilse på mine mens vi trener.


signerer dette
 
Har god erfaring med hund. ja det er viktig med sosialisering men samtidig så er det viktig å ikke få en hund som er overivrig etter å hilse på alle hunder og mennesker. drar og trekker i bånded og umotaklig for kommandoer ved forbi passering. Men dette kan jo gjøres på kurs men bør gjøres i ny og ne ute i hverdagen også. spørs jo hvor lydig man vil ha hunden sin til å bli da selvsagt. man skal jo la hunden få ha det gøy også :-)
 


Oppdrag Nemo skrev:
Jeg er enig med deg Smash, men det ser ut til at jeg og Nemi er de eneste

Jeg ser det selvfølgelig ann.. Hvordan eieren reagerer osv.. Skjønner jeg at de ikke vil hilse, går jeg rett forbi..
Men syns det er kjedelig at det er så få mennesker som har tid og lyst til en to minutter stopp i løpet av turen..





Så bra at jeg ikke er aleine om å føle det sånn!
Syns det bare er koselig at hunder kan hilse og snuse litt jeg, og kanskje slå av en prat med eieren.
 


Dramadama skrev:
Haha. I dag gikk jeg med min lille fjert på 9kg i skogen. Hadde henne løs før jeg så en dame komme med en golden. Rakk å ta fjerten i bånd, men vi damene kom i prat og lot bikkjene få leke litt. 
Sto faktisk og tenkte på deg smash når jeg sto der. For det var en svær goldenhanne som Laban ;)

Jeg hadde ikke gjort det med den store tispa mi, for hu har bare godt av sånn møtetrening uten hilsing ;)






Hihi, så koselig!!
Er det ikke koselig når du ser hundene kose seg sammen, og du kan slå av en prat med eieren?
Syntes sånt er kjempekoselig jeg!!
Men den eneste (nesten) jeg opplever det med, er ei 80 år gammel mann! Hehe, søt er han da:)
 


smash skrev:


Dramadama skrev:
Haha. I dag gikk jeg med min lille fjert på 9kg i skogen. Hadde henne løs før jeg så en dame komme med en golden. Rakk å ta fjerten i bånd, men vi damene kom i prat og lot bikkjene få leke litt. 
Sto faktisk og tenkte på deg smash når jeg sto der. For det var en svær goldenhanne som Laban ;)

Jeg hadde ikke gjort det med den store tispa mi, for hu har bare godt av sånn møtetrening uten hilsing ;)






Hihi, så koselig!!
Er det ikke koselig når du ser hundene kose seg sammen, og du kan slå av en prat med eieren?
Syntes sånt er kjempekoselig jeg!!
Men den eneste (nesten) jeg opplever det med, er ei 80 år gammel mann! Hehe, søt er han da:)


Joda, det er koselig. Men er ikke alltid det passer seg sånn, og det er så mye lus og dritt som går rundt. Og det vil jeg ikke utsette bikkjene mine for. Men de leker som sagt på tur når jeg går med venner ;)
 
Back
Topp